تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
کد خبر : 18451

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: اوج بار در یک قدمی شکست رکورد مصرف برق

سخنگوی صنعت برق اعلام کرد: اوج بار در یک قدمی شکست رکورد مصرف برق

به گزارش دنیای ا سرار:سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در هفته آینده با افزایش قابل توجه دمای هوا، پیک مصرف برق به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: گذر موفق از تابستان امسال تنها با همراهی مشترکان امکان پذیر است.مصطفی‌ رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با برنامه روی خط شبکه خبر به تشریح میزان

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای ا سرار:سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه در هفته آینده با افزایش قابل توجه دمای هوا، پیک مصرف برق به حدود ۵۶ هزار مگاوات خواهد رسید، گفت: گذر موفق از تابستان امسال تنها با همراهی مشترکان امکان پذیر است.
مصطفی‌ رجبی‌مشهدی در گفت‌وگو با برنامه روی خط شبکه خبر به تشریح میزان مصرف برق تابستان امسال پرداخت و افزود: وقوع گرمای زودرس در کشور موجب شده است تا اوایل هفته جاری رکورد پیک مصرف ۵۳۶۳۰ مگاوات به ثبت برسد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱۱ افزایش داشته است.
وی با تاکید بر اینکه افت محسوس دمای هوا در سه روز گذشته منجر کاهش میزان مصرف برق در کشور شده است، ادامه داد: با این حال براساس پیش‌بینی صورت گرفته این روند چندان تداوم نخواهد داشت و در هفته آینده با افزایش قابل توجه دمای هوا، پیک مصرف برق نیز به حدود ۵۶ هزار مگاوات برسد.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با تاکید بر اینکه سالانه حدود یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق افزوده می‎شود، گفت: در سال گذشته حدود یک هزار مگاوات نیاز مصرفی به حوزه صنعت و تولید اضافه شد که نیازهای هرساله به صورت متعارف با احداث نیروگاه‌های جدید پاسخ داده می‌شود.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه برای تابستان امسال یک هزار و ۴۰۰ مگاوات نیروگاه جدید وارد مدار شده است، گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم تا پایان تابستان با افتتاح واحدهای جدید حرارتی، تجدیدپذیر و مقیاس کوچک به حدود سه هزار مگاوات افزایش خواهد یافت.
رجبی‌مشهدی تصریح کرد: بی تردید برای صنعت برق گذر موفق از تابستان امسال صرفا با همراهی مشترکان امکان پذیر است گفت: در سال گذشته همکاری مردم موجب شده بود پیک تابستان را بدون خاموشی و با موفقیت سپری کنیم؛ طبیعتا اگر مشترکان در ساعات اوج مصرف حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف داشته باشند امسال نیز بدون خاموشی روزهای گرم تابستان را سپری خواهیم کرد.
وی با اشاره به افزایش پنج تا ۶ درصدی مصرف برق بخش صنعتی، گفت: در بخش خانگی حدود ۱۵ درصد مشترکان بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف کرده و جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند. این گروه از مشترکان صنعت برق چندین برابر بیشتر از مشترکان دهک اول برق مصرف می‌کنند و فشاری قابل توجهی به شبکه وارد می‌کنند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با تاکید بر اینکه برای تعرفه برق امسال تنها ۷ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: با این حال مشترکانی که الگوی مصرف برق را رعایت نکنند، ۱۶ درصد بیشتر از سایرین افزایش تعرفه خواهند داشت .
رجبی افزود: حدود ۸۵ درصد مشترکان زیر الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند و برای قدردانی از آن‌ها پاداش خوش مصرفی در نظر گرفته شده است.
وی به نحوه تعیین تعرفه مشترکان صنعت برق اشاره کرد و افزود: در این زمینه کشور به پنج منطقه اقلیمی تقسیم بندی شده است که برای مناطق عادی نظیر تهران که از گرمای شدیدی برخوردار نیستند الگوی مصرف ماهانه ۳۰۰ کیلووات ساعت در نظر گرفته شده و در شهری همانند اهواز این رقم حدود سه هزار کیلووات ساعت خواهد بود.
سخنگوی صنعت برق افزود: اگر مشترکان بیش از الگوی تعیین شده برق مصرف کنند با افزایش ۱۶ درصدی تعرفه روبه‌رو خواهند کرد؛ ولی در حال اغلب مشترکان کمتر از الگوی تعیین شده برق مصرف می‌کنند به طوری که بیش از ۹۰ درصد مشترکان مناطق گرمسیر برق کمتر از الگو مصرف کرده و شامل افزایش ۱۶ درصدی تعرفه نمی‌شوند.
معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم همکاری مشترکان برای عبور موفق از پیک تابستان امسال تاکید کرد و گفت: با توجه به میزان بالای مصرف برق سیستم‌های سرمایشی، مشترکان می‌توانند با تنظیم دمای کولرهای گازی خود روی ۲۴ تا ۲۵ درجه در تامین مطمئن برق سهم بسزایی داشته باشند.
سخنگوی صنعت برق اضافه کرد: ساعت‌های اوج مصرف از ساعت ۱۳ تا ۱۷ است که مشترکان باید در این ساعات از دور کند کولر آبی استفاده کنند، دمای ترموستات کولر گازی را روی عدد ۲۴ درجه قرار دهند و از وسایل پرمصرف مانند ماشین لباسشویی، ظرفشویی و اتو بخار در این ساعت‌ها استفاده نکنند.
وی با بیان اینکه استفاده از دور کند کولر آبی در زمان اوج مصرف و نصب سایبان روی کولر تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش می‌دهد، گفت: تغییر درجه ترموستات کولر گازی از ۱۸ به ۲۴ درجه معادل ۲۰ درصد و خاموش کردن هر لامپ اضافی، در زمان اوج مصرف هزار مگاوات از مصرف برق کشور را کاهش می‌دهد.
رجبی‌مشهدی با اشاره به اینکه به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف برق ۲۰ درصد از هزینه بهای برق مصرفی در قبوض کاهش می‌یابد، ادامه داد: امسال نیز در زمان اوج مصرف تابستان، برای مشترکان پرمصرف، ۱۶ درصد بیش از تعرفه سایر مشترکان بهای برق افزایش می‌یابد.
سخنگوی صنعت برق با تاکید بر لزوم خاموش کردن لامپ‌ها و تجهیزات سرمایشی در زمان خروج از خانه و یا ادارات گفت: در زمان اوج مصرف سال گذشته مصرف برق کشور به ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید که اگر مصرف فعلی ادامه یابد امسال این رقم به ۶۰ هزارمگاوات خواهد رسید.
سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: مشترکانی که مصرف برق خود را نسبت به دوره مشابه سال گذشته مصرف خود را کاهش دهند، از پاداش خوش مصرفی برخوردار خواهند شد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.