تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۵
کد خبر : 18912

خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود

خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود

خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود گرمای زودتر از موعد و فرا رسیدن زودهنگام پیک مصرف برق، اصفهان را در معرض هشدار خاموشی در تابستان قرار داده است و تنها با مصرف بهینه برق در بخشهای مختلف می‌توان از

Print Friendly, PDF & Email

خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود

خاموشی در کمین تابستان گرم اصفهان/ میراث آیندگان بهینه مصرف شود

گرمای زودتر از موعد و فرا رسیدن زودهنگام پیک مصرف برق، اصفهان را در معرض هشدار خاموشی در تابستان قرار داده است و تنها با مصرف بهینه برق در بخشهای مختلف می‌توان از این شرایط عبور کرد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازمهر:عاطفه علیان: اگرچه شیوع کرونا رشد مصرف برق در اصفهان را کاهش داد اما با عادی شدن شرایط میزان مصرف برق مشترکین اصفهانی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است؛ از سرگیری فعالیت اصناف و صنایع، فرا رسیدن تابستان زودهنگام و استفاده از وسایل سرمایشی از مولفه‌هایی است که مصرف برق را در تابستان بیش از پیش افزایش می‌دهد؛ با توجه به انتخاب شعار سال که در مسیر یک دهه اقتصاد مقاومتی بر «جهش تولید» تاکید دارد شاهد آن هستیم که بیشترین میزان مصرف برق در بخش‌های غیر مولد تخصیص یافته است.

هر سال از نیمه خرداد تا نیمه شهریور بر مصرف بهینه برق تاکید می‌شود؛ اگرچه با توجه به وجود قوانین و الزامات حکومتی از جمله قوانین برنامه توسعه کشور برای اصلاح الگوی مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف تاکید شده اما گویی با جامعه مصرف زده‌ای روبرو هستیم که با مفهوم مصرف بهینه کمتر مأنوس است.

در اصفهان حدود ۲۰۰ واحد لوسترفروشی فعال است که بیشتر آنها در خیابان فروغی و فردوسی متمرکز هستند؛ نور شدید آفتاب بر روشنی مغازه‌ها چیره شده اما لامپ‌هایی که به سرپیچ‌های لوسترها وصل شده است داخل مغازه‌های خیابان فروغی را روشن‌تر از روشن کرده است؛ عده‌ای از لوستر فروشان جنس شغلشان را وابسته به نور لوسترها می‌دانند و معتقدند همین لوسترها با نورهای رنگین است که در جذب مشتری مؤثر است.

کودکی، برترین زمان فرهنگسازی مصرف بهینه برق

مفهوم «ارزش» با تمام تنوع کارکردی‌اش در یک کلمه خلاصه می‌شود، ارزیدن؛ ارزشمند بودن. این مفهومی است که می‌توان در نحوه برخورد افراد جامعه با انرژی‌های محدود اعم از برق مورد بررسی قرار داد.

شهروندی که نسبت به مصرف بهینه برق دغدغه مند است؛ نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت می‌کنند و ترجیح می‌دهد هزینه‌های میلیاردی تولید برق را با مصرف بهینه در خدمت اشتغال و تولید رهسپار کنند

مدیرکل روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان یکی از مهمترین مؤلفه‌های میزان مصرف برق را در همین درک مفهوم «ارزش» دانست و در گفت و گو با خبرنگار مهر در این ارتباط اظهار داشت: «ارزش» مفهومی است که همه ما با آن آشنا هستیم و در زندگی مدام ارزش گذاری می‌کنیم، درک «ارزش» برق برای صاحب ریخته گری که سرمایه‌اش به برق وابسته است و یا کودکی که با قطعی برق مضطرب می‌شود و یا بیماری که زیر دستگاه تنفس مصنوعی است و زندگی‌اش وابسته به برق است با افرادی که برق را با نرخ ارزان و مفت قبض می‌سنجند متفاوت است.

محمد علی اکبری شهروندی که نسبت به مصرف بهینه برق دغدغه مند است را با مفهوم «ارزش به کارگیری»(use value) آشنا می‌داند و گفت: این افراد نسبت به آینده فرزندان خود احساس مسئولیت می‌کنند و ترجیح می‌دهند هزینه‌های میلیاردی تولید برق را با مصرف بهینه در خدمت اشتغال و تولید رهسپار کنند.

«علی اکبری» تاکید کرد: علی رغم سیاست‌های تشویقی به مشترکین خوش حساب و عقد تفاهم نامه‌های متعدد و برنامه‌های عدیده در جهت فرهنگ سازی مصرف بهینه برق بر آموزش تاکید کردیم چراکه بر این باوریم که آموزش مهمترین جنبه فرهنگی مدیریت مصرف است و نتایج مهم و درازمدت آن بر کسی پوشیده نیست.

روزهای بدون خاموشی در گرو مدیت مصرف برق

در محدوده شهرستان اصفهان ۹۰۰ هزار مشترک خانگی وجود دارد که در سال قبل ۲۹ درصد از مشترکین به دلیل رعایت الگوی مصرف و کاهش مصرف نسبت به دوره مشابه سال گذشته مشمول دریافت پاداش شده‌اند و ۸۱ درصد مشترکین اصفهانی به عنوان مشترکان خوش مصرف، در بازه الگوی مصرف از انرژی پاک برق استفاده کرده اند اما نکته اینجاست که امسال با تابستان زودهنگام باید ۵ هزارمگاوات مدیریت مصرف صورت بگیرد تا روزهای بدون خاموشی را پشت سر بگذرانیم این در حالی است که در سال گذشته در اصفهان ۱۰۰ مگاوات مدیریت مصرف انجام شد که امسال به ۱۱۵ مگاوات افزایش یافته است.

در این رهگذر مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو وضعیت برق اصفهان را به همراه استان‌های خراسان شمالی، کرمان، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، البرز، تهران، همدان، اهواز حساس دانست و در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور ما لازم است مصرف بهینه برق در تمام طول سال رعایت شود.

شالوده موفقیت در بهینه سازی مصرف برق را فرهنگ سازی از نهاد خانواده است

صدیقه ببران شالوده موفقیت در بهینه سازی مصرف برق را فرهنگ سازی از نهاد خانواده برشمرد و افزود: نهاد خانواده و پس از آن نهاد آموزش و پرورش نقش کلیدی و مؤثر در آموزش کودکان در مصرف بهینه آب و برق دارند.

وی اطلاع رسانی رسانه‌ها را هم در افزایش آگاهی بخشی در جامعه نسبت به مصرف صحیح و به جای انرژی برق و آب مهم ارزیابی کرد و گفت: با انس و اعتمادی که مردم به رسانه‌ها دارند و از آنجا که رسانه‌ها حلقه ارتباطی جامعه با مسئولان هستند می‌توان از این بستر در جهت ارتقا سواد مصرف بهینه شهروندان کوشید.

استفاده از طرح‌های تولید برق که سازگار با محیط زیست است

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو نقش رسانه‌ها با اشاره به اینکه طرح‌های تولید برق که سازگار با محیط زیست هستند هر روز با جذابیت اقتصادی وارد مدار بهره برداری قرار می‌گیرند، تصریح کرد: تولید برق از انرژی‌های تجدید پذیر باد و خورشید مورد تاکید وزارت نیرو است و امسال ۸۲۵ مگاوات از طریق همین منابع تولیدی وارد مدار شده است.

«ببران» توسعه برق‌های تجدید پذیر به ویژه در مناطق کم برخوردار کشور را در اولویت برنامه‌های بهینه سازی مصرف برق وزارت نیرو معرفی کرد و گفت: با بسته‌های تشویقی وزارت نیرو مزارع خورشیدی و بادی رونق گرفته است و چنانچه از پنل‌های تولیدی در داخل کشور استفاده شود در جهت «جهش تولید» بهره برداران از ۳۰ درصد پاداش بیشتر بهره مند خواهند شد.

وی یکی از اقدامات بهینه سازی مصرف برق را در بخش برق پاک اعلام کرد و افزود: در هفته گذشته نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت تولید هزار مگاوات وارد مدار شد و با اینکه ۱۰۰ درصد جامعه شهری و ۹۹.۷ درصد بخش روستایی از نعمت برق برخوردار هستند باید در جهت عرضه برق پایدار تلاش کنیم که قطعاً مشارکت آحاد جامعه را می‌طلبد.

«ببران» با تاکید بر اینکه نرخ گذاری کالای آب و برق در کشور ما بسیار ارزان است، تصریح کرد: سعی شده با حداقل اقدام‌های بازدارنده و با بسته‌های تشویقی و تقویت مسئولیت اجتماعی شهروندان را نسبت به مصرف بهینه آب و برق ترغیب کرد.

تابستان زودرس و پیک مصرف برق زودهنگام

وی با اشاره به اینکه امسال به علت تابستان زودرس در هفدهم خردادماه پیک مصرف برق در کشور زده شد، تاکید کرد: در تمام طول سال و به ویژه در ماه‌های تیر و مرداد و بین ساعات ۱۳ تا ۱۷ همراهی لازم را با صنعت برق داشته باشند و از وسایل پرمصرف از قبیل ماشین لباس شویی، ظرف‌شویی، جاروبرقی، اتو در این ساعات استفاده نکنند؛ کولر آبی را روی دور کم بگذارند و در صورت استفاده از کولرگازی درجه آن را روی ۲۴ تا ۲۶ تنظیم کنند.

صنعت برق از صنایع استراتژیک و زیربنایی است؛ امروزه زندگی ما به این صنعت چنان وابسته شده است که هرگونه اختلالی در تأمین برق مطمئن و کافی مشکلات اساسی را پدید می‌آورد. اگرچه می‌توان مصرف برق را به دو صورت «مدیریت بار» و «بهینه سازی مصرف برق» مدیریت کرد و مطابق با برنامه پنج ساله سوم قیمت برق به طور متوسط سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد اما هنوز هم رفتار مصرفی مشترکین بر مصرف گرایی دلالت دارد؛ مصرف گرایی که به زعم جامعه شناسان علت آن را در ارزانی و در دسترس بودن همیشگی انرژی باید جست و جو کرد.

مصرف بی رویه برق از دیدگاه روانشناسی

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و روان شناس اجتماعی با اشاره به اینکه در گذشته‌های نه چندان دور مردم برای تأمین انرژی مرارت می‌کشیدند و با بهای بیشتری آن را به دست می‌آوردند، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نسل امروز در آپارتمان متولد می‌شود و رشد می‌کند و از طبیعت دور افتاده است. نسل امروزی با فشردن کلیدی و بالا زدن پدالی به هر میزان انرژی دسترسی دارد.

وی افزود: با توجه به رشد نامتوازن اجتماعی و اقتصادی در جامعه امروز، انرژی به صورت ارزان در دسترس قرار گرفته و مفت هم به هدر می‌رود.

این روانشناس اجتماعی با بیان اینکه آموزش مصرف بهینه در کودکان و توسط نهاد آموزش و پرورش نهادینه می‌شود، بیان داشت: تورهای طبیعت گردی و بازدید از پنل‌های خورشیدی و نیروگاه‌ها و آموزش به والدین از طریق انجمن اولیا و مربیان می‌تواند در درونی سازی مصرف بهینه آب و برق در بین شهروندان مؤثر باشد.

وی با تعریف پلن های درازمدت توسط دولت در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در کشور گفت: با شرایط اقتصادی موجود نمی‌توان سیاست‌های بازدارنده در حوزه انرژی را افزایش داد اما دولت با ترمیم سرمایه‌های اجتماعی و تقویت همدلی برنامه‌های روشن و شفافی را در جهت بهینه سازی مصرف انرژی اعم از توسعه انرژی‌های پاک خورشیدی و بادی در نظر بگیرد و توسعه دهد.

سالهاست از عناوینی مانند صرفه‌جویی و مصرف بهینه در کالاهای استراتژیک مانند آب و برق دم زدیم؛ سالهاست که تابستان‌ها رفتار مصرفی مشترکین تکلیف خاموشی‌ها را روشن می‌کند اما اینکه چقدر توانستیم در نهادینه سازی مصرف بهینه در افراد جامعه با تقویت مسئولیت اجتماعی و ارزشمندی انرژی موفق باشیم را باید به میراثی که برای آیندگان به جا می‌گذاریم، بسپاریم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.