تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۹:۳۷
کد خبر : 21815

راه اندازی نرم افزار مدیریت هوشمند کتابخانه آبفا استان اصفهان

راه اندازی نرم افزار مدیریت هوشمند کتابخانه آبفا استان اصفهان

به گزارش دنیای اسرار:کتابخانه تحت وب آبفا استان اصفهان، منطبق بر استانداردهای کتابداری و فن آوری های دیجیتال روز دنیا راه اندازی شد.  مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان گفت: کتابخانه آب و فاضلاب استان اصفهان دارای  بیش از ۴ هزار عنوان کتاب فارسی و بیش از ۵ هزار عنوان کتاب لاتین می باشد که با

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:کتابخانه تحت وب آبفا استان اصفهان، منطبق بر استانداردهای کتابداری و فن آوری های دیجیتال روز دنیا راه اندازی شد.

 مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان گفت: کتابخانه آب و فاضلاب استان اصفهان دارای  بیش از ۴ هزار عنوان کتاب فارسی و بیش از ۵ هزار عنوان کتاب لاتین می باشد که با هدف خدمت رسانی آسان  وگسترده به متقاضیان،    از طریق نرم افزار هوشمند مدیریت می شود . 

هاشم امینی ادامه داد: کتابخانه فیزیکی  مجهز به بیش از ۴ هزار جلد نسخه که مشتمل بر ۳۵۰۰ جلد کتاب فارسی ، ۲۰۰ جلد کتاب لاتین ، ۵۰۰ جلد تحقیق فارسی با سرفصل های مرتبط با صنعت آبفا و ۱۵۰ جلد مقاله فارسی می باشد .

وی افزود:  کتابخانه دیجیتال مجهز به ۳ هزار نسخه مقاله تخصصی که مشتمل بر ۸۹۷ عنوان کتاب الکترونیک حوزه علوم انسانی ، ۲۶ عنوان کتاب الکترونیک حوزه صنعت آبفا ، هزار نسخه نشریه الکترونیک فارسی در پایگاه سیویلیکا و هزار نسخه نشریه الکترونیک لاتین در پایگاه سمنتا است .

امینی  با بیان اینکه نرم  افزار  مدیریت هوشمند کلیه  استانداردهای  حوزه مدیریت اطلاعات را پوشش می دهد اعلام کرد: این نرم افزار منطبق بر استانداردهای کتابداری و خواسته های کتابخانه های ایران طراحی و پیاده سازی شده است که به طور کامل تحت وب عمل می کند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان تصریح کرد: این سیستم از تمامی مدارک موجود مثل کتاب، مجله، مقاله، صدا، تصویر، فیلم، نرم‌افزار، سی دی و غیره حمایت می‌کند، همچنین با پیدایش مدارک جدیدتر، به راحتی با معرفی آنها به سیستم، می‌توان این مدارک جدید را نیز به کتابخانه افزود.

وی ورود اطلاعات در نرم افزارمدیریت هوشمند را متفاوت از سایر روشها دانست  و تصریح کرد:  از طریق این نرم افزار ورود اطلاعات به شیوه های  مستقیم ، در محیط مجازی و دسته ای یا غیر مستقیم می باشد که در روش سوم، اطلاعات از سایر منابع مانند؛ لوح فشرده کتابشناسی ملی، سایت کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، سایتهای مربوط به کتب لاتین مانند کنگره آمریکا، کتابخانه ملی پزشکی و به صورت ISO ذخیره شده و سپس به صورت موردی  یا دسته ای فرا خوانی شده و به محیط تدوین و یا  پایگاه اصلی وارد می شود.

امینی ادامه داد: علاوه بر سه روش ذکر شده میتوان جستجو و ورود آنلاین اطلاعات از طریق پروتکل Z3950 را نیز نام برد که این بخش یکی از خدمات ویژه نرم افزار است؛ اطلاعات کتابها به طور آنلاین از کتابخانه ملی فرا خوانی شده و سرعت ورود اطلاعات را افزایش می دهد.

وی گفت: در نرم  افزار مدیریت  هوشمند  کتابخانه   این  امکان  در  نظر  گرفته  شده  است  که  فایل  های  مختلفی  تحت عنوان نسخه دیجیتال ایجاد و یا به سیستم اضافه گردد. این فایل ها می توانند فرمت های مختلفی داشته باشند که عمومی ترین آنها پی دی اف می باشد، همچنین از انواع فرمت های مختلف فایلها  نیز پشتیبانی می کند.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان عنوان کرد: از اولین و مهمترین امکانات کاربران کتابخانه، استفاده از روش های مختلف جستجو و ارتباط آن با بخش های مختلف برنامه است . در این نرم افزار تحت وب، هر کاربر صرف نظر از اینکه مهمان است یا عضو کتابخانه، امکانات جستجو در اختیارش قرار داده می شود.

امینی به نحوه عضویت در این کتابخانه پرداخت و تصریح کرد: هرکاربر می تواند پیش از عضویت در کتابخانه از نرم افزار مدیریت کتابخانه در هر مرکزی درخواست عضویت نماید، که در این مرحله با پر کردن اطلاعات شخصی و ارائه ایمیل به عنوان عضو مجازی شناخته می شود و می تواند با نام کاربری و کلمه عبور خود از امکانات یک کاربر مجازی مثل جستجو، مشاهده درصدی از نسخ دیجیتال، مشاهده تازه های مدارک و …استفاده کند. اما در صورت نیاز به خدمات بیشتر از سوی کتابخانه ،درخواست خدمات می نماید و اطلاعات مورد نیاز کتابخانه را وارد کرده و در صورت تایید مسئولین، عضو کتابخانه می شود و در گروهی از گروه بندی نرم افزار قرار میگیرد.

لازم به توضیح است که پرسنل شرکت می توانند با مراجعه به پرتال داخلی شرکت به نشانی ۱۷۲٫۱۸٫۱۲٫۶۲ مراجعه و پس از انتخاب لینک کتابخانه هوشمند، کد پرسنلی را در بخش شماره عضویت و کدملی را بخش گذرواژه وارد نمایند.

.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.