تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کد خبر : 28368

رئیس‌جمهوری باید توجه ویژه‌ای به فولاد مبارکه داشته باشد/ این شرکت میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است

رئیس‌جمهوری باید توجه ویژه‌ای به فولاد مبارکه داشته باشد/ این شرکت میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید از فولاد مبارکه: رئیس‌جمهوری باید توجه ویژه‌ای به فولاد مبارکه داشته باشد/ این شرکت میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی گفت: منافع و درآمد شرکت فولاد مبارکه در کل کشور توزیع می‌شود، بنابراین از رئیس مجلس

Print Friendly, PDF & Email

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در بازدید از فولاد مبارکه: رئیس‌جمهوری باید توجه ویژه‌ای به فولاد مبارکه داشته باشد/ این شرکت میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی گفت: منافع و درآمد شرکت فولاد مبارکه در کل کشور توزیع می‌شود، بنابراین از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهور تقاضامندم که توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند چراکه عنوان نخستین و بزرگ‌ترین واحد تولید آهن اسفنجی در دنیا برای فولاد مبارکه و کشورعنوان کوچکی نیست و تصمیم‌گیری در مورد این شرکت‌ نیازمند دقت بیشتری است.

به گزارش دنیای اسرار:نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از خطوط تولید، تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری شرکت فولاد مبارکه با بیان این‌که فولاد مبارکه صنعتی محلی و منطقه‌ای نیست و باید به آن نگاه ملی داشت، اظهار کرد: مصرف بهینه آب در فولاد مبارکه و چالش محدودیت انرژی در این شرکت بهانه‌ای برای بازدید از این صنعت شد. وی با بیان این‌که ۳ هزار و ۵۰۰ صنعت به‌صورت مستقیم به شرکت فولاد مبارکه وابسته هستند و در برخی تصمیم‌گیری‌ها به این موضوع توجه نمی‌شود، افزود: طی بازدیدی که از فولاد مبارکه انجام شد، مسائل و مشکلات این بنگاه صنعتی در خصوص تأمین گاز موردنیاز مطرح شد که امیدواریم مسئولان دولتی در رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصفیه و بازچرخانی آب در شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: اعداد و ارقامی که در خصوص مصرف آب فولاد مبارکه در رسانه‌ها مطرح‌شده اعداد و ارقام صحیحی نیست و این در حالی است که این مجموعه با بهینه‌سازی مصرف آب در فرایندهای تولید فولاد، جمع‌آوری و استحصال پساب شهری و همچنین تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی علاوه بر ارتقای سطح بهداشت و حفظ محیط‌زیست، با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، میزان وابستگی به آب خام را به‌شدت کاهش داده است. وی با اشاره به کاهش قابل‌توجه مصرف آب خام توسط شرکت فولاد مبارکه در افق ۱۴۰۴ اذعان داشت: شرکت فولاد مبارکه الگوی سایر صنایع کشور در مصرف بهینه آب در کشور است و نمونه دومی در این خصوص در کشور نداریم که با تولید ۳۰ درصد از فولاد کشور تا این میزان در مصرف آب خام صرفه‌جویی کند. حجت‌الاسلام نقدعلی اضافه کرد: در خصوص چگونگی بازچرخانی و مصرف آب و تصفیه پساب توسط شرکت فولاد مبارکه به‌جاست جامعه نخبگانی و مسئولین اطلاع‌رسانی بهتری صورت گیرد. وی با بیان این‌که فولاد مبارکه سعی کرده کمترین میزان آلایندگی را داشته باشد، تأکید کرد: این شرکت در زمینه کاهش آلایندگی هم جایگاه برتری دارد اما متأسفانه سوءبرداشت‌ها و اطلاعات غلطی در این خصوص مطرح‌شده که لازم است توسط جامعه نخبگانی برطرف شود. نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فولاد مبارکه نه‌تنها برای استان اصفهان اشتغال‌آفرینی داشته بلکه بخش عمده‌ای از اشتغال کشور را پوشش داده  و درآمد این مجموعه یک درآمد ملی است و صرفا  به استان اصفهان اختصاص ندارد، بنابراین برخی مسئولین نباید این برداشت را داشته باشند که درآمد فولاد مبارکه در اصفهان هزینه می‌شود. وی با بیان این‌که فولاد مبارکه افتخار ملی است، تأکید کرد: منافع این شرکت نیز در کل کشور توزیع می‌شود، بنابراین از رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس‌جمهوری تقاضامندم که توجه ویژه‌ای به این صنعت داشته باشند، چراکه نخستین و بزرگ‌ترین واحد تولید آهن اسفنجی در دنیا برای فولاد مبارکه عنوان کوچکی نیست و تصمیم‌گیری در مورد این شرکت‌ نیازمند دقت بیشتری است. حجت‌الاسلام نقدعلی ادامه داد: در موضوع مسئولیت‌های اجتماعی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه روند جدیدی را رقم‌زده که قابل‌تقدیر است چراکه این امر به‌صورت هدفمند در حال انجام است و آثار و ثمرات آن برای همه مردم و کلیه صنایع کشور است.

سرآمدی فولاد مبارکه در جهان با بهینه‌سازی مصرف آب
به گزارش خبرنگار فولاد، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه بازدید حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از خطوط تولید، تصفیه‌خانه پساب صنعتی و تصفیه‌خانه استحصال پساب شهری شرکت فولاد مبارکه با بیان این‌که این بنگاه صنعتی بزرگ‌ترین صنعت ملی و کارخانه فولادسازی خاورمیانه است، اظهار کرد: فولاد مبارکه همواره در سازندگی کشور پیشرو بوده و توانسته رسالت خود را با ایفای مسئولیت‌های اجتماعی به بهترین شکل ممکن انجام دهد. وی افزود: شرکت فولاد مبارکه در حوزه تخصصی توانسته کشور را در زمینه واردات انواع ورق‌های فولادی موردنیاز صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی و صنایع زیردستی بی‌نیاز کند. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با اشاره به مسائل و مشکلات حوزه زیرساختی کشور خاطرنشان کرد: به‌رغم دغدغه‌های عدیده دولت، شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان پیشران اقتصاد و صنعت کشور، پروژه‌های متعددی را در دستور کار اهداف اجرایی خود قرار داده است. وی با اشاره به پروژه‌های زیرساختی نظیر توسعه نیروگاه توسط شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: ساخت نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی در برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه قرارگرفته که امیدواریم در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد. طیب‌نیا با اشاره به خلأهای موجود در زمینه حامل‌های انرژی گفت: توسعه اقدامات زیرساختی در حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی از دیگر اهداف فولاد مبارکه است؛ چراکه باید هم‌زمان با افزایش میزان تولید، در بخش زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی نیز سرمایه‌گذاری انجام می‌شده است. وی با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش‌های زیرساختی بیان کرد: فلات مرکزی ایران با محدودیت آب مواجه است اما متأسفانه نگرشی صنعت‌ستیز مسائل مربوط به آب را در پیوند با صنایع قرار می‌دهد و این در حالی است که کشورهای توسعه‌یافته صنعت را متناسب با محیط‌زیست پیش می‌برند؛ اتفاقی که به بهترین شکل در فولاد مبارکه رخ‌داده است. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه متناسب بودن توسعه صنعت با محیط‌زیست را از شالوده‌های مهم این شرکت مطرح کرد و توضیح داد: شرکت فولاد مبارکه در پیاده‌سازی صنعت سبز پیشرو است و با اقداماتی که در مصرف بهینه آب انجام داده توانسته سرآمد فولادسازان جهان شود، به‌گونه‌ای که برای تولید هر تن فولاد خام تنها ۲٫۲مترمکعب آب مصرف می‌کند، اتفاقی کم‌نظیر که در جهان همتا ندارد. وی با اشاره به اقدامات شرکت فولاد مبارکه در مصرف بهینه آب ادامه داد: بهینه‌سازی و کاهش مصرف آب در فرایند تولید، جمع‌آوری و انتقال پساب ۹ شهر و همچنین تصفیه و بازچرخانی پساب صنعتی شرکت جهت تأمین بخشی از نیاز آبی فولاد مبارکه در یک دهه گذشته انجام‌شده و امروز بیش از نیمی از نیاز آبی این شرکت از طریق پساب تأمین می‌شود. طیب‌نیا در پایان با تأکید بر رویکرد فولاد مبارکه در کاهش برداشت آب خام و رساندن آن به صفر درصد اظهار داشت: امیدواریم به‌جای  اظهارنظرهای غیر کارشناسی و غیرمنصفانه در خصوص مصرف آب صنعت، به این نکته دقت شود که صنعتی نظیر شرکت فولاد مبارکه زمینه اشتغال  ۲۰ هزار نفر را به‌صورت مستقیم و ۳۵۰ هزار نفر را به‌طور غیرمستقیم در کشور فراهم کرده و همواره توسعه را متناسب با محیط‌زیست مدنظر قرار داده است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.