تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
کد خبر : 33135

جاذبه های دیدنی اردبیل همراه باتصاویر

جاذبه های دیدنی اردبیل همراه باتصاویر

  به گزارش دنیای اسرار:مه که کنار می رود جاده ای رخ می نماید که در وصف زیبایی هایش همه حیران اند. آنطرف تر دشتی میزبان گله اسب های وحشی است و دیدن وسعت، سرسبزی و زیبایی اش ته دلتان را خالی می کند. ساوالان شهر را در آغوش گرفته و در قلب کوهستان دریاچه

Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش دنیای اسرار:مه که کنار می رود جاده ای رخ می نماید که در وصف زیبایی هایش همه حیران اند. آنطرف تر دشتی میزبان گله اسب های وحشی است و دیدن وسعت، سرسبزی و زیبایی اش ته دلتان را خالی می کند. ساوالان شهر را در آغوش گرفته و در قلب کوهستان دریاچه ها جادو می کنند. مجسمه ها میان یک دشت وسیع با سکوت ایستاده و محو زیبایی های این سرزمین تاریخی اند. اینجا اردبیل است؛ سرزمین جادویی دیار آذربایجان. زادگاه سلسله قدرتمند صفویه با تاریخی شش هزار ساله که طبیعتش غوغا کرده و هوش از سر خیلی ها پرانده است. اگر هوس نفس کشیدن در جادوی طبیعت به سرتان زده با ما در سفر به دیار پرشور اردبیل همراه باشید. جاهای دیدنی اردبیل در تمام ایران شهره هستند و آوازه چشمه های سرعین به گوش خیلی ها رسیده است. اگر برنامه سفر ریخته اید و عازم این دیار زیبا هستید و به دنبال مناسب ترین گزینه برای اقامت می گردید، سری به لیست هتل های اردبیل در وبسایت ایران هتل آنلاین زده و با خیال راحت بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

 

قدمتی شش هزار ساله در کنار طبیعتی همه فن حریف و جادویی با آمیزه ای از آب و هوای سرد و معتدل از اردبیل یک مقصد ایده آل ساخته که از قضا جاذبه هایش از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. به هر گوشه استان اردبیل که سر بزنید قطعه ای از تاریخ در دل دشتی وسیع یا کوهی بلند بالا پنهان شده است. بیایید سفرمان را از قلب استان اردبیل و شهر اردبیل آغاز کنیم.

بقعه شیخ صفی الدین اردبیل

آدرس: اردبیل، خیابان شیخ صفی، میدان عالی قاپو

سفرمان را از بقعه شیخ صفی الدین در شهر اردبیل، مرکز استان اردبیل آغاز می کنیم. در میدان عالی قاپو در قلب اردبیل، یک بنای باشکوه و مشهور هفتصد ساله جا خوش کرده است. یک خانقاه که بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و گنبدهای کوچک و بزرگش در کنار هم حسابی نظرتان را جلب می کند. جد بزرگ صفویه در همین محل به تدریس عرفان و تصوف می پرداخته و مریدان و شاگردان بسیاری را پرورش داده است. آرامگاه جد بزرگ صفویان در انتهای یک مسیر زیبا که به صورت حجره حجره آراسته شده، نخستین قدم در بازدید از این مجموعه است. یک شاهکار به تمام معنا که اوج معماری تیموری و ایلخانی را به رختان می کشد.

 

کاشی کاری های خارق العاده در کنار مقرنس های چشم نواز، نوعی حالت روحانی را در داخل بقعه ایجاد کرده اند. کتیبه ها و انواع خطاطی ها که اوج هنر خط صفوی را در این بقعه به تصویر کشیده اند، مثل یک جادو بر در و دیوار نقش بسته اند. منبت کاری های ظریف، تذهیب های چشم نواز و حتی طلاکاری در کنار گچ بری های ظریف و شگفت انگیز خانقاه را استثنایی کرده اند. این خانقاه گنبدی بلند بالایی دارد که گویی به آسمان هفتم پیوسته است؛ نقش و نگار گنبد، از همان بیرون بقعه هم چشم را خیره می کند. علاوه بر شیخ بزرگ که در گوشه ای از خلوتخانه آرمیده، شاه اسماعیل اول که اولین پادشاه صفوی بود در کنار همسرش و چند نفر از شاهزادگان صفوی نیز در این مکان به خاک سپرده شده اند. بقعه در تمام طول تاریخ مورد احترام بوده اما در زمان حکومت صفویه جایگاه بسیار والایی داشته است. ارادت پادشاهان صفوی سبب شده تا بقعه ای که توسط فرند شیخ بر مقبره پدر ساخته شده بود گسترش یابد و حالا در کنار مقبره بناهای متعددی نیز قرار دارد. مسجد جنت-سرا، چینی خانه، قربانگاه، سردر عباسی، دارالحدیث و بسیاری بخش های دیگر از این خانقاه یک جاذبه باارزش ساخته که حتما باید سری به آن بزنید.

قلعه اولتان مغان اردبیل

آدرس: ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر پارس آباد، سر راه پارس آباد به اصلاندوز مغان 

این قلعه در کنار رودخانه ارس و در ۵۰۰ متری روستای اولتان واقع شده است. شکل ظاهری قلعه اولتان همانند قلعه‌های نظامی بوده و توسط اشکانیان بنا شده است. این قلعه بسیار مستحکم است و با بررسی سفال های پیدا شده از این بنا مشخص می شود که قلعه تا قرن ۱۲ هجری قمری مورد استفاده بوده است؛ همچنین سفال هایی مربوط به دوره های مختلف اسلامی نیز وجود دارند.

بازار سرپوشیده اردبیل

آدرس: اردبیل، خیابان امام

یک بازار تاریخی که از چند صد سال پیش تاکنون همیشه پر جنب و جوش بوده است. شاید قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده پررونق ابریشم آن روزها، سبب این همه رونق در بازار اردبیل بوده است. قدیم ترین نوشته ها حکایت از رونق این بازار در سده چهارم هجری دارد. بازار اما به مدد حضور بقعه شیخ صفی الدین مورد توجه شاهان صفوی قرار گرفت و در دوران صفوی نیز بسط و گسترش یافت. تیمچه ها، سراها و راسته هایی متعدد با گنبدها و طاق نماهای ساده آجری و پایه هایی ۱۲ گانه از این بازار یک اثر تاریخی ساخته است. بازار هنوز چندین راسته فعال دارد و قدم زدن در بین راسته ها و مغازه های آن شکل و شمایل یک بازار اصیل ایرانی را به رختان می کشد. چهارسوق اصلی یا همان بازار قیصریه نیز در این بازار به چشم می خورد.

 

کلیسای مریم مقدس اردبیل

آدرس: اردبیل، میدان اونچی، کوچه ارمنستان گازران

در اردبیل آتشکده، کلیسا و مسجد در کنار هم تاریخ پر فراز و نشیب این دیار را بازگو می کنند. کلیسای مریم مقدس در سال ۱۲۵۵ هجری شمسی و با هزینه شخصی از یک خانواده ارمنی ساخته شده است. خانواده های مسیحی که دویست سال پیش از تبریز به سمت اردبیل کوچ کردند این کلیسا را برای انجام اعمال عبادی خود در کنار یک مدرسه بنیان نهادند. در درب ورودی کلیسا به زبان ارمنی از تعلق این خانه به خداوند سخن گفته شده و روی درب با کنده-کاری هایی آراسته شده است. کلیسای تماما آجری در داخل بنا با نقاشی هایی زیبا به خصوص در داخل محراب آراسته شده و در کل نمای ساده ای دارد. با مهاجرت ارامنه اردبیل دیگر هیچ مراسمی در این کلیسا برگزار نمی شود و سال ها است که به سازمان میراث فرهنگی اردبیل واگذار شده است.

 

جمعه مسجد اردبیل

آدرس: اردبیل، محله پیر شمس الدین

به یکباره در میان شهر اردبیل به دوران سلجوقیان سفر می کنیم. به میانه محله پیرشمس الدین و محله عبدلله که می رویم تپه ای با یک سایه بان از همان دوردست ها توجهتان را جلب می کند که در میان یک گورستان قرار گرفته است. بنای یک مسجد که در ابتدا یک آتشکده بوده اما بعدها مسجد بر روی آن بنا شده، قابل رویت است. آتشکده متعلق به دوران ساسانی و یا شاید هم اشکانی بوده است. مسجد در دوران سلجوقی به دلیل معماری و وسعتش زبانزدمردن بوده و حتی در دوران ایلخانی و صفوی نیز پر رفت و آمد و آباد بوده است.

 

یک مناره استوانه ای کمی آن سوتر به چشم می خورد که بر روی یک پایه هشت ضلعی قرار گرفته و یادگار دوران سلجوقی است. بر بدنه این استوانه خشتی دو کتیبه قرار داشته که یکی از آن ها حالا به موزه منتقل شده تا از آسیب در امان بماند. از بنای مسجد عظیم آن روزها هم تنها نمایی از گنبد و چند طاق باقی مانده که نمایانگر شکل صحن زیر گنبد است. بنای مسجد آسیب فراوانی دیده و تنها چند کاشی در برخی گوشه ها به چشم می خورد اما داخل گنبد هنوز نیز آثاری از گچ بری ها و کاشی کاری ها به چشم می خورد. البته این بنا اندکی بهینه سازی شده تا بتوانید از زیبایی های اندک باقی مانده این بنای باستانی چند صد ساله بهره ببرید.

 

جاذبه های طبیعی اردبیل

اردبیل از شمالی ترین تا جنوبی ترین، از شرقی ترین تا غربی ترین نقطه اش سرشار از جاذبه های طبیعی است. از دامنه کوه ها گرفته تا قله های مرتفع، از آبشارها تا دریاچه ها، جنگل ها و چشمه های آب گرم هر چه بخواهید در اردبیل یافت می شود؛ پس بیایید سری به چند جاذبه طبیعی اردبیل بزنیم.

 

دریاچه شورابیل اردبیل

آدرس: اردبیل، خیابان دانشگاه، جاده اردبیل به خلخال

در حاشیه شهر اردبیل یک دریاچه قراردارد که یکی از تفرجگاه های اصلی مردم شهر است و قدمتی به مراتب بیشتر از دریاچه دیگر آذربایجان یا همان دریاچه ارومیه دارد. دریاچه ای که اگر به زبان آذری مسلط باشید شوری آبش از نامش هویدا است؛ اما این شوری آب متعلق به سال ها قبل بوده و حالا با تزریق آب شیرین آنقدرها هم شور نیست و دریاچه تبدیل به پناهگاهی برای پرندگان مهاجر و محلی برای پرورش ماهی های قزل آلا شده است. دور تا دور دریاچه را یک مسیر پیاده روی احاطه کرده است که نمای فوق العاده ای دارد. جالب است بدانید اطراف دریاچه مملو از حضور دانشگاه ها است. دریاچه بی نهایت زیبا بوده و آرامش خاصی را در محاصره کوه ها و شهر به جانتان سرازیر می کند.

 

در این دریاچه می توانید با قایق های تفریحی به آب زده و یا با زیپ لاین بر فراز آب ها، هیجان را به اوج برسانید. پیاده روی و یا کالسکه سواری دور تا دور دریاچه نیز خالی از لطف نیست و حسابی سرحالتان می آورد. کافی شاپ، رستوران، هتل، شهربازی و غیره از شورابیل یک مجموعه تفریحی کامل و بی  نقص ساخته که در تمام طول سال پرطرفدار است. با فرا رسیدن زمستان یک لایه یخ نازک کل سطح دریاچه را فرا می گیرد و زیبایی آن را چندین برابر می کند. اگر شانس بیاورید و در فصل مهاجرت پرندگان عازم شورابیل شوید، تنوع این میهمانان زیبا شما را حیرت زده خواهد کرد.

دریاچه نئور اردبیل

آدرس: مرز بین اردبیل و خلخال

بیایید کمی از شهر اردبیل فاصله گرفته و خودمان را به مرز اردبیل، خلخال و گیلان برسانیم. هر نقطه ای که اردبیل به گیلان برخورد کرده یک شگفتی حیرت انگیز در دل طبیعت پدید آمده است. دریاچه باستانی نئور یکی از همان شگفتی های خلقت است که در نزدیکی بهشتی به نام سوباتان قرار دارد. اگر به دنبال یک طبیعت گردی بی غیب و نقص و خارق العاده می گردید خود را به دامان کوه باغرو برسانید و با پای پیاده به سمت نئور بروید. دریاچه ای با آب های شیرین که محل پناه گرفتن پرندگان مهاجر بسیاری بوده و آوازه قزل آلاهای رنگین کمانش به گوش خیلی ها رسیده است. دشت های سرسبز و بی نظیر اطراف دریاچه و گله های اسب های وحشی که هر از چندگاهی از کنار نئور عبور می کنند این دریاچه را در ذهنتان برای ابد حک خواهد کرد.

جنگل فندق لو در اردبیل

آدرس: اردبیل، ده کیلومتری شهر نمین

اردبیل با طبیعت متنوعش همه را حیرت زده کرده است. برای دیدن یکی از زیباترین جنگل های شمال غرب ایران عازم ده کیلومتری شهر نمین در حوالی گردنه حیران می شویم. جنگل فندق لو در بهار با دشت هایی یکسره آراسته به بابونه آنچنان بهشتی را به تصویر می کشاند که به خواب هم نمی بینید. جنگلی پر از درخت فندق که در کنار درخت های سیب، تمشک، ازگیل و … بهشتی سرسبز را به نمایش گذاشته است. تله کابین، اسکی رو چمن و یا غرق شدن در میانه جنگل فندق لو، انتخاب با شماست. فندق لو با طبیعت زیبا و استثنایی اش شما را غافلگیر می کند. بهتر است بدانید چشمه آب گرم میشه سویی نیز در این جنگل جا خوش کرده است.

آبشار و پیست اسکی آلوارس

آدرس: اردبیل، ۱۲ کیلومتری سرعین

آلوارس روستایی است که در دامنه سبلان و در محاصره شقایق ها، برف و مه قرار گرفته است؛ روستایی که اطرافش جان می دهد برای کشف کردن. در یک سو بزرگترین پیست اسکی کشور که در زمستان غوغا می کند، در سویی دیگر عشایری که در دل دشت ها با چادرهای زیبایشان جشنواره رنگ برپا کرده اند و در آن طرف تر چشمه و آبشار گورگور که در کنار چشمه های متعدد و رودخانه خیاوچای حیرت زده تان می کند. آلوارس بهشتی کمتر شناخته شده است که در سفر به سرعین حتما باید سری به آن بزنید.

پل معلق پیرتقی اردبیل

آدرس: استان اردبیل، شهر خلخال، بخش هشتجین، روستای پیرتقی

عبور از پل های معلق همیشه دلهره آور است اما قول می دهم روی پل معلق پیر تقی آنقدر محو طبیعت شوید که لذت جای دلهره را بگیرد. پلی چوبی بر فراز رود قزل اوزن مشهور و خروشان، که اصلا قرار نبوده محل عبور و مرور باشد و برای مدت زمان کوتاهی احداث شده بوده، اما در محاصره کوه ها و بر فراز دره آنقدر زیبا است که نام آن را بر سر زبان ها انداخته است. اگر امکان عبور از بالای پل میسر نباشد بازهم مشاهده این پل که میان زمین و آسمان سرگردان و انگار محو تماشاست، لذت بخش خواهد بود.

چشمه های سرعین

آدرس: استان اردبیل، ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل، سرعین

تصور اردبیل بدون سرعین کمی غیرممکن به نظر می آید. شهری که آوازه چشمه های آب گرم و سردش تا آن سوی مرزها هم رفته و در کنار این منابع خدادادی طبیعتی حیرت انگیز و خارق العاده نیز دارد. اما در این میان نباید از جاذبه های تاریخی سرعین غافل شد. تپه باستانی آناهیتا، دهکده باستانی ویند کلخوران و روستای آتشگاه تنها گوشه ای از تاریخ باستانیاین منطقه است.

 

خانه مناف زاده

عمارت ها همواره یکی از اصلی ترین و زیباترین جاذبه های دیدنی کشورمان محسوب می شوند. خانه مناف زاه که به سبب معماری زیبا و منحصر به فردش زبانزد خاص و عام است، ازجمله عمارت های قدیمی و ارزشمند در اردبیل به شمار آمده و ساخت آن به دوران پهلوی بازمی گردد. این بنا در ۱۲ بهمن ماه سال ۱۳۸۱، با شماره ۷۴۰۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و بعدها به حوزه‌ هنری اردبیل واگذار شد.  

 

کاروانسرای سنگی صائین 

 

از آنجایی که شهر اردبیل در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته، در گذشته کاروانسراهای زیادی در آن ساخته شده است. یکی از مشهورترین کاروانسراهای قدیمی، کاروانسری سنگی صائین است. نام دیگر این کاروانسرا، کاروانسرا عباسی می‌باشد. این کاروانسرا در ۱۵ کیلومتری جاده سراب قرار دارد و در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. قدمت کاروانسرای صائین به دوره صفویه برمیگردد و یکی از جاهای دیدنی بسیار زیبا در اردبیل است. 

تپه نادری

 

تپه نادری یکی دیگر از جاهای دیدنی اردبیل، تپه نادری است. تپه نادری در زمان افشاریان و به دستور نادرشاه افشار در زمان جنگ ساخته شد. کاربرد این تپه برای این بود که فرماندهان از فراز آن برای سربازان سخنرانی کنند و آنها را برای جنگ آماده سازند. هنوز که هنوزه بقایای این تپه همچنان باقی است.

برای ساخت تپه نادری از سفال استفاده شده است. این سفال‌ها متعلق به دوره اسلامی می‌باشند و بدون لعاب هستند. رنگ و طراحی خاصی در آنها استفاده نشده است. آدرس تپه نادری واقع در سه کیلومتری جاده اردبیل به تبریز می‌باشد. برای بازدید از این جاذبه بایستی روزی را انتخاب کنید که قصد دیدن از جاهای دیگر را ندارید و یا اینکه در حال حرکت به شهر تبریز هستید.   

 

 

اقامت در اردبیل

حالا که جادوی اردبیل چشمتان را گرفته بهتر است در اولین فرصت، عازم این دیار زیبا و تاریخی شوید. فروردین، اردیبهشت و مهر بهترین ماه ها برای لذت بردن از رخ نمایی بهاری دل انگیز و یا پاییزی افسونگر است. تابستان نیز اردبیل را به بهشتی سرسبز تبدیل می کند و آب و هوای مطبوع و دلپذیرش رخوت گرمای تابستان را به در می کند. زمستان هم فصل یخبندان سردترین سرزمین ایران است و مطمئنا پیست های اسکی در کنار چشمه های آب گرم سرعین حسابی دلچسب و جذاب هستند. اگر قصد اقامت در شهر اردبیل را داشتید، سری به هتل سبلان اردبیل بزنید که فاصله کمی با جاذبه های دیدنی شهر دارد، اما اگر به دنبال گزینه های بیشتری برای رزرو می گردید و یا سایر نقاط اردبیل را برای اقامت در نظر گرفته اید، وبسایت ایران هتل آنلاین بهترین پیشنهادها را برایتان دارد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.