تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
کد خبر : 24328

مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران احترام به هنجارهای مورد قبول مردم و ارزش‌های برآمده از نظام اسلامی است

مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران احترام به هنجارهای مورد قبول مردم و ارزش‌های برآمده از نظام اسلامی است

به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری _ وقتی از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نامبرده می‌شود علاوه بر توجه دادن جامعه به اهمیت این موضوع نقش مهم عناصر دست‌ اندرکار در مطبوعات مورد مداقه قرار می‌گیرد.از جمله عناصری که در ایفای نقش مطبوعات تاثیر بسزایی دارند خبرنگاران هستند این کنشگران فعال رسانه در تبادل اطلاعات

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش دنیای اسرار:شهره باقری _ وقتی از مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی نامبرده می‌شود علاوه بر توجه دادن جامعه به اهمیت این موضوع نقش مهم عناصر دست‌ اندرکار در مطبوعات مورد مداقه قرار می‌گیرد.
از جمله عناصری که در ایفای نقش مطبوعات تاثیر بسزایی دارند خبرنگاران هستند این کنشگران فعال رسانه در تبادل اطلاعات و توانمندسازی فرهنگی جامعه نقش بسزایی دارند و به سبب نقش و جایگاه خود باید سرآمد باشند.
بدین منظور رعایت پاره‌ای اصول اساسی امری الزامی است که ذیلاً به برخی از آنان اشاره می‌کنیم.
تعهد کاری؛ خبرنگاری یک شغل نیست بلکه یک رسالت است و ذوق و هنر، نباید با دید شغلی به آن نگریسته شود.
در این دیدگاه سختی کار، معیشت کم و مخاطرات کاری نمی‌تواند مانع انجام رسالت خبرنگاری شود و البته این موضوع نافی توجه مسئولین به معیشت و رفاه این قشر از جامعه نیست.
قانون مداری؛ هرچند رعایت قانون و عمل به آن باید برای آحاد جامعه نهادینه شده و به فرهنگ تبدیل گردد ولی خبرنگاران چون در بوجود آوردن این فرهنگ تاثیر گذارند، بیشتر باید به این موضوع اهمیت دهند.
بدیهی است کلام خبرنگار در صورتی نافذ است که خود عامل و آمر به آن باشد و قلم او در سایه رعایت قانون تاثیرگذار خواهد بود وقتی سخن از قانون به میان می‌آوریم میثاق ملی است که مصداق آن قانون اساسی و سایر قوانین مادر از جمله سند چشم انداز و قانون برنامه توسعه و همچنین آیین‌نامه‌های اجرایی است.
اخلاق مداری؛ رعایت اخلاق در تعاملات فرهنگی و مراودات اجتماعی می‌تواند در پیشبرد امور رسانه‌ای نقش بسزایی داشته باشد در هر حال سرمشق بودن خبرنگار یک اصل مهم است امروزه قدرت نرم اغلب منحصر به رسانه دیداری و شنیداری است و سربازان عرصه نبرد نرم با ابزار اخلاق نیکو می‌توانند خود را پیروز بدانند.
شجاعت؛ خبر رسانی و کسب خبر دارای پیچیدگی‌های خاصی است که برای نیل به آن شجاعت ویژه می‌خواهد.
گاهی انتشار یک خبر می‌تواند موجی در جامعه به راه انداخته و یا از بروز موجی جلوگیری نماید.
این امواج می‌توانند امواج سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و یا اقتصادی باشند بدیهی است شجاعت خبرنگاری با تخریب افراد تفاوت دارد.
ارزشمندی؛ مهم‌ترین وظیفه خبرنگاران احترام به هنجارهای مورد قبول مردم و ارزش‌های برآمده از نظام اسلامی است در این صورت علاوه بر حفظ دستاوردهای کشور به سرمایه‌های ملی به دیده احترام نگریسته می‌شود و با حفظ روحیه نقادی اعتقادات و فرهنگ مردم پاس داشته می‌شود.
در هر حال حفظ شان و جایگاه خبرنگاری از مسائل مهمی است که باید بدان توجه خاص نمود و با رعایت این موارد می‌توان انتظار داشت در ارتقاء رکن چهارم دموکراسی و تاثیر آن در توسعه کشور امیدوار بود.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.