تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴
کد خبر : 30791

سرعت گرفتن طرح های انتقال آب از دریا و منابع جنوب استان، آب دریا تا یکسال آینده به اصفهان می رسد

سرعت گرفتن طرح های انتقال آب از دریا و منابع جنوب استان، آب دریا تا یکسال آینده به اصفهان می رسد

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات متعدد صورت گرفته به منظور مدیریت منابع و مصارف آب طی یکسال گذشته، به طرح جزییاتی از طرح های انتقال آب به اصفهان به منظور احیای زاینده پرداخت. به گزارش دنیای اسرار، دکترسیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در گردهمایی شهرداران استان اصفهان درشورای سازمان همیاری شهرداری های استان، اصلی ترین

Print Friendly, PDF & Email

استاندار اصفهان با اشاره به اقدامات متعدد صورت گرفته به منظور مدیریت منابع و مصارف آب طی یکسال گذشته، به طرح جزییاتی از طرح های انتقال آب به اصفهان به منظور احیای زاینده پرداخت.

به گزارش دنیای اسرار، دکترسیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در گردهمایی شهرداران استان اصفهان درشورای سازمان همیاری شهرداری های استان، اصلی ترین مسئله استان اصفهان را کمبود آب و خشکی زاینده‌رود دانست و بیان کرد: از ابتدا می دانستیم که کمبود آب، عدم جریان زاینده رود و فرونشست زمین چالش های اصلی ما در استان اصفهان هستند از همین رو ماموریت اصلی خود را در همین چالش ها ترسیم کردیم.

*یک سال دوندگی و تلاش شبانه روزی برای زنده شدن اصفهان با زنده رود

وی با بیان این که از ابتدای مسئولیت در استانداری اصفهان بخش قابل توجهی از وقت مجموعه استانداری صرف موضوع زاینده رود و فرونشست زمین شده است، گفت: در شرایطی فعالیت خود را در استانداری اصفهان آغاز کردیم که تجمعاتی از شهریور ماه شکل گرفته بود و کشاورزان اصفهانی از بی عدالتی ها در توزیع آب به ستوه آمده بودند از همین رو عزم خود را جزم کردیم تا ارتباط بی واسطه و مستمری با ذی نفعان، کشاورزان کارشناسان و … برقرار کنیم.

*گوش های شنوا برنامه احیای زاینده‌رود را تدوین کرده است

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه مطالعاتی که از دوران قبل در استانداری انجام شده بود یکی از پایه های این مسیر بود، اظهار کرد: با تشکیل قرارگاه آب هر فردی که در حوزه آب و زاینده‌رود ادعایی داشت را وارد کردیم و گوش شنوایی بودیم برای هر فردی که نظری درباره آب دارد تا در نتیجه به «بسته احیای زاینده‌رود» برسیم.

دکتر مرتضوی خاطرنشان کرد: بسته استخراج شده حاصل نظر کشاورزان، ذی نفعان، مهندسین، دانشگاهیان و … است و تلاش کردیم بند بند این بسته را در مسیر قانونی خود دنبال کنیم.

*مسئله تامین آب برای استان اصفهان، به میز رییس جمهور کشیده شد

استاندار اصفهان تصریح کرد: در تامین آب برای استان سعی کردیم نسبت به گذشته تفاوت قائل شویم و مسئله آب استان اصفهان را نه در سطح استان بلکه در سطح ملی و به میز رییس جمهور بکشانیم. این یکی از دستاوردهای مبارکی بود که در این حوزه اتفاق افتاد و دغدغه استان با همه ابعاد در سطح ملی مطرح شد واکنون همه می دانند مشکل اصفهان در بحث زاینده رود چیست.

یک میلیارد متر مکعب کمبود آب در منابع نسبت به مصارف استان اصفهان

دکتر مرتضوی مدیریت مصارف و منابع آب را از رویکردهای استانداری دانست و عنوان کرد: در بحث مصارف و منابع شفاف سازی ویژه ای صورت گرفت. از سطح وزارت نیرو، وزارت کشور و رییس جمهور همه می دانند در حوزه منابع و مصارف اصفهان چه وضعیتی وجود دارد و همه آگاه هستند که نزدیک به یک میلیارد متر مکعب کمبود آب در منابع نسبت به مصارفی که ایجاد شده داریم و این عدد بزرگی است.

وی ادامه داد: در پنج محور مدیریت مصرف، مدیریت پساب، ساماندهی زاینده‌رود و کنترل برداشت های غیرقانونی، تغییر الگوی کشت و تامین آب برنامه ریزی جامعی صورت گرفت و با تمام توان به دنبال عملیاتی شدن اهداف هستیم.

تامین آب برای استان اصفهان در قالب طرح های متعدد

استاندار اصفهان با اشاره به راهکارهای تامین آب برای استان، اظهار کرد: نمی توانیم سالیانه یک میلیارد کمبود مصرف آب را با مدیریت مصرف جبران کنیم قطعا باید تامین آب ویژه ای در حوضه زاینده رود اتفاق بیفتد تا چالش ها کمتر شود. لذا در چند بخش تلاش شد روی موضوع تامین آب کار شود که یکی از این بخش ها که در ایام اخیر باجدیت پیگیر بودیم تامین آب از خلیج فارس است.

**بهره‌مندی اصفهان از خلیج فارس با آبگیر مستقل

دکتر مرتضوی افزود: از دوره قبل تامین آب از خلیج فارس در دستور کار استان بود لیکن در حد مطالعات و با هدف استفاده استان از یک آبگیر مشترک با سایر استان ها و مطالعات، عملیات میدانی، مجوزها، برداشت و … پیش نرفته بود اما با برنامه ریزی های صورت گرفته توانستیم مجوز یک مسیر مجزا را برای اصفهان اخذ کنیم و استان ما مجوز یک آبگیر مستقل را اخذ کرده است.

وی بیان کرد: آبگیر قبلی که اصفهان تلاش می کرد از آن بهره مند شود دست دیگران بود و اصطلاحا شیرفلکه آن دست ما نبود یعنی ما دوباره پایین دست بودیم و همه مخاطرات استان در گروه تصمیمات دیگران قرار می گرفت. همچنین استان اصفهان را برای ده ها سال خریدار آب و درگیر حواشی می کرد.

 

استاندار اصفهان اضافه کرد: در این راستا جلسات بسیاری برگزار و حتی گرفتار برخی حواشی به خاطر پافشاری بر حفظ منافع پایدار استان شدیم اما نهایتاً یک مسیر مجزا از منطقه سیریک به استان اصفهان اختصاص یافت و مجوز بهره‌مندی استان به ۴۰۰ میلیون متر مکعب افزایش یافت، مطالعات مسیر انجام و مجوزات لازم اخذ شد. نهم شهریور ماه این مسیر کلنگ زنی شد و در حال حاضر ۸۰ کیلومتر در مسیر پیش رفته ایم.

مسیر سه ساله ای که در یک سال و نیم طی می شود**

وی عنوان کرد: تصور اولیه این بود که عملیات اجرایی تا منطقه سیرجان، منطقه ای که مقرر بود آب را به استان به فروش برساند سه ساله انجام شود اما درحال حاضر با سرعتی که پروژه در حال پیشرفت است تخمین می زنیم این پروژه در فاصله یک سال و نیم به انجام برسد و امیدواریم بتوانیم تا بهمن ماه سال آینده بخشی از آب خلیج فارس را از طریق شبکه ای که تا سیرجان کشیده شده به استان اصفهان انتقال دهیم و دوسال بعد بتوانیم آب را از سیریک با ظرفیت مشخص (در گام اول ۲۰۰ میلیون متر مکعب و در گام دوم ۴۰۰ میلیون) به استان اصفهان منتقل کنیم.

انتقال آب از منابع جنوب استان

استاندار اصفهان فعالیت های انجام شده در تامین آب از جنوب استان را مطلوب دانست و اظهار کرد: نزدیک به دو میلیارد متر مکعب آب از استان ما خارج می شود و از گذشته زمینه استفاده از این آب در استان فراهم نبوده لذا تلاش شد اجماعی صورت بگیرد و در جلسه ۲۷ مردادماه ۱۴۰۱ طرح جامع انتقال آب به اصفهان به تایید و تصویب رییس جمهور رسید و مقرر شد این عملیات در ۳۰۰ میلیون متر مکعب و ۲۶۰ میلیون متر مکعب در دو خط اتفاق بیفتد و بتوانیم از آب های جنوب استان در مناطق مرکزی استان استفاده کنیم و شرایط را در حوضه زاینده رود بهبود ببخشیم.

دکتر مرتضوی با اشاره به اینکه پروژه بهشت آباد مجدداً روی میز مدیریت استان آمده و مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، گفت: تعامل با استان چهارمحال و بختیاری یکی از محورهایی بود که از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. معتقدیم مردمی که در دوران دفاع مقدس برای یکدیگر جان می دادند نباید با فضاسازی دشمن همدلی و برداری خود را فراموش کنند از این رو سعی کردیم با نگاه برادرانه و همدلی موضوعات را به پیش ببریم.

وی در خصوص مدیریت مصرف آب، بیان کرد: در سفر ریاست جمهوری برای تامین آب از سامانه دوم آبرسانی چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت که در تامین آب شرب ۵۸ شهر و ۳۸۰ روستای استان کمک رسان خواهد بود.

**مدیریت مصرف آب با ابزارهای قانونی

استاندار اصفهان با بیان اینکه ساماندهی برداشت های زاینده‌رود یکی دیگر از محورهایی بود که مورد تاکید قرار گرفت‌، اظهار کرد: برای اولین بار است که در ماه های گذشته ابزار قانونی به کمک وزارت نیرو آمده تا بتواند در برداشت ها کنترل داشته باشد. وزارت نیرو به ما قول داده در بازه چهار تا پنج ماهه کل مسیر را در استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری مجهز به کنتور هوشمند ببرد و بتوانند با برنامه ریزی هایی به برداشت ها قانونی برسیم.

وی یادآور شد: در موضوع تغییر الگوی کشت نیز تصمیمات و فعالیت های خوبی انجام شد و زمینه های استفاده از تسهیلات بانکی و پشتیبانی های وزارت جهادکشاورزی فراهم شده است.

استاندار اصفهان افزود: در سال گذشته در کنار همه این فعالیت ها، سعی کردیم حقابه های کشاورزان شرق و غرب استان که (دارای حقابه بودند) در چند مرحله هر چند (جزئی و بخشی) اما بخشی از حقابه ها تامین شود امسال نیز پرداخت ها انجام شده و در ادامه مسیر نیز پرداخت ها انجام خواهد شد. همچنین در پنج مرحله بازگشایی رودخانه را برای کشت کشاورزان داشتیم و در پنج نوبت به کشاورزان شرق و غرب آبرسانی شد.

دکتر مرتضوی تصریح کرد: به دنبال این هستیم با یک برنامه ریزی جامع حداقل هایی را برای رفع دغدغه های کشاورزی استان فراهم کنیم. بیش از ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال گذشته برای کشاورزی و محیط زیست رهاسازی شد که این عدد قابل توجهی است.

وی در پایان یادآور شد: نگفتن این فعالیت ها و اقدامات تصوراتی را ایجاد می کند که در حوزه آب کاری انجام نشده در حالی که مجموعه استانداری، شرکت های تخصصی و سازمان های مربوطه وقت و زمان ویژه ای را در حوزه آب صرف کرده اند و روزی نیست که بخشی از وقت و جلسات ما به بحث مدیریت و تامین آب برای استان اصفهان نگذرد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.