تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 34450

لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی

لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی

ر دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان تاکید شد؛ لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره به وجود ضوابط خاص شهری در اصفهان گفت: نیاز است آنچه که به عنوان

Print Friendly, PDF & Email

ر دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان تاکید شد؛
لزوم عدم یکپارچگی در طرح‌های بالادستی شهرها/ تحول ساخت و سازهای اصفهان از سنتی به مهندسی سازی
مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با اشاره به وجود ضوابط خاص شهری در اصفهان گفت: نیاز است آنچه که به عنوان چارچوبی برای طرح جامع، تفصیلی و طرح‌های بالادستی شهرها در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود یکپارچه نباشد.
به گزارش  دنیای اسرار؛ دومین اجلاس سازندگان و طراحان اصفهان با حضور علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان و جمعی از صاحب‌نظران صنعت ساختمان اصفهان برگزار شد.

در این اجلاس بزرگان صنعت ساختمان اصفهان در پنل‌های مختلف به ارائۀ مباحث و نظراتشان و در غرفه‌هایی جداگانه به ارائۀ محصولاتشان پرداختند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در این اجلاس با ایراد سخنرانی، به تشریح مباحثی پیرامون وضعیت ساخت و سازها در اصفهان، پروژه‌های حائز اهمیت این شهر، قدمت و تمدن اصفهان و معماری آن پرداخت و خواستار تدوین قوانینی خاص در حوزه معماری اصفهان شد.

وی اظهار داشت: اصفهان به لحاظ دارا بودن شاخصه‌هایی، همواره متمایز از سایر شهرهای کشور بوده و قطعاً می‌تواند در تراز شهرهای بزرگ دنیا باشد لذا هرگونه تصمیم‌گیری برای این شهر دقت بسیاری را می‌طلبد.

قاری‌قرآن اذعان داشت: با نگاهی به مطالعات پایه شهر اصفهان مباحث طرح جامع، طرح تفصیلی و طرح تفصیلی بازنگری در می‌یابیم آنچه که بزرگان در گذشته شکل دادند و پایه‌گذاری کردند مبانی را ایجاد کرده و دستاوردهایی را داشته است که ضوابط خاص اصفهان است و در طرح تفصیلی بازنگری نیز اعمال شده است.

وی با اشاره به پروژه‌های شاخص و ویژه اصفهان عنوان کرد: پروژه میدان امام علی (ع) یکی از این پروژه‌هاست که دارای بُعدهای مختلفی بوده و از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: این پروژه در قلب اصفهان و در نقطه‌ای که بالای ۱۴۰۰ سال قدمت دارد و سه دوره پایتختی اصفهان در آن شکل گرفته، انجام پذیرفت.

وی با اشاره به پروژه سالن اجلاس اصفهان اذعان داشت: در این پروژه نگاه جامعی در ابعاد مختلف شکل گرفت همچنین در مبحث طراحی این پروژه به اصطلاحِ “اصفهان نصف جهان” توجه شده و در مبحث ساخت آن نیز دقت زیادی صورت گرفته است.

قاری‌قرآن با بیان اینکه از اصفهان در قالب آثار آن یاد می‌شود گفت: در ۴۰۰ سال گذشته روند رو به رشدی در این زمینه وجود نداشته و بسیاری از آثار نیز در بعضی از مقاطع زمانی دچار زوال و بی‌توجهی شده است لذا این مباحث نشان می‌دهد که در حال حاضر علاوه بر اینکه ضروری است میراث گذشته تحت عنوان بافت تاریخی، گسترش، توسعه و احیا شود، نیاز است مباحث جدید و به روز هم اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: در حوزه ساخت نیاز به یک تحول اساسی است بعبارتی می‌بایست از ساخت سنتی معمارگانه که یک معمار ساخت را انجام می‌داد به سمت ساخت مهندسی انتقال پیدا کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: در کنار ورود تکنولوژی به شهر مبحثی که حائز اهمیت است این است که شهر را به عنوان آنچه که موجودیت دارد در چه وضعیتی رها کرده و چگونه نگهداری و به نسل آینده برسانیم.

وی با بیان اینکه در بعضی از دوره‌ها بافت‌های داخلی و مرکزی شهر اصفهان مورد غفلت قرار گرفته‌اند گفت: متاسفانه این مناطق که با ارزش‌ترین نقاط شهر است به دلایل مختلف از داخل دچار پوکی شده و ساکنین آن به دلیل مهیا نبودن شرایط مناسب زندگی آن مناطق را ترک کردند و به معضلی برای شهر تبدیل شده است.

قاری‌قرآن افزود: بخشی از این موضوع برمی‌گردد به مطالعات بالادستی روی شهرها تحت عنوان طرح جامع و از این قبیل مطالعات که به نظر می‌رسد نیاز است آنچه که به عنوان چارچوبی برای طرح جامع، تفصیلی و طرح‌های بالادستی شهرها در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود یکپارچه نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به بافت فرسوده و ناکارآمد اصفهان و معضلات آن اشاره کرد و گفت: نگاه ما به بافت فرسوده نگاه زیرساختی است.

گفتنی است: تقدیر از معماران و سازندگان منتخب سال، تجلیل از کارآفرینان برتر صنعت ساختمان، معرفی پروژه‌های شاخص شهر اصفهان، برگزاری پنل‌های مختلف معماری و ساخت‌وساز از نگاه کارشناسان و تحلیل گران و… ازجمله محورهای این برنامه است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان