تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰:۱۳
کد خبر : 30520

تغذیه عامل موثر در سلامت قلب است

تغذیه عامل موثر در سلامت قلب است

به گزارش دنیای اسرار:کارشناس تغذیه و معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت:  یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان بیماری‌های قلبی‌-عروقی نقش تغذیه است. تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه سالم اهمیت بسیاری دارد و به طور قطع می‌توان با اصلاح تغذیه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد. نوشین محمدی‌فرد با توجه  به روز جهانی قلب (۲۹سپتامبر ۲۰۲۲

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:کارشناس تغذیه و معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت:  یکی از عوامل مهم مرگ‌ومیر در جهان بیماری‌های قلبی‌-عروقی نقش تغذیه است. تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه سالم اهمیت بسیاری دارد و به طور قطع می‌توان با اصلاح تغذیه از بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.

نوشین محمدی‌فرد با توجه  به روز جهانی قلب (۲۹سپتامبر ۲۰۲۲ معادل ۷مهرماه ۱۴۰۱) در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: طبق مطالعاتی که پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان انجام‌داده است نخستین عامل در بروز بیماری‌های مختلف فشار خون است؛ درواقع شخصی که از مشکل فشار خون رنج می‌برد بیش از افراد دیگر دچار حوادث قلبی خواهد شد که در این هنگام تغذیه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در تغذیه وجود دارد که موجب ایجاد فشار خون می‌شود و از جمله آن‌ها نمک است،  مطرح کرد: طبق مطالعات انجام‌شده و اعلام سازمانی بهداشت، توصیه می‌شود که تنها باید از پنج گرم نمک در روز استفاده کرد و این مسئله به‌اندازه‌ای حائز اهمیت است که سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ برای کاهش ۲۵ درصدی بیماری‌های قلبی، یکی از اهداف خود را بر کاهش نمک مصرفی کشورها قرار داده است؛ طبق هدف‌گذاری سازمان ملل باید هر کشور ۳۰ درصد میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهد.

کارشناس تغذیه و معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان با بیان اینکه متأسفانه در شهر اصفهان نمک مصرفی مردم بیش از دو برابر حد توصیه شده و در حدود ۱۱ گرم است؛ افزود: اگر بخواهیم میزان تحقق اهداف سازمان ملل را بررسی کنیم باید توجه داشته باشیم که متأسفانه در کشور نتوانسته‌ایم مقدار ۳۰ درصد نمک را کاهش دهیم؛ البته در این راستا وزارت بهداشت، سیاست‌گذاران و تمام صاحب‌نظران فعالیت‌های بسیاری داشته و برنامه‌های عملیاتی ایجاد کرده‌اند، اما برای تحقق اهداف موجود باید همدلی بین ارگان‌ها افزایش یابد.

محمدی فرد عنوان کرد: پیام‌هایی که به‌خصوص برای حوزه تغذیه در فضای مجازی منتشر می‌شود، اکثراً جنبه علمی ندارد و حتی ممکن است توسط سودجویان ارسال شده باشد؛ نمک دریایی که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است، مانند نمک معمولی مضراتی دارد و علاوه بر آن حاوی فلزات سنگین و سرطان‌زا است.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل مهمی که در دنیا مطرح شده و البته طبق مطالعات انجام‌شده، جزو مهم‌ترین عوامل ایجاد بیماری‌های قلبی در ایران است، استفاده نکردن از غلات کامل است؛ درواقع مردم ایران از غلات سفید و تصفیه‌شده استفاده می‌کنند. منبع اصلی انرژی روزانه مردم از طریق کربوهیدرات و منابع غله‌ای تأمین می‌شود که متأسفانه مقدار زیادی از منابع روزانه توسط کربوهیدرات‌های ناسالم دریافت می‌شود.

کارشناس تغذیه و معاون پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان ابراز داشت: طبق مطالعاتی که در دنیا و به‌خصوص کشورهای خاورمیانه و آسیا جنوب شرقی انجام شده است، کربوهیدرات‌ها بیش از چربی عامل اصلی بیماری‌ها شده است؛ درواقع مصرف چربی‌ها توصیه نمی‌شود، اما در جامعه ما مقدار زیادی از انرژی مردم به‌واسطه کربوهیدرات تأمین می‌شود و از این جهت اصلاح مصرف کربوهیدرات در این مناطق حائز اهمیت است.

محمدی فرد تاکید کرد: مصرف چربی در کنار سایر موارد تغذیه سالم بسیار حائز اهمیت است، اما برای مردم ایران بیشتر نوع چربی قابل توجه است. خوشبختانه طی برنامه قلب سالم، روند تولید روغن در کشور اصلاح شد و دیگر روغن جامد مورد استفاده مردم قرار نگرفت، زیرا این نوع روغن طی فرآیندهایی به‌وجود می‌آید که چربی ترانس در آن‌ها تولید می‌شود و این چربی عامل اصلی بیماری‌های مختلف است.

وی خاطر نشان کرد: طی برنامه قلب سالم مصرف روغن جامد کاهش یافت و مردم به‌سمت استفاده از روغن مایع هدایت شدند که این مسئله نیز با چالش‌هایی مانند نگهداری روغن و نحوه طبخ آن مواجه شد؛ روغن مایع باید از نور خورشید و اکسیژن دور باشد و در فرآیند پخت در صورتی که حرارت زیادی به آن وارد شود، سریع‌تر از روغن جامد فاسد خواهد شد.

خبرنگار: مهتاب خیری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.