تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
کد خبر : 27985

تاثیر لامپ های زنون بر تصادفات

تاثیر لامپ های زنون بر تصادفات

به گزارش دنیای اسرار- نور لامپ های زنون راننده مقابل را برای مدت ۱ تا ۴ ثانیه کاملا نابینا کرده و حتی تا چند دقیقه بر بینایی تاثیر می گذارد.این موضوع می تواند باعث ایجاد تصادفات خطرناک به خصوص در شب ها شود. شاید در هنگام رانندگی با خودروهایی مواجه شده باشید که با سرعت

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش دنیای اسرار- نور لامپ های زنون راننده مقابل را برای مدت ۱ تا ۴ ثانیه کاملا نابینا کرده و حتی تا چند دقیقه بر بینایی تاثیر می گذارد.این موضوع می تواند باعث ایجاد تصادفات خطرناک به خصوص در شب ها شود.
شاید در هنگام رانندگی با خودروهایی مواجه شده باشید که با سرعت به شما نزدیک شده و از پشت با لامپ زنون، فلاشر یا نوربالا می زنند تا شما راه را برای آنها باز کنید. در ابتدا می ترسید که نکند ماشین پشت سری شما خودروی پلیس باشد و به سرعت خودرو را به سمت راست هدایت می کنید تا او بتواند از مقابل شما برود اما با تعجب می بینید خودروی مذکور پلیس نیست بلکه خودرویی بوده که لامپ زنون بر روی آن نصب شده است.
در یادداشت حاضر قصد داریم تا شما را با خطرات استفاده از لامپ های زنون و نقش آنها در حوادث رانندگی و همچنین عواقبی که در انتظار استفاده کنندگان و نصب کنندگان این لامپ ها است بپردازیم.
لامپ های زنون استاندارد نیستند
واقعیت این است که لامپ های زنونی که در بازارهای داخلی به فروش می رسند هیچ کدام استاندارد نیستند چرا که لامپ زنون استاندارد تنها در چند کشور اروپایی تولید می شوند و این لامپ ها به عدسی و فیلترهای مخصوص مجهز هستند و از همه مهم تر تنها برای نور پایین طراحی شدند.
در این میان عده ای سودجو از راه های قاچاق اقدام به وارد کردن لامپ های تقلبی زنون به کشور مبادرت می کنند و برخی از رانندگان هم با پرداخت مبالغ بسیار زیاد آنها را خریداری و بدون اینکه از خطرات و عواقبی استفاده از این لامپ ها با خبر باشند آنها را بر روی خودروی خود نصب می کنند.
معایب و خطرات لامپ های زنون
باید گفت، لامپ های زنونی که در بازارهای داخلی به فروش می رسند در واقع همان نمونه های قدیمی لامپ های هالوژنی هستند که به لطف پودرهای جاذب و پرتوافکن دارای نور سفید و آبی می شوند اما از عدسی های مخصوص و فیلترهای مناسب بی بهره هستند.
این لامپ‌ها جریان برق حدود ۲۵هزار ولت دارند که بسیار خطرناک است. به طور مثال اگر حادثه‌ای به وجود بیاید و حباب این چراغ‌های غیراستاندارد زنون بشکند، ولتاژ بالایی که با کابل‌های خطوط انتقال برق فشار قوی برابری می‌کنند، باعث ایجاد شوک شدید به سرنشینان یا حتی افرادی که در اطراف خودرو مورد نظر قرار دارند می‌شوند و ممکن است آسیب‌های جدی به وجود بیاورد.
علاوه بر این نور بسیار زیاد این خودروها دلیل بسیاری از تصادفات جاده ای است چرا که لامپ‌ها نه‌تنها استاندارد نبوده بلکه باعث افزایش دید راننده نخواهد شد و تنها باعث پخش نور می شوند که این امر دید راننده طرف مقابل را کاملاً از بین می‌برد ضمن اینکه جان بسیاری از افراد را هم به خطر می اندازند.
تاثیر لامپ زنون در ایجاد تصادفات
لامپ های زنون غیراستاندارد به دلیل عدم استفاده از فیلتر شیشه ای و عدسی های متمرکز کننده، نور به شدت قوی و آزار دهنده ای دارند. نور این لامپ ها می تواند راننده مقابل را برای مدت ۱ تا ۴ ثانیه کاملا نابینا کرده و حتی تا چند دقیقه بر بینایی تاثیر بگذارد. این موضوع می تواند باعث ایجاد تصادفات خطرناک به خصوص در شب ها شود.
ممنوعیت استفاده از لامپ های زنون
استفاده از این لامپ ها به قدری خطرناک است که ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای کشور، نصب و استفاده از این گونه لامپ ها را ممنوع کرده و پلیس راهنمایی و رانندگی نیز نیز بارها اعلام کرده که با آنها برخورد می کند.
به گفته سرهنگ”محمدرضا محمدی” رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان، رانندگانی که اقدام به نصب و استفاده از لامپ های زنون در خودروهای خود کنند عملی خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی را مرتکب شده اند و ماموران پلیس در صورت مشاهده، خودروی آنها را متوقف کرده، پلاکشان را برداشته و به آنها پلاک تعمیری می دهند تا هرچه سریعتر با مراجعه به تعمیرگاه نسبت به رفع نقص سیستم روشنایی خود اقدام و برای تحویل پلاک اصلی خود به پلیس راهور مراجعه کنند.
وی افزود: در بند الف ماده ۱۰ قانون آئین نامه راهنمایی و رانندگی به این موضوع اشاره شده و صراحتاً آمده است که چنانچه وسیله نقلیه ای دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد ماموران راهنمایی و رانندگی موظفند در صورت مشاهده آن را متوقف و جهت رفع نقص فنی خودرو به تعمیرگاه هدایت کنند.
برخورد سخت گیرانه پلیس با استفاده کنندگان از لامپ های زنون
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان از برخورد سختگیرانه با استفاده کنندگان از لامپ های زنون خبر داده و می گوید: در مدت ۸ ماهه امسال ۵۷ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص فنی در سیستم روشنایی در معابر درونشهری استان جریمه شدند که بخش قابل توجه آن به دلیل استفاده از لامپ زنون بوده است.
سرهنگ محمدی جریمه استفاده از لامپ های زنون را ۲ میلیون ریال اعلام کرده و اظهار داشت: علاوه بر این در مواردی که ثابت شود استفاده از لامپ زنون توسط یک راننده باعث به خطر افتادن جان راننده و سرنشنینان خودروهای دیگر شده و با از کار انداختن دید راننده بروز حادثه منجر به فوت یا جرح را رقم زده راننده خاطی به مرجع قضائی معرفی و با مجازات های قضائی نیز روبرو خواهد شد.
هشدار به فروشندگان و نصب کنندگان لامپ های زنون
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان اصفهان همچنین به صنوفی که اقدام به فروش و نصب این گونه لامپ ها بر روی خودروها می کنند هشدار داد و گفت: نصب هرگونه لامپ اضافی، زنون، غیراستاندارد، خیره کننده خصوصاً ال ای دی و چشمک زن بری خودرو ها ممنوع است و صنوفی که اقدام به این کار کنند توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی به آنها اخطار داده می شود و در صورت تکرار و تمرد از قانون برابر دستور قضائی نسبت به پلمب واحد صنفی و جلوگیری از ادامه فعالیت آن اقدام خواهد شد.
سرهنگ “محمدی” تصریح کرد: پلیس راهور بر سر جان مردم با هیچ کس تعارف ندارد و هر فرد، صنف، سازمان، ارگان و نهادی که به نحوی در بروز حوادث رانندگی دخیل باشد طبق وظیفه قانونی خود سهم تقصیر آن را تعیین کرده و به مراجع ذی صلاح معرفی خواهد کرد.
دلایل نصب لامپ های زنون بر روی خودروهای خارجی
با این حال شاید برای برخی این سوال به وجود بیاید که چرا بر روی خودروهای خارجی لامپ زنون نصب است اما از نصب آن بر روی خودروهای داخلی جلوگیری می شود. در پاسخ به این سوال باید گفت، خودروهای وارداتی جدید مجهز به سیستم روشنایی ویژه ای هستند که این سیستم برای شرایط بد آب و هوایی در جاده ها طراحی شده است.
این کار به دلیل این است که این سیستم روشنایی در شرایط بد جوی مانند مه، برفی و تاریکی مطلق، دید راننده را چندین برابر افزایش می دهد. اما برخی رانندگان با نصب این لامپ ها روی خودروهایشان و استفاده از آنها در معابر شهری و شرایط آب وهوایی عادی باعث اختلال در دید رانندگان دیگر و بروز تصادف می شوند.
امیدواریم مطالب ارائه شده به رانندگانی که قصد خرید و استفاده از لامپ های زنون را دارند کمک کرده باشد تا از خطرات و عواقبی که استفاده از این لامپ ها برای آنها در پی دارد اطلاع یافته و کسانی هم در حال استفاده از آنها هستند هرچه سریع تر نسبت به تعویض لامپ های زنون خودروی خود اقدام کنند تا با برخورد های قانونی مواجه نشوند.
تهیه و تنظیم: حمید رضا محمدی، خبرنگار پایگاه خبری پلیس

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.