تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹
کد خبر : 26465

خلق پول مشکل اقتصاد کشور

خلق پول مشکل اقتصاد کشور

به گزارش دنیای اسرار:مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی: هدایت نقدینگی یک حربه‌ برای عدم مقابله با خلق پول است و نباید کسی بگوید، خلق پول راه حل مشکلات کشور است و در اقتصاد نباید آدرس غلط داد. مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی پیش از ظهر

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش دنیای اسرار:مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی: هدایت نقدینگی یک حربه‌ برای عدم مقابله با خلق پول است و نباید کسی بگوید، خلق پول راه حل مشکلات کشور است و در اقتصاد نباید آدرس غلط داد.

مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی پیش از ظهر امروز چهارشنبه نهم تیرماه، در مناظره‌ای با زین‌العابدین رحمانی، کارشناس اقتصاد اسلامی با موضوع هدایت نقدینگی؛راهکار یا بیراهه که به صورت وبیناری برگزار شد، با تأکید بر اینکه مشکل اقتصاد کشور خلق پول است، گفت: به مردم نباید امید واهی برای حل مشکلات از طریق هدایت نقدینگی داد، تنها باید با خلق پول که عامل اصلی مشکلات اقتصاد است مقابله کرد.
وی با بیان اینکه هدایت نقدینگی به سمت تولید یک ایده اشتباه و غیرممکن است، ادامه داد: اینکه ارقام و اعداد نقدینگی در چه حساب بانکی باشد اهمیتی ندارد و این هدایت نقدینگی یک موضوع اشتباه است.
غلامی تصریح کرد: برخی معتقد هستند نقدینگی مانند آب جاری است و باید آن را به پای درخت تولید هدایت کنیم تا میوه بدهد اما این یک دیدگاه اشتباه است و تفاوتی ندارد نقدینگی در حساب چه کسی باشد، تأثیر هدایت نقدینگی با تغییر حساب افراد تأثیر متفاوت در واقعیت اقتصاد دارد اما در حل مشکل نقدینگی و تورم بی اثر است.
مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی اظهار کرد: در صنایع و تولید کنندگان کمبود نقدینگی به این صورت که نقدینگی واقعا نداشته باشند نیست بلکه ارزش پول بشدت کاسته شده است و امکان استفاده از این نقدینگی وجود ندارد.
وی با اشاره به ناتوانی صنایع در بازپرداخت تسهیلات بانکی، تصریح کرد: این روند ۵۰ سال وجود داشته و همواره تسهیلات برای هدایت نقدینگی به صنایع ارائه می‌شده است و بخشی از آنها در بازپرداخت به مشکل برمی‌خوردند و با مشکلات بعدی مواجه می‌شدند.
مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی، ورود نقدینگی به بازارها را تصوری غلط دانست و خاطرنشان کرد: نقدینگی به جایی هجوم نمی‌برد بلکه از حسابی به حساب دیگر می‌رود، اینکه این اعداد و ارقام در حساب چه کسی باشد بر تورم اثر ندارد، امروز بزرگترین مشکل کشور تورم است اما ریشه آن در خلق پول است که برخی مدعی خلق پول عادلانه و مطلوب هستند و توجهی به مشکلات خلق پول ندارند، اما حقیقت این است که مشکل امروز ما نقدینگی نیست بلکه خلق پول است.
وی هدایت نقدینگی را یک عبارت مورد توجه سیاستمداران ذکر کرد و گفت: در چند سال آینده نتیجه این بی توجهی به خلق پول را خواهیم دید، هدایت نقدینگی یک ادعای خام و ناشدنی است، باید بدانیم که هدایت نقدینگی ممکن نیست و بیشتر شعاری است.
غلامی در ادامه افزود: وقتی با خلق پول مشکلی نداشته باشیم همواره شاهد رشد نقدینگی خواهیم بود، مجری خلق پول بانک است و اگر قرار باشد مجری هدایت نقدینگی هم باشد این کار را با خلق پول انجام خواهد داد و مشکلات اقتصادی ادامه خواهد داشت و تورم افزوده خواهد شد.
وی اظهار کرد: ساختارهای ما هنوز همان است که در گذشته بوده و باز برخی می‌خواهند تجربه شکست خورده تاریخی در زمینه هدایت نقدینگی را تکرار کنند، اینبار اسم آن را تغییر داده‌اند، می خواهند ۲۰۰ میلیون دلار به بورس تزریق کنند دوباره مردم به سمت بورس بیایند و دوباره مشکلات بورسی تکرار خواهد شد، در صورتی که مشکل خلق پول است و مشکل ما نقدینگی نیست.
مدیر گروه معیشت و اقتصاد مؤسسه تحقیقات راهبردی تمدن اسلامی با بیان اینکه خلق پول اکل مال به باطل و حرام است، تصریح کرد: برخی متصور هستند نمی‌توان خلق پول را کاهش داد، به همین دلیل تنها به دنبال هدایت نقدینگی هستند، وقتی خلق پول ۴۰ درصدی داریم در صورتی که رشد اقتصادی ایده‌آلی که مسؤولان به دنبال آن هستند و حدود ۱۰ درصد است نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند.
غلامی هدایت نقدینگی را حربه‌ای برای عدم مقابله با خلق پول قلمداد کرد و گفت: نباید کسی بگوید خلق پول راه حل مشکلات کشور است، آدرس غلط در اقتصاد نباید داد، دولت یک دولت انقلابی است و اگر آدرس غلط به جامعه بدهد انقلاب اسلامی در آینده آسیب خواهد دید، باید مسؤولان صادقانه به مردم بگویند مشکل کشور خلق پول است و باید تورم را تحمل کنیم تا بتوانیم در مرور زمان مشکل تورم را برطرف کنیم، اکنون آقای رئیسی باید با خلق پول حقوق کارمندان را بدهد و این مشکلساز خواهد بود.
وی ادامه داد: باید حقیقت را به مردم گفت و امید واهی و دروغین برای مردم با آدرس‌های غلط ایجاد نکرد، خلق پول وجود دارد و دولت ناچار به خلق پول است اما به مردم آدرس غلط داده می‌شود و باعث می‌شود امیدهای واهی در جامعه برای حل مشکلات اقتصاد ایجاد شود در حالی که خلق پول به عنوان اصلی‌ترین مشکل اقتصاد همچنان ادامه خواهد داشت.
این کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر ایجاد مشکلات خلق پول در اقتصاد کشور و تورم زا بودن خلق پول، تصریح کرد: این یک توهم است که بخواهیم تورم را با خلق پول و هدایت نقدینگی به سمت تولید کنترل کنیم و نمی‌توان انتظار داشت که مشکل تورم در شرایطی که خلق پول وجود دارد با هدایت نقدینگی برطرف بشود.
کارشناس اقتصاد اسلامی:
دولت چاره‌ای جز افزایش پایه پولی ندارد/دولت جدید با ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه است
رحمانی با بیان اینکه هدایت نقدینگی می‌تواند در کاهش مشکلات اقتصادی مؤثر باشد، گفت: با هدایت نقدینگی می‌توان تناسب میان تولید و تورم را ایجاد کرد و بخشی از مشکلات اقتصادی را کاهش داد.

خلق نقدینگی نمی‌تواند رونق را در جامعه ایجاد کند

زین العابدین رحمانی کارشناس اقتصاد اسلامی در این مناظره‌، با تأکید بر اینکه همه با خلق نقدینگی مخالف هستند، گفت: خلق نقدینگی نمی‌تواند رونق را در جامعه ایجاد کند، امروز همه به این نتیجه رسیده‌اند و می‌دانند نقدینگی نمی‌تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: ساختار اقتصادی کشور ما ظرفیت یک تغییر و انقلاب را ندارد و با یک چنین انقلابی ساختار اقتصاد کشور نابود خواهد شد، پولطلا یک انقلاب در اقتصاد است که کشور ظرفیت آن را ندارد، اقتصاد ما تاب عملیاتی کردن پولطلا را ندارد و امکان اجرای آن نیست.
رحمانی با اشاره به اینکه مردم ریال ندارند که در شرایط پولطلایی با طلا معاوضه کنند، اظهار کرد: ایده‌های جایگزین شرایط موجود اگرچه مطلوب باشند اما امکان وقوع ندارد، امروز نقدینگی مانند یک سیل در حال تخریب ساختارها و بازارهای ما است و نخستین ضرورت هدایت نقدینگی برای تغییر مسیر و هدایت این سیل است.
وی کمبود نقدینگی و تأمین نقدینگی را چالش مهم صنایع و تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: تولیکنندگان و صنایع توان تحمل مشکلات تأمین تسهیلات و هزینه مالی و سود وام های بانکی را ندارند و به همین دلیل دچار مشکل تأمین نقدینگی هستند.
رحمانی با بیان اینکه در بورس کالا شاهد هستیم همین نقدینگی بی ارزش هم موجود نیست، تصریح کرد: جریان نقدینگی در شرکت‌های ما هدایت نشده است، امروز مشکل صنعت کمبود نقدینگی بی ارزش هم هست و امکان استفاده از نقدینگی حتی بی ارزش را هم ندارند، نقدینگی در جریان برای شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنایع فراهم نشده است و بانکها هم با صنایع همراهی نمی کنند.
کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بانک‌ها به ایده‌های دانش بنیان و نخبگان اهمیت نمی دهند و همراهی نمی‌کنند، اگر هم تسهیلاتی ارائه بدهند آنقدر هزینه مالی و فشار به دنبال دارد که صرفه توجیهی نخواهد داشت، اگرچه باید بپذیریم که کاهش ارزش پول هم از مشکلات صنایع و تولید کنندگان است.
وی با اشاره به نرخ پایین تورم در سال ۹۲ تا ۹۶ خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی خلق پول هم بوده است به همین صورت بوده اما هدایت نقدینگی باعث کاهش تورم شده بود، فریز شدن نقدینگی در بانک و گردش آن در صنعت می‌توانند در اقتصاد اثرگذار باشند، شرکتهای مختلفی منتظر جذب نقدینگی هستند و این نشان دهنده شرایط مطلوب صنایع در صورت هدایت نقدینگی است.
رحمانی به شرایط بورس و آثار نقدینگی در شرایط اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: امروز اگر خلق پول را متوقف کنیم مشکلی برطرف نخواهد شد، امسال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم و چاره‌ای جز هدایت نقدینگی نیست، امروز هم اگر خلق پول متوقف بشود بازهم شاهد اختلاف طبقاتی هستیم و مشکل تورم هم برطرف نخواهد شد.
وی افزود: دولت عریض و طویل و که مشکلات اقتصادی متعدد دارد نمی‌تواند کاری انجام بدهد جز با افزایش پایه پولی کشور، نقدینگی اگر به تولید تزریق بشود می‌تواند حتی تورم را مهار کند اما در صورتی که به بودجه دولت وارد شود مشکل‌ساز خواهد بود.
رحمانی با تأکید بر اینکه باید از میدان به سمت ارائه راهکار برویم، تصریح کرد: نمی‌توانیم با ایده‌های غیرمیدانی برای حل مشکلات اقدام کنیم، تنها راهکار ما در عرصه اقتصاد هدایت نقدینگی است و می تواند این موضوع تناسبی در تولید و تورم ایجاد کند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.