تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۸
کد خبر : 29747

رشد ۱۰ درصدی مصدومان ناشی از حوادث کار

رشد ۱۰ درصدی مصدومان ناشی از حوادث کار

به گزارش خبرنگاردنیای اسرار:مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان درجمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۸ نفر به دلایل ناشی از حوادث کار جان خود را از دست دادند، گفت: امسال آمار مصدمان ناشی از حوادث کار رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد و به حدود ۲ هزار و ۷۵۰ مورد رسیده

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش خبرنگاردنیای اسرار:مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان درجمع اصحاب رسانه با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۲۸ نفر به دلایل ناشی از حوادث کار جان خود را از دست دادند، گفت: امسال آمار مصدمان ناشی از حوادث کار رشد ۱۰ درصدی را نشان می دهد و به حدود ۲ هزار و ۷۵۰ مورد رسیده است.

منصور فیروزبخت با بیان اینکه ۱۲۱هزار معاینات سرپایی در طول سال گذشته در اداره‌کل صورت گرفته است، اظهار کرد: ۲۴ هزار و ۸۵۶ مورد معاینات مربوط به تصادف و ۴۱ هزار و ۶۱ مورد نیز مربوط به نزاع بوده است. آمار معاینات تصادفات در سال گذشته نسبت به سال قبلی خود حدود۱۷/۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان کرد: مسئولیت احراز هویت در بحران های مختلف بر عهده پزشکی قانونی است که در بحران‌های فوری آزمایش‌های DNA تا ۲۴ ساعت انجام می‌گیرد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در مورد قصور پرونده های پزشکی تشریح کرد: در سال گذشته یک هزار و ۳۲۵ پرونده در کمیسیون پزشکی مورد بررسی قرار گرفت که ۲۱۸ مورد آن مربوط به قصور پزشکی بوده است. قصور پزشکی بستگی به نظر مرجع قضائی یا در پزشکی قانونی و یا در نظام پزشکی بررسی می‌شود. در سال گذشته پزشکان عمومی بیشترین پرونده‌ها را داشتند و زنان و زایمان در رتبه‌ سوم قرار دارد.

فیروزبخت با اشاره به ابلاغ قانون حمایت از خانواده و ماده مرتبط با پزشکی قانونی درباره سقط جنین، تصریح کرد: بر این اساس سقط جنین ممنوع و از جرایم دارای جنبه عمومی است. اگر مادری احساس می‌کند که جنینش دچار مشکل یا ادامه بیماری برای خودش خطرناک است، می‌تواند به پزشکی قانونی مراجعه کرده و درخواست سقط جنین دهد. پس از ثبت درخواست مادر، کمیسیونی شامل یک قاضی ویژه، یک نفر پزشک متخصص متعهد و یک نفر پزشک قانونی تشکیل می‌شود.

وی افزود: چنانچه پزشک، ماما یا داروفروش خارج از این چرخه شرایط سقط جنین را فراهم کنند، علاوه بر مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی، پروانه فعالیت‌شان ابطال خواهد شد. در صورت فراهم بودن شرایط، سن جنین برای سقط باید کمتر از ۱۹ هفته و یک روز باشد و در صورتی که بیشتر از این باشد، شامل این ماده قانونی نمی‌شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان با بیان اینکه حدود یک سوم پرونده‌های قوه قضائیه برای کارشناسی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود و نظر کارشناسی پزشکی قانونی نیز برای دادگاه بسیار قابل اتکاست، ابراز داشت: از این روی باید نهایت دقت را در صدور گواهی‌های پزشکی قانونی داشته باشیم، با این حال برای اعتراض به این گواهی‌ها نیز امکان اعتراض و بررسی مجدد وجود دارد.

فیروزبخت با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های همسر آزاری به ویژه برای زنان بی‌بضاعت که به صورت رایگان است، اعلام کرد: طرح بانک هویت ژنتیک ایرانیان که طرح بسیار بزرگ و هزینه‌بر است، هر فرد ایرانی پروفایل ژنتیکی در این بانک خواهد داشت که در صورت وقوع حادثه نیاز به حضور بستگان متوفی نباشد و این طرح ابتدا با مجرمان سابقه دار آغاز شده و با همکاری سازمان زندان‌ها پروفایل‌های این مجرم‌ها در حال تکمیل است.

وی اضافه کرد: زمان پاسخ‌گویی به پرونده‌های معاینات از سه ساعت تا سه روز صورت می‌گیرد. تعیین علت فوت حدود ۵۷ روز زمان می برد و همچنین زمان پاسخ‌دهی کمیسیون‌ها نیز حدود۱۴ روز است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: پزشکی قانونی ۵۰ سال پیش ساخته شده و در یکی از مراکز اصلی ترافیکی شهر است که مشکل ساز شده است. در دهه ۱۳۸۰ زمینی به وسعت ۱۰ هزار متر در شرق اصفهان به پزشکی قانونی اعطا شده، اما به دلیل عدم تخصیص بودجه ساخت این پروژه به کندی پیش رفت. در سال جاری سازمان برنامه‌ و بودجه برای این پروژه بودجه خوبی تخصیص داد و فاز اول آن شامل دو آزمایشگاه و سالن تشریح افتتاح خواهد شد.

خبرنگار: علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.