تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
کد خبر : 14983

حسابداران بانی سلامت اقتصاد جامعه

حسابداران بانی سلامت اقتصاد جامعه

حسابداران بانی سلامت اقتصاد جامعه رئیس هئیت مدیره انجمن مالی اصفهان: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که کمک کنند روز حسابدار در تقویم ملی کشور ثبت شود. به گزارش دنیای اسرار:رئیس هئیت مدیره انجمن مالی اصفهان در نشست خبری به مناسبت روز حسابدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه شده تعداد

Print Friendly, PDF & Email

حسابداران بانی سلامت اقتصاد جامعه

رئیس هئیت مدیره انجمن مالی اصفهان: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که کمک کنند روز حسابدار در تقویم ملی کشور ثبت شود.

به گزارش دنیای اسرار:رئیس هئیت مدیره انجمن مالی اصفهان در نشست خبری به مناسبت روز حسابدار در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ارائه شده تعداد حسابداران در کشور بالغ بر یک میلیون و هفت هزار نفر است گفت: از این تعداد بالغ بر ۸۰ الی ۹۰ هزار نفر آن‌ها در استان اصفهان فعال هستند.
وی به فعالیت ۱۰ هزار کارخانه در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: شرکت ذوب‌آهن با ۲۲۰ نفر و گروه صنعتی انتخاب با ۱۸۰ نفر حسابدار بیشترین تجمع حسابداران را در استان اصفهان دارند.
رضا صنعتی‌زاده با بیان اینکه حسابداری در قرن هجدهم توسط یک کشیش ایتالیایی بنیانگذاری شده است گفت: از آن تاریخ به بعد آمار و ارقام و حسابداری اشخاص و شرکت‌ها به واسطه حسابداران انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر به لحاظ پیشرفت علوم بحث مهندسی مالی مطرح است.
به گفته وی حسابدار یک مفهوم عام است که شامل اساتید دانشگاه، حسابرسان، مدیران مالی، کارشناسان کانون دادگستری و دانشجویان رشته حسابداری می‌شود.
صنعتی زاده به مکاتبات انجام شده با شورای فرهنگ عمومی جهت ثبت یک روز در تقویم ملی به عنوان روز حسابدار اشاره کرد و افزود: متاسفانه با وجود مکاتبات زیاد شورای فرهنگ عمومی با این درخواست موافقت نکرد و از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که کمک کنند روز حسابدار در تقویم ملی کشور ثبت شود.
وی به جایگاه حساس حسابداران در شرایط کنونی کشور اشاره و تشریح کرد: ارائه گزارشات شفاف به مردم در بحث‌های مالیاتی، پولشویی و شفاف سازی به حسابداران مربوط می‌شود.
رئیس هئیت مدیره انجمن مالی اصفهان در ادامه گفت: اگر نقش حسابداران در جامعه پررنگ گردد رشد و توسعه آن جامعه رقم خواهد خورد.
وی با بیان اینکه زبان حسابداران تبدیل به یک زبان بین المللی شده است گفت: استانداردهایی بر حسابداری در دنیا حاکم است که ما توانسته‌ایم بخش عظیمی از این استانداردها را داخلی کنیم و با آن مکاتبات و مراودات‌مان را انجام دهیم.
صنعتی زاده در ادامه گفت:صورت‌های مالی ایران دقیقاً همانند صورت‌های مالی است که در سایر کشورها تهیه می‌شود.

جای خالی روز حسابدار در تقویم ملی

عضو هئیت مدیره انجمن مدیران مالی به نامگذاری هفته جهانی حسابداری از سوی فدراسیون بین المللی حسابداری (IFAC) در دسامبر سال ۲۰۰۸ اشاره و اظهار کرد: در همین راستا انجمن‌های حرفه‌ای ایرانی عضو ایفک نیز از سال ۱۳۸۶ ، ۱۱ لغایت ۱۸ آذرماه هر سال را به عنوان هفته حسابدار و روز ۱۵ آذرماه را به عنوان روز حسابدار نامگذاری کردند.
وی با بیان اینکه همه ساله گردهمایی‌هایی به مناسبت این روز توسط نهادهای حسابداری و حسابرسی و انجمن‌های صنفی این حرفه در سراسر کشور برگزار می‌شود گفت: بازتاب گسترده نامگذاری روز حسابدار باعث ایجاد انگیزه شکل گیری “دبیرخانه دائمی همایش بزرگداشت روز حسابدار” در سال ۹۳ توسط جمعی از پیشکسوتان و اصحاب حسابداری و حسابرسی در اصفهان شد.
به گفته هادلوند یکسال بعد از شکل گیری دبیرخانه دو انجمن صنفی با عناوین “انجمن مدیران مالی اصفهان” و “انجمن شرکت‌ها و موسسات حسابداری و حسابرسی اصفهان ” با هدف هم افزایی فعالین و شاغیلن رشته حسابداری در اصفهان به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه همه ساله در هفته‌ حسابداری “همایش بزرگداشت روز حسابدار” همزمان با سراسر ایران و دنیا، در اصفهان نیز برگزار می‌شود گفت: هر سال متناسب با مسائل روز حرفه حسابداری و اقتصاد کشور رویکردی مشخص و محتوای سخنرانی‌ها و برنامه‌های همایش بر این اساس تدوین می‌گردد.
به گفته وی رویکرد همایش امسال “نقش حسابدارن در شفافیت اقتصادی جامعه” است.
عضو هئیت مدیره انجمن مدیران مالی، حسابداران را یکی از بزرگترین جوامع حرفه‌ای دنیا دانست و افزود: در ایران نیز وجود جوامع و انجمن‌های حرفه‌ای همچون جامعه حسابداران رسمی، انجمن حسابداران خبره، انجمن مدیران مالی حرفه‌ای ایران، انجمن حسابرسان داخلی ایران، انجمن حسابداری ایران و انجمن‌های استانی و دانشگاهی حسابداری و حدود ۴۵۰ هزار نفر دانشجوی رشته حسابداری، حاکی از عظمت و بزرگی این اجتماع در کشور است.
وی به نقش کلیدی حسابداران، مدیران مالی و حسابرسان در سلامت فضای اقتصادی کشور اشاره و اظهارکرد: تقویت جایگاه این جامعه‌ حرفه‌ای، در شرایط حساس کنونی که مسئله مقابله با فساد مالی و اقتصادی به عنوان یکی از اولویت‌های کشور است می‌تواند زمینه ساز توسعه پایدار و جلوگیری از بروز تقلب، فساد و هدر رفت سرمایه‌های ملی شود.
هادلوند افزود: علیرغم نامگذاری هفته حسابداری در سطح بین الملل، تا کنون اقدام موثری جهت ثبت این روز در تقویم ملی ایران صورت نپذیرفته است و امیدواریم ثبت روز حسابدار در تقویم ملی کشور توسط یکایک حسابداران و با اهتمام ویژه پیگیری شود.

توسعه اجتماعی در گرو توسعه اقتصادی است

عضو هیئت علمی دانشگاه نجف آباد به نقش اجتماعی حسابداران و حسابرسان اشاره و اظهار کرد: کمتر جامعه‌ای را می‌توان در دنیا یافت که به توسعه اجتماعی بدون اینکه رفاه اقتصادی در آن وجود داشته باشد دست پیدا کرده باشند.
وی افزود: معمولاً توسعه اجتماعی جوامع و افزایش فرهنگ و رفاه آنان به دلیل رفاه اقتصادی این جوامع بوده است.
احسان کمالی با بیان اینکه تا زمانی که صرفه ناشی از مقیاس نداشته باشیم نمی‌توانیم در اقتصاد پیشرفت کنیم گفت: ما زمانی می‌توانیم بازدهی ناشی از مقیاس داشته باشیم که سرمایه‌های خرد را جمع آوری و تبدیل به سرمایه‌های کلان کنیم و این امر در سایه حسابداری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه حلقه گمشده ما در جامعه فعلی اعتماد است، ابراز داشت: متاسفانه اعتماد از جامعه گرفته شده است و هیچکس در لایه‌های پایین و بالای فعالیت اقتصادی به دولت اعتماد ندارد.
کمالی در ادامه افزود: در اقتصاد، فساد آرامش روانی جامعه را می‌گیرد و شفافیت تنها راهی است که آرامش روانی را به جامعه باز می‌گرداند.
وی در خصوص اهمیت آرامش روانی جامعه تشریح کرد: اگر آرامش روانی به جامعه ما برگردد مطمئنا اقتصادمان در مسیر درستی قرار خواهد گرفت و فعالیت‌های سفته بازانه به حداقل خواهد رسید و سرمایه‌ها به جای اینکه به سمت خرید و فروش دلار برود به مسیر تولید بر می‌گردند.
کمالی ادامه داد: منافع در عدم شفافیت است ولی این منافع کوتاه مدت خواهد بود چرا که پول از اقتصاد مولد خارج می‌شود و به سمت فعالیت‌های سفته بازانه خواهد رفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه نجف آباد با اشاره به اینکه جامعه ما در حال حاضر به دلیل عدم اعتماد و آرامش روانی حاضر به سرمایه‌گذاری در اقتصاد نیست گفت: امیدواریم با افزایش شفافیت و توجه به حسابداران و حسابرسان و برطرف شدن مشکلات این حرفه شفافیت افزایش یابد.

شفافیت عامل توسعه اقتصادی و بازارهای مالی

عضو دبیرخانه همایش روز حسابدار با اشاره به سال رونق تولید ملی اظهارکرد: رونق تولید و توسعه بازارهای پولی صرفاً در راستای شفافیت اقتصادی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: اگر بازار پولی و گزارشات مالی شفافیت نداشته باشند یقیناً بازارهای مالی و اقتصادی توسعه پیدا نخواهند کرد.
اترج در خصوص سخنرانی پروفسور رضایی در روز همایش تشریح کرد: سخنرانی ایشان از طریق ویدیو کنفرانس در همایش برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه پروفسور رضایی کتاب حسابداری قانونی و تقلب در صورت‌های مالی را به این همایش هدیه کرده‌اند گفت: ایشان درآمد حاصل از فروش این کتاب را برای شادی روح استاد اصغر سلطانی وقف علمی کرده‌اند و دانشجویان بی بضاعت رشته حسابداری می توانند از درآمد آن استفاده کنند.

خبرنگار: شهره باقری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.