تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۲
کد خبر : 37273

همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته»

همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته»

  به گزارش دنیای اسرار:حسین هرسیج درنشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه اصفهان افزود: همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» با توجه به اهمیت این موضوع و با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان و دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد. رئیس دانشگاه اصفهان به جایگاه این

Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش دنیای اسرار:حسین هرسیج درنشست خبری با اصحاب رسانه در دانشگاه اصفهان افزود: همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» با توجه به اهمیت این موضوع و با همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان و دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد.

رئیس دانشگاه اصفهان به جایگاه این ستاد و وضعیت عتبات عالیات در عرصه بین‌الملل نیز اشاره کرد و گفت: ایرانیان بدون تردید در جایگاه محبان اهل‌بیت‌(ع) نقش ویژه‌ای را در بازسازی‌ها داشته و دارند همچنین امیدواریم دانشگاه نیز نقش مهمی را از جنبه علمی، فرهنگی، تبلیغی و ترویجی ایفا کند.

وی عنوان کرد:ایرانیان نقش اساسی در بازسازی عتبات عالیات داشته‌اند بنابراین نیاز است که دانشگاهیان و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور به بررسی دستاوردهای آن در زمینه‌های مختلف بپردازند.

وی اظهارداشت:

وی افزود: ستاد بازسازی عتبات عالیات به تازگی در راستای ترویج فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) از طریق رویکردهای علمی‌پژوهشی با همکاری دانشگاه‌ها از طریق توافق‌نامه همکاری در این خصوص تصمیم‌ها مؤثری گرفته است و این نشست جهت رونمایی از اقداماتی است که در دستورکار قرار دارد.

هرسیج تاریخ برگزاری همایش رابهمن ۱۴۰۳ بیان و تأکید کرد: چهار «پیش همایش» هم برای این رویداد برگزار خواهد شد که نخستین آنها، زمستان امسال است.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مقاله‌های برتر این همایش در نشریه‌های معتبر پژوهشی و علمی منتشر خواهد شد، تصریح کرد: تاکنون کارهای علمی و پژوهشی درباره توسعه و بازسازی عتبات عالیات بطور پراکنده انجام می‌شد اما با برگزاری همایش مذکور درصددیم تا آنها را تجمیع و مُدون کنیم.

هرسیج همچنین با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین، رویدادی جهانی است و ارتباط تنگاتنگ با احیای تمدن نوین اسلامی دارد، تاکید کرد: ارتقای قدرت نَرم جمهوری اسلامی ایران، نقش اساسی در این رویداد دارد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات استان اصفهان درادامه این نشست بیان کرد: طی نشست‌های متعدد ستاد بازسازی عتبات استان اصفهان با دانشگاه اصفهان، دبیرخانه همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» آغاز به‌کار کرده است.

جعفرعسگری گفت :این همایش اولین سنگ بنای همکاری‌های علمی‌پژوهشی ستاد بازسازی عتبات عالیات و دانشگاه‌ها در راستای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی خواهد بود و از پژوهشگران و صاحبان قلم دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی گفت: دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات در زمینه‌های مختلف مانند گردشگری مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی قابل بررسی و تامل است.

عسگری با اشاره به اینکه ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات از حدود ۱۸ سال پیش در کشور شکل گرفت، افزود: تاکنون حدود ۲۱۶ پروژه خُرد و کلان توسط این سازمان برای توسعه حرم اهل بیت(ع) در عراق اجرا و آثار بی‌نظیر فرهنگی، هنری و معماری ایرانی در آنها خلق شده است.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر صحن حضرت زینب (س) در حرم امام حسین (ع) یکی از پروژه‌های بزرگ ستاد بازسازی عتبات عالیات بوده که این صحن اکنون به مرحله ساخت‌وساز نهایی رسیده است، همچنین ساخت صحن امام محمد باقر (ع) در حرم امامین کاظمین (ع) در عراق در حال انجام است و استان‌های قم، خراسان رضوی، فارس و اصفهان استان معین ساخت این صحن در نظر گرفته شده‌اند.

وی افزود: تمام این پروژه‌های ساخت و ساز در راستای معرفت افزایی قدم برداشته‌اند و این امر نیازمند شناختن نقش و جایگاه ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات است که به لطف خدا با همکاری دانشگاه اصفهان و دانشکده‌های مرتبط در چند محور، همایشی در این خصوص برگزار خواهد شد تا منبع جامع و کامل علمی‌پژوهشی در این درباره به جامعه علمی کشور افزوده شود.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان با بیان اینکه راهپیمایی اربعین از نظر امنیتی پشتوانه‌ای برای عراق، ایران و جهان تشیع است، اضافه کرد: جای کارهای پژوهشی در این زمینه خالیست و اگر کار علمی و آسیب شناسی در باره آن صورت نگیرد، این حرکت خدشه‌دار می‌شود.

عسگری با اشاره به اینکه زیارت حرم اهل بیت(ع) و برگزاری رویدادهایی مانند راهپیمایی اربعین باید با معرفت‌افزایی همراه باشد و محتواهای مناسب و متنوعی در این زمینه با کمک اندیشمندان ایجاد شود، گفت: تعداد زائران عتبات عالیات افزایش یافته و لازم است زیرساخت ها و خدمات مناسبی نیز برای آنها فراهم شود.

رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان همچنین گفت: عده‌ای می‌پُرسند چرا با وجود برخی مشکلات اقتصادی در کشور، هزینه‌هایی برای بازسازی عتبات عالیات در خارج کشور انجام می‌شود که در پاسخ به آنها باید چند نکته را مطرح کرد.

وی افزود: نخست اینکه بر اساس اعتقادات و روایات موجود، مرقد ائمه اطهار قرارگاه‌های فرهنگی شیعه هستند و اگر به آنها بی‌توجهی شود، خسارت می‌بینیم و از طرف دیگر ما باید منابع شیعه و سیره اهل بیت(ع) را بخوبی به جهان معرفی کنیم.

عسگری همچنین با اشاره به لزوم خدمات‌رسانی مناسب به زائران عتبات عالیات ادامه داد: با انجام سرمایه‌گذاری در توسعه و بازسازی عتبات عالیات، ایران در کنار زائران دیده و از طرفی رابطه برادری بین مردم ایران و عراق پس از هشت سال جنگ، ایجاد و تقویت می‌شود.

وی با اشاره به افزایش ۱۲۳ درصدی نذور مردم اصفهان برای توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ۹ ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تاکید کرد: ما منابع دولتی نداریم و از نظر شرعی نیز مُجاز به این کار نیستیم بلکه مردم بطور داوطلبانه به توسعه و بازسازی عتبات عالیات کمک می کنند.

وی با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی در باره توسعه و بازسازی عتبات عالیات خاطرنشان کرد: جای کار پژوهشی و علمی زیادی درباره دستاوردهای توسعه و بازسازی عتبات عالیات وجود دارد که در همایش بین‌المللی «نقش ایرانیان در توسعه و بازسازی عتبات عالیات در ادوار گذشته» پیگیری خواهد شد.

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان