تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 19551

چشمه هفت رنگ مجن، بوم نقاشی طبیعی در شاهرود

چشمه هفت رنگ مجن، بوم نقاشی طبیعی در شاهرود

به گزارش دنیای اسرار:شهر شاهرود در استان سمنان را می توان بهشتی برای عاشقان طبیعت نام گذاری کرد، چرا که در این شهر شما می توانید جلوه های زیبایی از کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل های سرسبز، آثار باستانی بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی را مشاهده کنید. حتی اگر شما دل به طبیعت

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:شهر شاهرود در استان سمنان را می توان بهشتی برای عاشقان طبیعت نام گذاری کرد، چرا که در این شهر شما می توانید جلوه های زیبایی از کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، چشمه و جنگل های سرسبز، آثار باستانی بناهای مذهبی و مسجدهای قدیمی را مشاهده کنید. حتی اگر شما دل به طبیعت و جاذبه های گردشگری این شهر هم نخواهید بزنید در کوچه پس کوچه های آن می توانید قدم بزنید و از آب و هوای دلپذیر این شهر و درختان چنار تنومند آن نهایت لذت را ببرید.

چشمه هفت رنگ مجن شاهرود

 چشمه هفت رنگ مجن در شهر شاهرود و در دامنه ی جنوبی رشته کوه البرز شرقی در شمال شهرستان شاهرود نیز واقع شده است. این چشمه روبروی باغ های منطقه ی گردشگری فرحزاد در فاصله ی ۵ کیلومتری از سه راهی مجن قرار دارد و همین سبب شده تا چشم انداز ویژه ای در این منطقه پدید بیاید. چشمه هفت رنگ مُجن از نوع چشمه‌ های گوگردی محسوب می شود و در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود در میان شکاف دره‌ های دامنه قله ۴۰۰۰ متری شاهوار واقع شده که این دره به دو دره کوچکتر نیز تقسیم می شود. در یکی از این دره‌ ها، آب شفاف و زلال چشمه جاری است که از آن به عنوان آب آشامیدنی هم استفاده می شود، تفاوت عمده ی این چشمه با دیگر چشمه های شاهرود قرارگیری آن در دره ای رنگارنگ است.

علت نامگذاری چشمه هفت رنگ شاهرود

در واقع دلیل نام گذاری اغلب جاذبه ها را می توان از شرایط اقلیمی اطراف آن متوجه شد، به طور مثال علت نامگذاری منطقه فرحزاد به دلیل سرسبزی مراتع و باغ هایی است که در اطراف آن قرار دارند، چشمه هفت رنگ مجن شاهرود هم دلیلی مشابه به فرخزاد دارد و به دلیل عبور از مواد معدنی گوناگونی که در اطراف این چشمه وجود دارد به رنگ های مختلف دیده می شود.

از لحاظ اقلیمی منطقه ی چشمه هفت رنگ مجن جزء مناطقی با آب و هوای نیمه خشک و سرد محسوب می شود. از همین رو به دلیل ویژگی‌ های خاص اقلیمی که دارا می باشد، از تنوع گیاهی زیادی برخوردار بوده، به طوری که ضمن رویش مراتعی در این منطقه نمونه گردشگری، گونه های گیاهی جنگلی هم در آن رشد می کند. علاوه بر گونه های مختلف گیاهی در این منطقه از شهر شاهرود زمانی که شما برای بازدید از چشمه هفت رنگ شاهرود می روید می توانید گونه های جانوری هم در این منطقه مشاهده کنید که بسیار هم برای محیط زیست منطقه حائز اهمیت است. علاوه بر تنوع نسبی گونه های جانوری پستانداران در این منطقه شاهد پرواز پرندگان به ویژه در محدوده ی چشمه هفت رنگ و باغات و مزارع فرحزاد را هم خواهید دید که جلوه ی خاص و بی نظیری به این منطقه از شهر شاهرود بخشیده اند.

از جمله علل توجه مردم به این چشمه، خاصیت درمانی آن به دلیل وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و از قدیم الایام تا به حال برای درمان بیماری های پوستی و استخوانی از آب این چشمه نیز استفاده می شده است.

چشمه هفت رنگ

در مسیر رسیدن به چشمه هفت رنگ مجن شاهرود، بوی خاصی به مشامتان خواهید رسید که دلیل آن وجود مواد معدنی است که در این چشمه وجود دارد و گازهای ساطع شده از آن می باشد. کارشناسان و افراد اهل فن می توانند با آزمایشات مختلف نوع آنها را تشخیص داد و به کمک آنها مواد معدنی اصلی را شناسایی کرد. در اطراف منطقه، چشمه‌ هایی در حال جوشش است که دارای مواد معدنی جیوه دار بوده و از آنها بخار جیوه بلند می‌شود که این موضوع به آسانی قابل تشخیص است. آب چشمه هفت رنگ مجن شاهرود با رنگ‌ های گوناگون در مسیر خود با هم ترکیب شده و آب صابون مانندی را تشکیل می‌ دهند و با آب سفید چشمه تلاقی می‌ یابد. رنگ آب این چشمه‌ ها هر چقدر از محل دورتر می‌ شوند به سفیدی گراییده تا جایی که جهت استفاده کشاورزی در منطقه گرآب (گرو) اثری از رنگ و بوی آن دیده نمی‌ شود.

دسترسی به چشمه هفت رنگ مجن در شاهرود

به منظور دسترسی به چشمه هفت رنگ مجن شاهرود می بایست به سمت به منطقه نمونه فرحزاد تاش بروید، جاده شاهرود به مجن نیز که یک راه آسفالته است و امکان دسترسی از شاهرود و سایر نقاط و شهرهای استان و خارج استان را به منطقه  فراهم می آورد.

آدرس:این چشمه، در استان سمنان، ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود روبروی باغات منطقۀ گردشگری فرحزاد و در فاصله ۵ کیلومتری از سه راهی مجن در میان شکاف دره‌های دامنه قله شاهوار واقع شده است.
مدت زمان بازدید از این جاذبه:بین ۲ تا ۳ ساعت
هزینه بازدید از این جاذبه:رایگان

در حال حاضر به دلیل کافی نبودن امکانات رفاهی در این منطقه ی گردشگری، بیشتر کسانی که برای بازدید از جاذبه زیبا و منحصر به فرد چشمه هفت رنگ مجن می روند، کوهنوردان و طبیعت گردان هستند.

دیگر جاذبه های طبیعی شهر شاهرود

  • آبشار نکارمن

بعد از اینکه بازدیدتان از چشمه هفت رنگ مجن شاهرود به پایان می توانید، بد نیست که به اطراف این شهر سر بزنید و از دیگر جاذبه های دیدنی آن بازدید کنید، یکی از این جاذبه ها که می توانید به بازدید از آن بروید روستایی خوش و آب و هوا در ۲۵ کیلومتری شهر شاهرود به نام نکارمن قرار دارد که آبشارهای کوچک و زیبایی را شامل می شود. به منظور بازدید از این روستا نیازی به داشتن وسایل فنی آنچنانی نیست و به راحتی می توانید از آن دیدن کنید.

  • آبشار و قندیل های یخی آوستا

یکی دیگر از جاذبه هایی که می توانید بعد از بازدید از چشمه هفت رنگ مجن شاهرود به سمت آن بروید، آبشار و قندیل های یخی آوستا است که در فاصله ی ۱۵ کیلومتری شمال شهر شاهرود قرار گرفته است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل زمستان است که سپیدی برف به آبشار چهره دلربایی می ‌بخشد و چشم‌اندازهای فوق العاده ای را پدید می آورد. ویژگی ‌های خاص و جذاب این منطقه بسیار نادر هستند و در کمتر جای دیگری در کشور پیدا می‌شوند.

  • باغ گردشگری اورس

باغی زیبا در شهر شاهرود در استان وجود دارد که پیشنهاد می کنیم زمانی که بازدید از چشمه هفت رنگ شاهرود رفتید حتما از آن دیدن کنید، این باغ گردشگری اورس نام دارد و برای گذراندن اوقات فراغت و تعطیلات بهترین انتخاب می باشد. این باغ از امکاناتی نظیر فضای سبز، آمفی‌ تئاتر، فست‌ فود، کافی‌شاپ، چای دودی رایگان، فروشگاه مواد‌ غذایی، آلاچیق، کبوترخانه، پیست دوچرخه‌سواری، سالن شیشه‌ای و مسیرهای پیاده‌روی برخوردار است.

  • پارک آبشار

پارکی به نام آبشار در شهر شاهرود وجود دارد که نمونه آن در تهران هم وجود دارد. این منطقه مکان مناسبی برای استراحت و لذت بردن از طبیعت محسوب می شود و برای کسانی که می خواهند به تماشای چشم اندازهای طبیعی بروند می تواند بهترین گزینه ی انتخابی باشد. از امکانات این پارک می‌توان به باغ ‌وحشی کوچک، جاده سلامت با امکانات ورزشی و جایگاهی برای اقامت شبانه با چادرهای مسافرتی اشاره کرد



Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 3
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.