تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹
کد خبر : 24790

روستای مصر

روستای مصر

روستای مصر در شهرستان جندق و در نزدیکی شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع شده است. در کویر روستای مصر وسعت نگاهت بزرگ خواهد شد. فاصله از نگاه تو معنا می گیرد، آسان بگیری نزدیک است، سخت بگیری دور است. افسون آسمان شبهای مصر تا پایان عمرتان بارها و بارها شما را به آنجا خواهد کشید. روستای “مصر” سرزمینی جدا افتاده در کویر است تا آنجا که چشم راه می ‌برد هیچ چیز نیست. بیابان است و بیابان.
این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران محسوب میشود و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت ‌گردان آشناست.

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:مصر (با نام ‌های پیشین چاه دراز، کلاته یوسف، مزرعه یوسف) روستایی از توابع شهرستان خور و بیابانک در استان اصفهان است. این روستا در دشت کویر ایران و در ۴۵ کیلومتری شرق جندق و در ۶۰ کیلومتری شمال خور واقع شده است. روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد.

چندین سال پیش بنیانگذار این روستا فرد سرمایه ‌داری به نام یوسف بود که به شبانی و چراندن گوسفندان می ‌پرداخت. عمر این روستا شاید بیشتر از ۱۰۰ سال نباشد، اما همه آن را به نام مزرعه یوسف می ‌شناختند تا آنکه قناتهای روستا خشک و کم آب شد و یوسف را مجبور به حفر چاه با موتورهای دیزلی انگلیسی کرد. چند سال بعد از بهره ‌برداری از این چاه، دوباره سفره‌ های زیرزمینی آب پائین ‌تر رفت تا اینکه یوسف چاه عمیق ‌تری حفر کرد به همین دلیل اهالی روستاهای همجوار، این روستا را «چاه دراز» نامیدند.
اما از آنجا که یوسف این نام را دوست نداشت از اهالی خواست چون نام وی یوسف و داستان یوسف پیامبر نیز در سرزمین مصر اتفاق افتاده بود، این روستا را نیز مصر بنامند. اهالی روستا نیز از آنجا که برای یوسف احترام زیادی قائل بودند، این روستا را «مصر» نامیدند. یوسف دستور داد تا در وسط روستا نیز خیابان عریضی به طول حداقل ۵۰۰ متر احداث شود و در پاسخ به ابهامات اهالی که می‌ گفتند روستای ما کوچک است و نیازی به احداث این خیابان عریض و طویل نیست می ‌گفت که در آینده‌ ای نزدیک اینجا معروف و شلوغ می ‌شود. جالب اینکه این پیش بینی یوسف درست از آب درآمد و اکنون گردشگران زیادی از این روستا دیدن می ‌کنند به نحوی که اکنون این روستا یکی از مقاصد مهم طبیعت گردی در ایران به شمار می ‌آید.

وجود چاه آب عمیق، سرسبزی منطقه بیابانی و کشت درختان متعدد از جمله گز جهت جلوگیری از جابجایی شن ‌های روان، بلوار به عرض حدود ۵۰ متر داخل روستا، وجود خانه ‌های قدیمی و بازسازی آنها جهت اسکان توریست، موتور سواری، شترسواری در کویر و از همه مهمتر وجود نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله ۵ کیلومتری روستا و همچنین وجود تپه ‌های شنی در اطراف آن از جمله عوامل جذب توریست در دل کویر است و حضور گردشگران خارجی برای دیدن عجایب کویر مرکزی ایران در این منطقه فراوان است. بسیاری از منجمان ایرانی و خارجی از آسمان صاف و شبهای رویایی این منطقه برای رصد کردن کهکشانها و ستارگان بهره مند میشوند و بسیاری از عکاسان نیز دل به طبیعت کویری آن سپرده عکسهای خاطره انگیز ثبت میکنند.

معماری روستا دارای ویژگی های جالبی است. معماری همان معماری درون گرای ایرانی است. اما عنصر ایوان از عناصر جدایی ناپذیر در معماری مصر است. در خانه های مصر پس از ورود از درگاه از دالانی عبور کرده سپس با چرخشی ۹۰ درجه ای به میانسرا یا همان حیاط می رسید. همه خانه ها تک ایوانی است که البته شاه نشین تلقی می گردد. پوشش ایوان یادآور معماری دوره ساسانی با قوس های مازه دار مانند طاق کسری است.

قنات راز شگفت انگیز حیات انسان در کویر است. ابداع پیشینیان ما در احداث قنات، باعث به وجود آمدن روستاهای کویری شده است. روستای مصر با بهره‌گیری از آب قنات صاحب نخل‌ هایی بلند شده ‌است که علاوه بر اینکه نماد حضور انسانی است، بر زیبایی و شکوه مصر افزوده است.


شهرت کویر مصر زندگی اهالی مصر را تغییر داده است. مردم مصر در سال های اخیر و به خصوص در ایام گردشگری بیشتر به مشاغل مربوط به اسکان و خدمات به مسافران مصر می پردازند. اما پیش از این بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول بودند و در کنار کاشت زعفران و گندم به پرورش شترنیز اشتغال داشتند.

رمل‌ ها اصلی ‌ترین جاذبه کویر مصر هستند. پشته ‌های شنی از ماسه روان تا پشت دیوار خانه‌ های روستایی سرک کشیده‌ اند. تجربه تماشای وسعت زرد رنگ رمل ‌ها در کویر مصر تجربه‌ ای به یادماندنی‌ است که چشم هر انسانی را به حیرت وا می دارد.

تمام زیبایی و شگفتی های این منطقه به روز کویر مصر و شن ‌ها و رمل ‌هایش ختم نمیشود. افسون کویر در دل شب نیز شما را به دنبال خود خواهد کشاند. کافی است نگاهی به آسمان بیندازید تا نتوانید دیگر از آن چشم بردارید. آسمان شب کویر چنان به شما نزدیک است که حس می‌ کنید اگر دستتان را دراز کنید می ‌توانید ستاره ‌ای از آن بچینید. این آسمان خیره کننده نه تنها مورد علاقه ستاره شناسان است بلکه مردم عادی نیز می توانند در تمام فصول سال بدون هیچ مانعی به تماشای ستارگان بنشینند.

کویر طبقه یا دریاچه نمک خور بزرگترین دریاچه نمک فصلی ایران است. زمین نمکی این منطقه یاعث شده است که از هرگونه پوشش گیاهی و زندگی جانوری خالی باشد. اما شکل شگفت انگیز کویر آن را به جاذبه ای شگفت انگیز بدل کرده است. زمین کویر پوشیده از اشکال پنج ضلعی نمک است که در زمستان و با مخلوط شدن با خاک رس به رنگ سیاه و در تابستان به رنگ سراسر سفید در می آید. نمک این دریاچه قدیمی ترین دریاچه نمک در سراسر ایران است.

نیزار مصر نیز در ۶ کیلومتری شرق مصر قرار دارد که در اثر آب چشمه ای زیبا پدید آمده است. این نیزار دارای نی های بلند است که ارتفاع بعضی از آنها به ۴ متر می رسد.

بهترین زمان سفر به منطقه و امکانات:
اگر قصد سفر به مصر را دارید توصیه می کنیم در ماه های گرم سال هرگز برای تفریح به این روستا نروید. خوشبختانه در روستای مصر و فرحزاد امکانات اقامتی مناسبی برای گردشگران وجود دارد. بهترین زمان برای سفر به کویر مصر ماههای اسفند، فروردین و نیمه اول اردیبهشت است. به خاطر داشته باشید ماههای تیر و مرداد هوا بسیار گرم است هر چند که این دیار در هر فصلی زیبایی و جاذبه خاص خود را دارد.
از آنجا که مسافرین زیادی در این روستا توقف می کنند امکانان رفاهی خوبی نظیر مغازه و محل اسکان در آن وجود دارد که می توانید به راحتی و در امنیت کامل از آنها استفاده کنید.


مسیر دسترسی:
اگر می خواهید از جاده تهران وارد روستای مصر شوید باید مسیر زیر را طی نمایید:
تهران، سمنان، دامغان،حرکت به سمت جنوب و از جاده معلمان به سمت جندق و در نتیجه روستای مصر و فرحزاد.

برای کسانی که از مسیر اصفهان میخواهند مصر را ببینند کافیست مسیر زیر را طی کنند:
شهر اصفهان از ناحیه شرق – نایین – جندق و روستای مصر

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.