تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
کد خبر : 11242

توجه به قیمت واقعی آب موجب حل مشکل بی آبی در کشور می‌شود

توجه به قیمت واقعی آب موجب حل مشکل بی آبی در کشور می‌شود

توجه به قیمت واقعی آب موجب حل مشکل بی آبی در کشور می‌شود به گزارش دنیای اسرار:آیین بهره‌برداری از پروژه انتقال پساب تصفیه خانه‌های مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هدف کاهش بارگزاری مصارف آبی صنعت فولاد بر زاینده رود با حضور وزیر نیرو برگزار شد.رضا اردکانیان روز چهارشنبه در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت:

Print Friendly, PDF & Email

توجه به قیمت واقعی آب موجب حل مشکل بی آبی در کشور می‌شود

به گزارش دنیای اسرار:آیین بهره‌برداری از پروژه انتقال پساب تصفیه خانه‌های مبارکه به مجتمع فولاد مبارکه با هدف کاهش بارگزاری مصارف آبی صنعت فولاد بر زاینده رود با حضور وزیر نیرو برگزار شد.
رضا اردکانیان روز چهارشنبه در مجتمع فولاد مبارکه اصفهان گفت: فولاد مبارکه یکی از مجموعه‌های صنعتی بسیار تاثیر‌گذار در تولید و اشتغال کشور است و امیدواریم بتوانیم انرژی و  آب مورد نیاز این مجموعه را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه آب مایه حیات است و حیات نیز جلوه‌ها و جنبه‌های مختلفی دارد و خداوند فرموده من آب را به اندازه برای شما نازل می‌کنم افزود: ایران از لحاظ جغرافیایی یک کشور خشک و نیمه خشک است و بدون تردید  اگر از آب به نحو صحیحی استفاده کنیم می‌توانیم حتی در شرایط متنوع آب و هوایی و اقلیمی حیات پایدار و مستمری داشته باشیم.
اردکانیان با بیان اینکه درحال حاضر میزان مصرف آب شرب و بهداشتی جمعیت کشور حدود شش ونیم میلیارد مترمکعب و میزان پساب تولیدی ۴/۳ مترمکعب است ابراز داشت: استفاده از پساب تولیدی به شکل خام برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی مفید نیست و دانش‌ امروز و فناوری‌های موجود توصیه به تصفیه پساب و رهاسازی آن برای تغذیه سفره‌ها یا مصارف مجاز می‌کنند.
وی یکی از مطمئن ترین منابع تامین آب برای صنایع در مناطق خشک و کم آب را استفاده از پساب به صورت اولیه فاضلاب و یا فاضلاب تصفیه شده دانست و تشریح کرد: تا زمانی که جمعیت هست استفاده از آب شرب و بهداشت و تولید پساب نیز هست لذا برای تامین معیشت مردم، تولید و گردش اقتصادی، عمران و توسعه صنایع ما می‌توانند از پساب به عنوان مطمئن‌ترین منبع استفاده کنیم.
وزیر نیرو یکی از نمونه‌های استفاده از پساب در صنایع را پروژه مجتمع فولاد مبارکه دانست و افزود: این مجموعه به طور صحیح و هوشمندانه در این امر سرمایه‌گذاری کرده و ما می‌توانیم با آرامش خاطر به سرمایه‌گذاری‌های لازم در مکان‌هایی که توجیه اقصادی دارد و شرایط زیست محیطی آن‌ها اجازه می‌دهد برای توسعه منابع معدنی و صنایع تبدیلی روی آوریم.
وی با بیان اینکه استفاده از پساب تصفیه شده صرفا برای حل مشکل تامین آب مورد نیاز مجتمع صنعتی فولاد مبارکه نیست تشریح کرد: رها نکردن فاضلاب خام در طبیعت، در معرض خطر قرار نگرفتن بهداشت عمومی، آلوده نشدن منابع زیر زمینی و حفظ محیط زیست از جمله فواید استفاده از فاضلاب در صنعت است.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه در حاضر یک متر مکعب آب را به بخش صنعت به قیمت ۸۰۰ تومان عرضه می کنیم تشریح کرد: قیمت تمام شده پساب تصفیه شده در هر مترمکعب ۱۴ هزار تومان است و البته نمی‌گویم که باید ۱۴ هزار تومان از صنعت بابت آب دریافت کنیم چرا که این مبلغ صرفا به خاطر صنعت پرداخت نمی‌شود.
وی افزود: این مبلغ بابت آلوده نشدن سفره‌های زیرزمینی، در معرض خطر قرار نگرفتن بهداشت عمومی هزینه‌های درمانی و سایر مواردی که به کشور و اقتصاد تحمیل نشود پرداخت می‌شود.
اردکانیان با اشاره به اینکه کار صنعت و کشاورزی و محیط زیست به هم گره خورده است گفت: امیدواریم با حضور مدیران هوشمند و حمایت دستگاه‌های اجرایی بیش از پیش در استفاده صحیح از آب بتوانیم بهره‌وری را در کشور بالا ببریم.
 مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در ادامه این آیین با بیان اینکه محصولات تولیدی فولاد مبارکه به‌ کل کشور ارسال می‌شود گفت: این شرکت حدود ۲۵ هزار نفر پرسنل دارد و ما در سال حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به مشکلات کم آبی گفت: در سال ۸۰ ما نزدیک به ۳ میلیون تن فولاد را با ۱۷ میلیون متر مکعب آب تولید می‌کردیم و در حال حاضر نیز با وجود افزایش تولید میزان مصرف آب در این شرکت تغییر نکرده است.
عظیمیان دلیل عدم تغییر میزان مصرف آب در این مجموعه صنعتی را صرفه‌جویی در مصرف آب دانست و تشریح کرد: سرمایه گذاری به مبلغ پانصد و ۸۴ میلیارد تومان جهت باز چرخانی آب،  انتقال پساب‌های ۹ شهر اطراف به مبارکه و تصفیه ‌و استفاده از آن، محدود کردن فضای سبز مجموعه از جمله اقدامات انجام شده در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب بوده است.
مدیرعامل فولاد مبارکه به پروژه سد کوهرنگ اشاره و افزود: اعتباری حدود ۴۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه سد کوهرنگ ۳ در نظر گرفته شد که تا کنون ۶۴ میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است.
وی بابیان اینکه تونل کوهرنگ ۳ از نظر اعتبار مشکلی ندارد تاکید کرد: ضروری ترین پرداخت در این شرکت مربوط به تونل کوهرنگ ۳ است و این شرکت تا کنون حدود ۱۲۰ میلیارد تومان جهت خسارات کم‌آبی به کشاورزان و اجرای طرح های اصلاحی پرداخت کرده است.
عظیمیان با بیان اینکه حداقل انتظار دولت از فولاد مبارکه عدم توقف تولید است گفت: بدون آب فولاد مبارکه نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد ولی با این وجود ما همراه با وزارت نیرو هستیم و نگاه بخشی به این مسئله نداریم.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.