تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر : 21843

آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد

آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه  صنعتی اصفهان برگزار شد

در آئین مجازی با سخنرانی وزیر علوم: آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه  صنعتی اصفهان برگزار شد به گزارش دنیای اسرار:آئین اختتامیه و معرفی نفرات برتر سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان ماه با سخنرانی وزیر علوم و

Print Friendly, PDF & Email

در آئین مجازی با سخنرانی وزیر علوم:


آیین اختتامیه سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور در دانشگاه  صنعتی اصفهان برگزار شد

به گزارش دنیای اسرار:آئین اختتامیه و معرفی نفرات برتر سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور، شامگاه یکشنبه ۲۵ آبان ماه با سخنرانی وزیر علوم و به صورت مجازی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط تصویری با این مراسم، فضای معنوی ماه ربیع‌ الأول را یادآور شخصیت‌های عظیم وگران قدر بشری، پیامبرگرامی اسلام (ص) و امام جعفر صادق(ع) و آن چه که آن بزرگواران از خود به یادگار گذاشته اند دانست وگفت: برگزاری جشنواره سراسری قرآن و عترت در این ایام مبارک تقارن بسیار ارزشمند و مغتنمی است.

دکتر منصور غلامی با بیان این که جشنواره سراسری قرآن و عترت از قدیمی‌ترین جشنواره‌های فرهنگی در بخش دانشجویی کشور است که امسال سی و پنجمین دوره آن برگزار می‌شود، افزود: پیوستگی در برگزاری این جشنواره در مقایسه با دیگرجشنواره‌ها و نیز استقبال پرتعداد دانشجویان، این جشنواره را استثنائی نموده است.

وی با تأکید بر این که این جشنواره از نظر موضوعی تنوع زیادی دارد، ادامه داد: طبیعی است وقتی که به عنوان قرآن و عترت توجه می‌کنیم به این معنا بر می‌گردیم که این جشنواره مسئول حفاظت از امانتی است که پیامبر گرامی اسلام (ص) در میان امت خود به‌جای گذاشته و این ها همان قرآن و عترت(ع) هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به این که امسال حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی این وزارتخانه با همکاری سایر معاونت‌ها در دانشگاه‌ها به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان این جشنواره را برگزار می‌کند، تصریح کرد: مشکلات ایجاد شده ناشی ازگسترش بیماری کرونا فضای متفاوتی در برگزاری این رویداد عظیم قرآنی ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی و فرصت فراهم شده از این طریق، ممارست و تمرین لازم در این رابطه صورت بگیرد تا ان‌شاءا… در سال جاری و نیز سال‌های آینده با برطرف شدن این بیماری، همچنان بتوان از فضای مجازی جهت پوشش گسترده‌تر ملی و حتی پوشش بین‌المللی آن استفاده نمود.

غلامی، مهم‌ترین پیام این جشنواره براساس آموخته‌های اسلامی را بسط اخلاق درتمام تلاش‌ها و اجزای زندگی عنوان کرد و افزود: توجه به مکارم اخلاقی از جمله پیام‌های جدی جشنواره‌های این چنینی است که به نام قرآن کریم و توجه به سیره اهل بیت(ع) برگزار می‌شود و البته حضرت محمد مصطفی(ص) یک‌ اسوه کامل برای مؤمنین و مسلمانان هستند و همان گونه که ایشان فرموده اند برای اتمام مکارم اخلاق مبعوث شده اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که توصیه و تأکید اصلی برای شرکت‌کنندگان در این جشنواره بهره مندی از پیام اصلی قرآن کریم و سیره اهل بیت (ع)است،گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام تلاش خودش را مصروف داشته و خواهد داشت تا در چهارچوب سند دانشگاه اسلامی، موضوع توجه به آموزه‌های قرآنی را بیش از پیش مدنظر قرار دهد و در برنامه‌های مختلف به آن توجه نماید.

غلامی، با بیان این که در برگزاری جشنواره‌های این چنینی و مخصوصاً جشنواره قرآن و عترت تمام زمینه‌های ممکن برای گسترش آموزه‌های فرهنگ قرآنی را باید مدنظر و توجه قرار دهیم، تصریح کرد: این کار در سال‌های مختلف به خوبی پیگیری شده و حتماً فضاهای تازه و زمینه‌های جدید و نوآوری‌های دیگر در این زمینه باقی است که ان‌شاءا… در استمرار این جشنواره باید به آن توجه نمود.

وی، استفاده از تجربیات کسب شده در هر جشنواره برای مدیریت و برنامه‌ریزی جشنواره بعدی را یک مسئولیت و رسالت مهم دانست و با قدردانی از همه دانشجویانی که در این جشنواره شرکت کرده و با انگیزه و علاقه در رشته‌های گوناگون قرآنی و سیره اهل بیت(ع) تلاش کردند، افزود: از مربیان، اساتید و داوران گرامی نیز تشکر می‌کنم که با دقت نظر خودشان موجب بهترشدن این جشنواره و تشویق شرکت‌کنندگان در این برنامه‌ها می‌شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با قدردانی از مسئولین برگزاری و پشتیبانی‌کننده در دانشگاه صنعتی اصفهان که میزبانی این جشنواره را پذیرفتند، گفت: در این زمینه قدردان فعالیت های معاونت فرهنگی وزارت علوم و همه معاونین و مدیران فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز علمی سراسرکشور نیز هستیم.

غلامی در پایان با آرزوی سلامتی برای همه شرکت کنندگان در این جشنواره، ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده با از بین رفتن بیماری کرونا، شاهد برگزاری باشکوه جشنواره به صورت حضوری باشیم.

*رقابت بیش از ۸۱۰ شرکت کننده در ۶ بخش و ۳۴ رشته قرآنی*

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز در آئین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشوربا اشاره به توسعه زیرساخت های فناوری دانشگاه در دوره آموزش مجازی گفت: شرایط پیش آمده ما را برای برگزاری جشنواره  ای با کیفیت بالا به صورت مجازی آماده ساخت.

دکتر سید مهران نحوی برگزاری این شیوه از جشنواره را همراه با فرصت هایی دانست که افرادی از نقاط مختلف و دانشگاه های کشور در این رویداد بدون رنج سفر و مخاطره ی بیماری شرکت کنند.

وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ قرآنی، شعار جشنواره با توجه به توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام(ص) و با تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره “محمد پیامبر رحمت و مهربانی ” انتخاب شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به برگزاری این جشنواره در شش سرفصل کلی آوایی، معارفی،هنری، فناوری، ادبی و پژوهشی گفت: بخش آوایی در رشته های قرائت (تحقیق، ترتیل)، دعا و مناجات خوانی، اذان، تواشیح، حفظ (۵، ۱۰، ۲۰جزء، حفظ کل) برگزار شد.

نحوی افزود: بخش های معارفی(کتبی) شامل رشته های آشنایی با سیره معصومین، آشنایی با نهج البلاغه، آشنایی با صحیفه سجادیه، احکام، پرسمان معارفی، آشنایی با احادیث اهل بیت، ترجمه و تفسیر قرآن کریم، حفظ موضوعی، سبک زندگی و بخش هنری این جشنواره نیز شامل رشته های نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، معرق و منبت، فیلم کوتاه، عکس و پوستر بود.

وی با اشاره به رشته های اپلیکیشن و کانال های مجازی به عنوان زیرمجموعه بخش فناوری، تصریح کرد: در بخش ادبی این جشنواره قرآنی رشته هایی چون شعر، داستان کوتاه، نمایشنامه نویسی، فیلمنامه نویسی و در پژوهشی نیز شرکت کنندگان در رشته های تلخیص کتاب، نقد کتاب و مقاله نویسی به رقابت پرداختند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان، اضافه کرد: مرحله دانشگاهی این جشنواره در بهمن و اسفندماه سال ۹۸، آزمون کتبی این رقابت ها در روز ۱۱ آبان ماه جاری و آزمون های شفاهی رشته های مختلف نیز طی روزهای۱۹ الی ۲۱ آبان ماه به صورت مجازی برگزار شد.

نحوی، تعداد آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را قابل توجه توصیف کرد و ادامه داد: در بخش آوایی قریب به ۴۰۰ شرکت کننده، در بخش کتبی، قریب به ۲۰۰ شرکت کننده در ۹ رشته، در بخش هنری حدود ۸۰ اثر برگزیده، در بخش فناوری قریب به ۵۰ اثر و در بخش ادبی نیز حدود ۸۰ اثر ارسالی به رقابت پرداختند.

وی، به برگزاری بخش آوایی این جشنواره طی روزهای ۱۹ الی ۲۱ آبان ماه در دو بخش مجزا ویژه خواهران و برادران اشاره و تصریح کرد: داوری بخش های هنری توسط اساتید برجسته رشته های هنری در اصفهان و داور اصلی بخش آوایی توسط دکتر ستوده نیا، داور بین المللی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان بود که دو کارگاه آموزشی تجوید با حضور ایشان و نیز کارگاه آموزش لحن با حضور استاد شاه میوه در روز ۱۹ آبان نیز به صورت برخط برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزاری نمایشگاهی از آثارهنری دانشجویان شرکت کننده در این جشنواره در محل این دانشگاه را از دیگر برنامه های جنبی سی و پنجمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان کشور عنوان کرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.