تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر : 29388

ارتقا همکاری های علمی و پژوهشی معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با دانشگاه اصفهان

ارتقا همکاری های علمی و پژوهشی معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با دانشگاه اصفهان

نشست مشترک معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با دانشگاه اصفهان با موضوع ماموریت گرایی و نقش آفرینی دانشگاه اصفهان در همکاری و توسعه فناوری های مرتبط با وزارت نفت، طراحی و برنامه ریزی مشترک در خصوص اکوسیستم تحقیقات و نوآوری در حوزه نفت و گاز در محل سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

Print Friendly, PDF & Email
  1. نشست مشترک معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با دانشگاه اصفهان با موضوع ماموریت گرایی و نقش آفرینی دانشگاه اصفهان در همکاری و توسعه فناوری های مرتبط با وزارت نفت، طراحی و برنامه ریزی مشترک در خصوص اکوسیستم تحقیقات و نوآوری در حوزه نفت و گاز در محل سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش دنیای اسرار: این نشست با حضور دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان، دکتر وحیدرضا زیدی فرد معاون وزارت نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، دکتر هادی امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان، دکتر جواد راستی مدیر نوآوری، امورفناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان، دکتر محسن صراف مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان و جمعی از اساتید دانشگاه اصفهان، دوشنبه ۲ خرداد، در محل سازمان مرکزی دانشگاه اصفهان برگزار شد.
دکتر حسین هرسیج رئیس دانشگاه اصفهان، با اشاره به قدمت ۷۵ساله دانشگاه اصفهان و دارا بودن بیش از ۱۷ هزار دانشجو، اظهار داشت: امیدواریم این گونه نشست ها مقدمه‌ای برای همکاری تحقیقاتی بیشتر دانشگاه با صنعت باشد. چرا که برخی از رشته ها ارتباط تنگاتنگی با حوزه نفت دارد.
رئیس دانشگاه اصفهان مشکل اصلی دانشگاه‌ها، ادارات و وزارت خانه ها را دولتی بودن آن ها دانست و بیان کرد: دولتی بودن دانشگاه ها، ادارات و وزارت خانه اگرچه برخی خوبی ها دارد ولی مشکلات آن بیشتر است. در بسیاری از مواقع ما را با کشورهای پیشرفته مقایسه می کنند ولی از آنجایی که در آن کشورها اکثر حوزه ها به خصوص دانشگاه ها خصوصی است، رابطه‌ی خوبی بین دانشگاه و صنعت به وجود می آید.
دکتر هرسیج در ادامه افزود: به واسطه تحریم هایی که به وجودآمده است نگاه دانشگاه و صنعت برای حل برخی معضلات بیشتر شده است و امیدواریم این موارد که از برکات تحریم ها است پابرجا بماند و برای حل مشکلاتی که در صنعت به وجود می آید به دانشگاه ها رجوع شود.
وی با اشاره به شعار دانشگاه اصفهان که ” جامعه محوری، تمدن سازی” است، خاطرنشان کرد: دانشگاه اصفهان مشکلات و مسائل جامعه از شهر اصفهان گرفته تا سطح کلان ملی را بررسی کرده و برنامه های تحقیقاتی و آموزشی متناسب با حل آن مشکلات را دنبال می کند.
رئیس دانشگاه اصفهان افزود: رشته های مهندسی در بحث تجهیزات، رشته های علوم انسانی در حوزه مدیریت، رشته های اقتصاد و روانشناسی و دیگر رشته ها در دانشگاه اصفهان وجود دارد که تحقیقات آن ها در حوزه نفت می تواند مفید واقع شود. و انتظار این است که همچون کنسرسیوم محیط زیست که در دانشگاه اصفهان فعالیت دارد، در حوزه نفت نیز بتوانیم فعال باشیم.
دکتر هرسیج اظهار داشت: امیدواریم با جلسات تخصصی به راه حل هایی برسیم که مشکلات حوزه نفت برطرف شود و تفاهم نامه هایی ایجاد شود که منجر به عقد قرارداد شده و عملی شود تا هم دانشگاه از امتیازاتی برخوردار شود و هم مشکلات حوزه نفت برطرف شود.
دکتر وحیدرضا زیدی فرد معاون وزارت نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان این که ارتباط صنعت و دانشگاه یک بحث قدیمی و چندساله است که نمود آنچنانی ندارد و الزامی است که همگان به آن اقرار دارند، گفت: در صنعت نفت ارتباط بین دانشگاه و صنعت فراز ونشیب بسیاری داشته است، ولی در این دوره تمام سعی ما بر این است که از تمام ظرفیت دانشگاهی که در بخش های مختلف دارند استفاده کنیم، چراکه این امر به نفع ما و دانشگاه است و رابطه ای برد-برد است.
زیدی فرد افزود: هدف ما این است که با مدیریتی تعامل گونه با دانشگاه ها و نظارت قوی، به فرآیندی مفید بین دانشگاه و صنعت برسیم. امیدوارم باب همکاری بین صنعت و دانشگاه باز شود چراکه در چند بخش مهم انتظار داریم دانشگاه ها کمک کنند تا به راه حلی مفید برسیم و این جلسه همکاری ما و دانشگاه اصفهان را سبب شود.
دکتر هادی امیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان نیز در این نشست با بیان این که یکی از برنامه های دانشگاه اصفهان جامعه محوری است، گفت: با ماموریت گرا کردن دانشکده ها سعی بر این شده است تا ارتباط بین دانشگاه و صنعت بیشتر شود. یکی از ظرفیت های خوبی که در استان و دانشگاه مطرح است، بحث پالایش و پتروشیمی است، که برخی دانشکده ها در زمینه مقالات و تحقیقات در این حوزه سرآمد هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار داشت: در سمت عرضه ما با ماموریت گرایی سعی کرده ایم مشکل را برطرف کنیم و در سمت تقاضا نیز باید این موارد درنظرگرفته شود. برای محقق شدن این امر نیاز است یک پروژه باز بین وزارت نفت و دانشگاه وجود داشته باشد تا در خلال آن تحقیقاتی بر حسب موضوعات مورد نیاز انجام شود.
دکتر امیری افزود: دانشگاه اصفهان در زمینه هایی همچون مشاوره دادن پرسنل، مدیریت تکنولوژی، بازاریابی و اقتصاد انرژی و ساختن و بومی سازی تجهیزات می تواند به حوزه نفت کمک کند.
دکتر جواد راستی مدیر نوآوری، امورفناوری وکارآفرینی دانشگاه اصفهان، نیز با بیان این که دانشگاه‌های سطح اول آموزش محور هستند و دانشگاه‌های سطح دوم پژوهش محور و داشگاه‌های نسل سوم کارآفرین و نسل چهارم جامعه محور هستند، بیان کرد: فضای ذهنی دانشگاه‌ها به سمت کارآفرین شدن رفته است و دانشگاه اصفهان هم در همین حوزه فعالیت جدی خودش را شروع کرده است و فضای وسیعی از قسمت شمالی دانشگاه که فضایی حدود ۳۲ هکتار است را به پهنه ی نوآوری اختصاص داده است. قرار است بازیگر‌های این حوزه از جمله استارتاپ‌ها و شتاب دهنده‌ها وغیره حمایت شوند.
مدیر نوآوری، امورفناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: امید است این ناحیه نوآوری که از نظر مکانی، یک مکان مناسب تجاری در اصفهان هست با ارتباط مناسب در شهر و مردم بتواند دینی که دانشگاه به جامعه دارد را ادا کنند. و امیدواریم در حوزه صنعت نفت نیز در این مکان بتوانیم ارتباط دانشگاه با این حوزه را بیش از پیش کنیم.
همچنین دکتر محسن صراف مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان، با بیان این که در طلیعه گام دوم انقلاب افق های روشنی در جامعیت علم و فناوری به وجود آمده است و دانشگاه ها سعی در تحقق شعار ما می توانیم دارند، اظهار داشت: گفتمان امروز، گفتمان دانش و تعامل دوسویه است. مسیر علم پویا است و بدون توجه به آینده و برنامه ریزی راه به جایی نخواهد داشت و دانشگاه ها وظیفه تهیه و راهبری نقشه راه هستند و باید به روز و در تلاش باشند.
مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: دانشگاه اصفهان با شعار ” جامعه محور، تمدن ساز” قصد دارد اکوسیستم نوآوری و فناوری را با رویکردهای جدید، برای تربیت نسل کارآمد و ارزش آفرین برای نظام را مهیا سازد تا به یک مرجعیت علمی در حوزه های مختلف دست یابیم.
در ادامه جمعی از استادان و رؤسای دانشکده ها به بیان ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در هررشته در زمینه حل مشکلات موجود در حوزه نفت پرداخته و تحقیقات و پروژه های انجام شده در این موضوع اشاره کردند.

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.