تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۲
کد خبر : 17463

جامعه شناسی کرونا و ماموریت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری

جامعه شناسی کرونا و ماموریت های فرهنگی و اجتماعی شهرداری

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به منظور تحلیل تبعات فرهنگی و اجتماعی کرونا ویروس به تدوین”جامعه شناسی کرونا” پرداخته که تمرکز آن بر مفهوم شهروندی فرهنگی و شهروند سالم است. به گزارش دنیای اسرار:مشاور معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به تدوین پروپوزال “جامعه شناسی کرونا” گفت: به زعم ما در سازمان فرهنگی اجتماعی

Print Friendly, PDF & Email


سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به منظور تحلیل تبعات فرهنگی و اجتماعی کرونا ویروس به تدوین”جامعه شناسی کرونا” پرداخته که تمرکز آن بر مفهوم شهروندی فرهنگی و شهروند سالم است.

به گزارش دنیای اسرار:مشاور معاون فرهنگی شهردار اصفهان با اشاره به تدوین پروپوزال “جامعه شناسی کرونا” گفت: به زعم ما در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، کرونا تمام خصوصیات یک پدیده اجتماعی را داراست، هم خارجی بوده و در خارج از موجودیت یا شخصیت فردی انسان بوجود آمده، هم جبری است و همه شهروندان را موظف به اجرای قواعد خود کرده و هم عمومیت دارد و آداب و سنن و دیگر تشریفات اجتماعی خاص خود را به جامعه تحمیل و حتی شیوه مصافحه و دست و روبوسی مردم را عوض کرده است.

امان اله باطنی افزود: کرونا  به نحوی در دسته پدیده های مربوطبه مرفولوژی اجتماعی، به نوعی در گروه پدیده های مربوط به فیزیولوژی اجتماعی و همچنین در دسته پدیده های مربوط به رفتار گروهی و جمعی قرار گرفته و طبقه بندی می شود که ازاین حیث غالب خصوصیات پدیده های اجتماعی را داراست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، نقش و ابزارهای بسیار موثری برای  فرهنگ سازی و توزیع امر فرهنگی و اجتماعی دارد، نیاز بود تا به این پدیده اجتماعی ورود و آن را تحلیل و ابعاد و تبعات فرهنگی و اجتماعی اش را تدقیق کند.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: جامعه شناسی کرونا در واقع برای تحلیل تبعات فرهنگی و اجتماعی کرونا ویروس تدوین شده و تمرکز آن بر مفهوم شهروندی فرهنگی و شهروند سالم است.

باطنی تصریح کرد: دو سال پیش سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان،  نگارش و اجرای سندی به نام “شهروندی فرهنگی”را آغاز کرد، شهروندی فرهنگی بر سه المان زیست پذیری، معناگرایی و مردم گرایی، متمرکز و شش زیر مولفه شهروند هویت مدار، شهروند سالم، شهروند پویا و مشارکت جو، شهروند مطالبه گر، شهروند خلاق و شهروند اخلاق گرا را در بر می گرفت که امروز  با تحلیل بحران کرونا،  تحقق یک  مولفه شهروندی فرهنگی یعنی شهروند سالم، ضرورت پیدا کرده است.

وی افزود: دو سال پیش ما در سند شهروندی فرهنگی و حول مقوله شهروند سالم ۵۶ مسئله را در سه دسته سلامت روانی، سلامت اجتماعی و سلامت جسمانی شناسایی و تحلیل کردیم که امروز و در کشاکش بحران کرونا ضرورت حل این مسائل برای افزایش تاب آوری فرهنگی و اجتماعی جامعه  بیش از پیش احساس می شود.

مشاور حوزه معاونت فرهنگی افزود: “جامعه شناسی کرونا” در هفت بخش  کرونا  به مثابه  پدیده ای اجتماعی، تاملی بر تاریخ اپیدمی ها،  خصوصیات اجتماعی اپیدمی ها، جامعه شناسی پزشکی و نظریه  سرایت اجتماعی،  تهدیدها و فرصت های کرونا،  شهروندی فرهنگی، شهروند سالم و کرونا و در نهایت بخش پایانی جمع بندی و نتیجه گیری شده است.

باطنی خاطرنشان کرد: درکشاکش بحران کرونا، به نوعی تاب آوری سند شهروندی فرهنگی در مقابل بحران های فرهنگی اجتماعی به خوبی عیان و نشان داده شد که سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان راه درستی را انتخاب کرده چه آنکه تنها تحقق دو مولفه شهروندی فرهنگی یعنی شهروند هویت مدار و شهروند سالم کافی است تا در آینده و به شرط اجرای درست برنامه ها، تبعات فرهنگی و اجتماعی این بحران ها در شهر به حداقل برسد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان