تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵
کد خبر : 26337

نسخه‌نویسی الکترونیکی به درگاه مشترک بین بیمه‌ها نیاز دارد

نسخه‌نویسی الکترونیکی به درگاه مشترک بین بیمه‌ها نیاز دارد

مدیرکل بیمه سلامت اصفهان: نسخه‌نویسی الکترونیکی به درگاه مشترک بین بیمه‌ها نیاز دارد به گزارش  دنیای اسرار به نقل از ایرنا:مدیرکل بیمه سلامت اصفهان گفت: اجرای مطلوب طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی نیاز به درگاه مشترک بین بیمه‌های مختلف دارد تا پزشکان و موسسه‌های پزشکی و درمانی در استفاده از آن دچار مشکل نشوند. حسین بانک روز

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل بیمه سلامت اصفهان:

نسخه‌نویسی الکترونیکی به درگاه مشترک بین بیمه‌ها نیاز دارد

به گزارش  دنیای اسرار به نقل از ایرنا:مدیرکل بیمه سلامت اصفهان گفت: اجرای مطلوب طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی نیاز به درگاه مشترک بین بیمه‌های مختلف دارد تا پزشکان و موسسه‌های پزشکی و درمانی در استفاده از آن دچار مشکل نشوند.

حسین بانک روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعدد درگاه‌های الکترونیکی برای اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی یکی از مهمترین مشکلاتی است که پزشکان و موسسه‌های پزشکی و درمانی با آن مواجه هستند بنابراین نیاز است تا با هماهنگی همه سازمان‌های بیمه‌گر، یک درگاه و سامانه مشترک برای آنها تعریف و ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر هر یک از بیمه ها مانند تامین اجتماعی و بیمه سلامت دارای یک درگاه مجزا و متفاوت برای نسخه‌نویسی الکترونیکی هستند، اظهار داشت: هر کدام  از آنها صفحه متفاوتی دارند و همین امر به نارضایتی پزشکان منجر شده است.

بانک خاطرنشان کرد: هماهنگی لازم برای یکی شدن این درگاه‌ها در تهران در حال انجام است و گریزی از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر میزان استفاده از نسخه نویسی الکترونیکی در مطب ها و موسسه های پزشکی و درمانی استان اصفهان حدود ۱۸ درصد است، تصریح کرد: این آمار در حد میانگین کشوری است اما با توجه به جایگاه اصفهان باید افزایش یابد.

مدیرکل بیمه سلامت اصفهان گفت: نجف آباد در بین شهرستان های این استان بهترین عملکرد را در پیاده سازی طرح نسخه نویسی الکترونیکی با حدود ۸۰ درصد دارد و اقدامات خوبی در این خطه در همکاری با بخش دولتی و خصوصی انجام شد.

وی از دیگر مشکلاتی که در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیکی وجود دارد را آشنا نبودن برخی پزشکان و موسسه ها با نرم افزارها دانست و افزود: رفع این مشکل مستلزم آموزش آنهاست که نیاز به زمان دارد.

بانک به گران قیمت بودن برخی از سخت افزارهای مورد نیاز برای پیاده سازی این طرح اشاره و اضافه کرد: برای رفع این مساله لازم است سازمان‌های بیمه گر، سخت افزارهایی مانند تب لِت را با توجه به ویژگی نرم افزارهای موجود طراحی و تولید کنند که بومی و ارزان قیمت‌تر باشد.

وی با اشاره به اینکه قطعی اینترنت و برق نیز برای بیمه شدگان و موسسه های پزشکی مشکلاتی را در اجرای طرح مذکور بوجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: در این قبیل موارد پزشکان می‌توانند از سربرگ خود استفاده کنند.

وی با تاکید بر موضوع امنیت اطلاعات در طرح نسخه نویسی الکترونیکی برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی، اظهار داشت: این طرح یک تغییر روش است و در ابتدای نواقص و مشکلاتی دارد اما ما ناچار به طی کردن این مسیر به دلیل مزیت‌های زیاد آن هستیم.

بانک با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد نسخه‌ها در استان اصفهان در زمان حاضر به صورت الکترونیکی ارسال می‌شود، توضیح داد: در این حالت پزشکان و موسسه‌های پزشکی و درمانی نسخه‌ها را در حالت آفلاین به صورت الکترونیکی وارد و ارسال می‌کنند.

وی ادامه داد: در نسخه نویسی الکترونیکی با اعلام کد ملی بیمار به پزشک و وارد کردن آن در درگاه سازمان بیمه مربوطه، ابتدا فرد مراجعه کننده احراز هویت می‌شود، پزشک پس از معاینه بیمار، نسخه نویسی را در درگاه مربوط به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد و پس از آن کد رهگیری به بیمار اعلام می‌شود که می تواند با استفاده از آن خدمات مورد نیاز را از داروخانه‌ها یا آزمایشگاه‌ها دریافت کند.

بانک با تاکید بر اینکه در این طرح، دفترچه کاغذی بیمه حذف شده است، تصریح کرد: اگر مردم به مطب یا موسسه پزشکی مراجعه کردند که هنوز بستر نسخه الکترونیکی در آن ایجاد نشده است می‌توانند از سر برگ آنجا و درج کُد ملی استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، طرح ملی نسخه الکترونیک و حذف تدریجی دفترچه بیمه سلامت از یکم اردیبهشت امسال در استان اصفهان با هدف تحقق اهداف دولت الکترونیک و تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم آغاز شد.

در اجرای این طرح، چاپ دفاتر بیمه سلامت همگانی از ابتدای اردیبهشت، چاپ دفاتر بیمه روستاییان و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از ابتدای خرداد و چاپ دفاتر سایر بیمه‌شدگان شامل کارکنان دولت، سایر اقشار و ایرانیان از ابتدای تیر متوقف شد و بیمه‌شدگان برای دریافت خدمات درمانی از کُد ملی خود استفاده می‌کنند.

از حدود ۴۰ میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت همگانی در کشور، بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در استان اصفهان ساکن هستند که از این تعداد حدود ۴۰۰ هزار نفر کارمند دولت، ۴۳۰ هزار نفر بیمه سلامت همگانی، ۱۷ هزار نفر بیمه ایرانیان، ۶۷۰ هزار نفر بیمه روستایی و حدود ۹۰ هزار نفر جزو سایر اقشار جامعه هستند.   

چهار هزار و ۸۶۰ موسسه در اصفهان طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت هستند که این استان پس از تهران از لحاظ تعداد، بیشترین مراکز طرف قرارداد را در کشور دارد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.