تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر : 29296

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از تشکیل کارگروه جلب مشارکت‌های مردمی برای مدیریت منابع آب سطحی و زیر زمینی در این استان خبر داد.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از تشکیل کارگروه جلب مشارکت‌های مردمی برای مدیریت منابع آب سطحی و زیر زمینی در این استان خبر داد.

به گزارش دنیای اسرار:، بیست و چهارم اردیبهشت ماه، مهندس غلامرضا نیک سرشت با بیان اینکه وزارت نیرو جلب مشارکت مردم و ذی‌نفعان در مدیریت بهینه آب را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از  یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌ و برای

Print Friendly, PDF & Email
به گزارش دنیای اسرار:، بیست و چهارم اردیبهشت ماه، مهندس غلامرضا نیک سرشت با بیان اینکه وزارت نیرو جلب مشارکت مردم و ذی‌نفعان در مدیریت بهینه آب را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار داشت: دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان از  یک سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده‌ و برای جلب مشارکت مردم و کشاورزان بسترسازی شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه جلب مشارکت مردم در مدیریت آبهای سطحی و زیرزمینی با همکاری استانداری اصفهان، افزود: این کارگروه در راستای احیای زاینده رود تشکیل شده و اعضای آن آب منطقه ای اصفهان، جهادکشاورزی، منابع طبیعی، تعاونی‌های تولیدی روستایی، خود کشاورزان و ادارات متولی آب و خاک هستند.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ابراز داشت: راهکارهایی که اعضا در جلسات کارگروه پیشنهاد می‌کنند، تحلیل و بررسی می‌شود و اگر قابل اجرا باشد عملیاتی می‌شود.

نیک سرشت با بیان اینکه در نظر داریم گام به گام مراحل توزیع، نگهداری از شبکه و بهره برداری از شبکه های آب به مردم و بهره برداران سپرده شود، خاطرنشان کرد: کشاورزان باور دارند که خودشان بهتر می‌توانند توزیع آب را مدیریت کنند و از این رو با آنان جلسات متعددی در زمینه مدیریت بهینه آب تشکیل شده و راهکارهایی که این دوستان پیشنهاد می کنند، تحلیل و عملیاتی می‌شود‌.

وی با اشاره به لزوم مشارکت محیط‌زیست در این کارگروه خاطرنشان کرد: محیط‌زیست یکی از ستون‌های اصلی مباحث مشارکت‌‌های مردمی شناخته می‌شود و بی تردید حضورآنها در این کارگروه پیگیری خواهد شد.

نیک سرشت ابراز داشت: برای حل مشکلات مردم و مدیریت منابع آب باید به سمت و سویی حرکت کنیم که مردم در کنار ما باشند و اگر مردم را در کنار خود داشته باشیم در آینده بسیاری از تنش های اجتماعی به مراتب کاهش می یابد.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه ای اصفهان تصریح کرد: این دفتر در نظر دارد طرح‌های زود‌بازده را که در مدیریت آب می تواند موثر بوده و توسط خود مردم قابل اجرا باشد، احصا و بررسی کرده و با مشارکت مردم عملیاتی کند تا از منافع اقتصادی و اجتماعی آن بهره‌مند شوند.

*حمایت از طرح‌های مردمی زودبازده در مدیریت بهینه آب*

نیک سرشت خاطرنشان کرد: حتی اگر مردم و کشاورزان خودشان طرح‌هایی داشته باشند که باعث ایجاد بهره وری در حوزه مدیریت آب شود به شرکت آب منطقه ای اعلام کنند، به عنوان سرمایه گذار طرح را بررسی و به بانک معرفی می کنیم که برای عملیاتی کردن طرح از تسهیلات بانکی استفاده کنند و خود ذی نفع باشند؛ این یکی از مباحث دفتر مشارکت‌هاست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های مشارکت مردمی در منابع آب زیرزمینی این است که در آینده، حفاظت و نگهداری و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی پس از آموزش و تعیین امکان میزان استحصال آب به خود کشاورزان سپرده شود تا خودشان مدیریت کنند.

نیک سرشت افزود: این در حالی است که اکنون حاکمیت برای نظارت و گشت و بازرسی و جلوگیری از اضافه برداشت ‌ها باید هزینه کند اما اگر موضوع حفاظت و مدیریت آب به خود بهره‌برداران واگذار شود، ناخودآگاه مدیریت بسیار صحیح تری انجام شود.

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه ای اصفهان اضافه کرد: با پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی در هرمز آباد سمیرم به صورت پایلوت (آزمایشی) مشارکت مردم در مدیریت منابع آب زیرزمینی در آینده اجرا خواهد شد و چاه‌‌های کشاورزی به شرکت‌های تعاونی تولید روستایی و کشاورزان برای استفاده تحویل و مدیریت خواهد شد.

نیک سرشت خاطرنشان کرد: اگر نتیجه طرح مشارکت آب بران در مدیریت بهینه آب زیرزمینی در سمیرم و دشت مهیار مثبت بود تا چهار سال آینده طرح را در همه شبکه‌ها از بهره‌برداران توزیع حفاظت و نگهداری سراسر استان تسری خواهیم داد.

وی با بیان اینکه شبکه رودشتین در شرق اصفهان به عنوان شبکه آب‌های سطحی در مشارکت ذی نفعان عملیاتی می‌شود، ابراز داشت: در این طرح نیز مشاوران ما برای آموزش و فرهنگسازی بین تک تک کشاورزان منطقه حضور مستمر خواهند داشت تا پس از جلب مشارکت، شرکت‌های تعاونی تولیدی روستایی و تشکل آب بران تشکیل شود.

*مسئله آب به گفتمان اجتماعی تبدیل شود*

مدیر دفتر مشارکت‌های مردمی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، با بیان اینکه رسانه‌ها در شکل گیری افکار عمومی و افزایش سطح مشارکت عمومی در پیرامون مسائل آب بسیار اثر گذار هستند، اضافه کرد: طبق تعالیم ما انسان مسلمان یک انسان اجتماعی است و مشارکت در عمل اجتماعی نه تنها یک حق که تکلیفی عقلایی و شرعی است.

وی افزود: باعنایت به اینکه آب یک مقوله صرف فنی نبوده و دارای ابعاد اجتماعی می باشد از این رو اعتقاد داریم موضوع آب باید به یک گفتمان اجتماعی در راستای مدیریت شایسته تر تبدیل شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.