تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
کد خبر : 28759

شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در اصفهان رها شده هستند

شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت در اصفهان رها شده هستند

به گزارش دنیای اسرار:کیفیت زندگی در حوزه سلامت یکی از مسائل مهم انسان درعصرامروز به شمار می رود و سلامتی یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر، به‌ویژه در سبک زندگی کنونی که انسان‌ها دچار عارضه‌ها و بیماری‌های نوظهور و گاهی ناشناخته‌ای شده‌اند، اهمیت توجه به موضوع سلامت جامعه را صدچندان کرده است. ارتقای سلامت تمام افراد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:کیفیت زندگی در حوزه سلامت یکی از مسائل مهم انسان درعصرامروز به شمار می رود و سلامتی یکی از مهمترین دغدغه‌های بشر، به‌ویژه در سبک زندگی کنونی که انسان‌ها دچار عارضه‌ها و بیماری‌های نوظهور و گاهی ناشناخته‌ای شده‌اند، اهمیت توجه به موضوع سلامت جامعه را صدچندان کرده است.

ارتقای سلامت تمام افراد جامعه یکی از هدف‌های مهم نظام سلامت در هر کشوری محسوب می شود که برای تحقق این امر مهیا سازی امکانات و تسهیلات مناسب از جمله حقوق افراد جامعه به شمار می‌رود.
اهمیت حوزه سلامت به ویژه در سالیان اخیر و با شیوع ویروس کووید ۱۹ و همچنین توسعه روزافزون فناوری و تکنولوژی ها در حوزه سلامت، الزامی کلیدی در راستای توسعه و گذار به اقتصاد دانش بنیان کشور به شمار می رود.
اکنون و در زمان همه‌گیری بیماری کرونا و تاثیر این همه گیری بر ابعاد مختلف زندگی بشر، توجه به حوزه داده های سلامت نیز ازاهمیت و ارزش افزون تری برخوردار شده است.

فناوری سلامت شامل داروها، تجهیزات پزشکی، رویه های درمانی و همچنین سبکهای مدیریتی و پشتیبانی است و شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها یکی از فعالان عرصه سلامت استان اصفهان در اقتصاد و خدمات رسانی به مردم هستند، در همین راستا گفتگویی با علیرضا رحیمی، دانشیار و رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان را اینجا بخوانید.
رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان درخصوص جایگاه و نقش شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه سلامت با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های حوزه سلامت با انگیزه و پتانسیل خوب و مطلوبی آغاز به کار می کنند و دارای بلوغ کافی در این عرصه هستند اظهار داشت: در چند سال اخیر به شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری سلامت توجه خوبی شد ولی عیوب و ضعف های اساسی هنوز وجود دارد.
رحیمی با بیان اینکه هنوز در کشور ما شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت فقط ثبت می شوند و بستر گرفتن خروجی و خدمت رسانی بطور گسترده و مطلوب اتفاق نیفتاده است خاطر نشان کرد: گام‌هایی که از چند سال قبل با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری و گذار به اقتصاد دانش بنیان برداشته شد به نتیجه کامل و نهایی نرسیده است.
دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ابراز داشت: حاکمیت باید با راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار و توسعه سریع فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت درهمه ابعاد، زمینه های لازم را برای ارتقای این کسب و کارها ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه فناوری اطلاعات در حوزه سلامت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بعد حاکمیتی باید پیگیری لازم برای به نتیجه رسیدن شرکتهای دانش‌بنیان وجود داشته باشد افزود: این نقطه عطف از قوه مقننه و مجلس شروع شد و احکام و وظایفی را به عهده دولت ها قرار داد ولی آنچه که در حوزه فناوری سلامت توسعه، بروز و ظهور نداشت به دلیل ضعف اجرا دراین قوانین بود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اهمیت پیگیری و به تعالی رساندن این شرکت ها توسط حاکمیت گفت: با وجود تصویب قانون و اعلام حمایت حاکمیت از شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت متاسفانه مجوزها، حمایت های مالی و حمایت های معنوی از شرکت‌های دانش بنیان آماده به کار اتفاق نیفتاد و قانون ومقررات ها در اجرا ضعیف بوده اند.
رحیمی با بیان اینکه همه حمایت ها فقط در بعد مالی نیست و حمایت از یک شرکت دانش بنیان می تواند جنبه غیر مالی و معنوی نیزداشته باشد خاطر نشان کرد: برخی مواقع فقط حضور وزارتخانه های مرتبط به عنوان پشتیبان می توانست راهگشای بدون هزینه ای برای شرکت های دانش بنیان باشد ولی متاسفانه از این حمایت بی هزینه و ساده هم دریغ شده است.
وی با تاکید بر اینکه ما به حمایت عملیاتی طرح های دانش بنیان در حوزه فناوری سلامت نیاز داریم اظهار داشت: تا زمانیکه چرخه حمایت عملیاتی مادی و معنوی از شرکت‌های دانش بنیان به خصوص در حوزه فناوری سلامت احراز نشود عملاً محصولات خدمت‌رسانی همچون اپلیکیشن‌ها و استارت آپ های سلامت وجود نخواهد داشت.
رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان با اشاره به تفاوت محصولات فناورانه در حوزه سلامت با سایر حوزه ها متذکر شد: مرتبط بودن این محصولات فناورانه با سلامتی و حیات مردم حساسیت این محصولات فناوری را بیشتر می‌کند و زمانی که از این گروه کمترین حمایت ها نشوند آنها از پایه نمی توانند رشد کنند.
وی افزود: محصولات فناورانه حوزه سلامت به دلیل اینکه با داده های سلامت مردم مرتبط هستند، در همان مراحل ابتدایی اجازه فعالیت ندارند و این در حالی است که در صنعت، محصول تولید می شود ولو اینکه در بازار جایگاه خوبی کسب نکند.
رحیمی با اشاره به اینکه محصولات فناورانه حوزه سلامت اصفهان بعد از تهران در رتبه دوم کشوری قرار دارد اضافه کرد: به دلیل حمایت نشدن از فناوری در حوزه سلامت در استان اصفهان، متاسفانه محصولات در این زمینه بسیار کم است هرچند نوع حرکت و پتانسیل و ظرفیت در اصفهان در سطح قابل قبول و بالایی است ولی رسیدن به محصول شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت در اصفهان هنوز معیوب و ابتر باقی مانده است.

این استاد دانشگاه با اظهار تاسف از اینکه در طول دو سال گذشته ۵ استارت آپ و رویداد بزرگ در حوزه سلامت در استان اصفهان به دلیل عملکرد ضعیف حاکمیت در اجرای قوانین تعطیل شدند یادآور شد: با ضعف نهاد حاکمیت در استان و چند نهاد هلدینگ فعالیت این استارتاپ ها منتفی شد و با این دست فرمان حرکت کردن یعنی خاموش شدن افق شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت در استان اصفهان چرا که در واقع شرکت‌های دانش بنیان در اصفهان رها شده هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این شرکت ها در تولید رها شده هستند چه رسد به ارائه محصول و خدمت گفت: این وضعیت نابسامان نشان دهنده ضعف مدیریتی در استان اصفهان است.
وی خاطر نشان کرد: اتاق بازرگانی اصفهان، استانداری، دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه صنعتی اصفهان باید در این زمینه با همکاری و هم افزایی برای احیای دوباره شرکت‌های فناورانه در حوزه سلامت تلاش کنند.
رئیس دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی اصفهان یکی از مشکلات عمده در حوزه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت واجرایی و عملیاتی شدن محصولات آنان را، نبود هماهنگی بین بخشی در سطح دولتی و عدم مفاهمه مشترک و نحوه همکاری در بخش دولتی و علمی و اجرایی دانست و تصریح کرد: مشکلاتی از قبیل محدودیت در نحوه و جایگاه تاسیس، نبود حمایت کافی دولت ، عدم توانایی اجرایی در راهبری و هدایت صحیح نوآوران و بروکراسی معمول دستگاه ها از مهم ترین مشکلات و موانع حمایت از نوآوران و شرکت های دانش بنیان است.
وی در پایان تاکید کرد: ما در اجرا ضعف هایی داریم که آن هم به ضعف اجرایی و نبود اتاق فکر در سطح حاکمیت استان و علایق و سلایق مدیران مربوط است، در حقیقت مشکل اصلی ما حمایت های معنوی است که باعث شده شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت تاکنون خروجی قابل توجهی نداشته باشند.
وی در پاسخ به میزان خدمت رسانی شرکت های دانش بنیان و استارت آپ های سلامت به محرومان و اقشار ضعیف جامعه مشکلات ذکر شده را از جمله عواملی برشمرد که مانع چنین خدمت رسانی به این قشر از جامعه شده است.

زهره سادات طالقانی

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.