تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰
کد خبر : 38795

در سیاره ما سرمایه گذاری کنید 

در سیاره ما سرمایه گذاری کنید 

دکتر حمایت جمالی عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان ،تصریح کرد: روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود، زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.    

Print Friendly, PDF & Email

دکتر حمایت جمالی عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان ،تصریح کرد: روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با ۲ اردیبهشت در تمام دنیا برگزار و به همه مردم روی زمین یادآوری می شود که نباید سیاره خود، زمین را فراموش کنند و به فکر حفظ آن باشند.

 

 

به گزارش دنیای اسرار: دکتر حمایت جمالی مدیر گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان اظهار کرد: شعار روز جهانی زمین پاک برای سال ۱۴۰۳ این است: در سیاره ما سرمایه گذاری کنید (Invest in Our Planet)

وی افزود: فلسفه نامگذاری روز زمین پاک حفظ زمین از آلودگی و پاکسازی آن از آلاینده‌ها است در واقع از آنجایی که زمین همواره با پیشرفت تکنولوژی های نوین در معرض خطر و آسیب هایی است که در آینده سلامت جوامع مختلف را در هر نقطه از دنیا به چالش خواهد کشید، نامگذاری چنین روزی برای فرهنگ سازی از ضروریات بود. برای نخستین بار ایده نامگذاری چنین روزی در سراسر جهان را در ۱۹۶۹میلادی جان مک مونل فرزند یک مبلغ دینی مستقل و علاقمند به عرصه دین، علم و صلح در همایش یونسکو درباره محیط زیست مطرح کرد و در همان سال پرچم زمین پاک را طراحی کرد. اوتانت دبیر کل وقت سازمان ملل از ایده مک کونل استقبال کرد و این روز به یک روز جهانی در تقویم های سراسر دنیا تبدیل شد.

دکتر جمالی تصریح کرد: از اهمیت زمین همین یک جمله بس است: تنها سیاره ای که موجود زنده از جمله انسان در آن زندگی می کند. هیچکدام از سیارات منظومه شمسی آب و اتمسفری که از ضروریات لازم برای حفظ حیات است را ندارند. تمام نیازهای انسان به انرژی، مواد غذایی و مواد مورد نیاز در صنعت از جمله انواع مواد معدنی فلزی و غیر فلزی از زمین بدست می آید. نفت- گاز- زغالسنگ- آهن- مس- آلومینیوم- فسفر- فلزات مورد استفاده در صنایع پیشرفته (high tech) مثل عناصر نادر خاکی- لیتیم و .. از زمین بدست می آید که ذخایر محدودی دارند و برای تشکیل شان میلیونها سال زمان لازم است.

انسان در چند دهه گذشته توسعه های زیادی در کره زمین انجام داده که نتیجه آن آلودگی و تخریب زمین بوده است که اغلب غیرقابل مهار و غیرقابل برگشت هستتد.

· استفاده بی رویه از سوخت های فسیلی،

· برداشت بی رویه از منابع آب های سطحی و زیرزمینی،

· نابودی زیستگاه ها و رویشگاه های جانوری و گیاهی و انقراض گونه ها،

· آلودگی منابع آب (منبع حیات) و خاک (منبع تغذیه) و هوا (محیط تنفس و زندگی) و …

اقدامات و راهکارهای لازم:

فرهنگ سازی: تمامی آحاد جامعه از بالا تا پایین ملزم به رعایت قوانین برای حفظ محیط زیست هستند.

فرهنگ سازی می بایست از اجتماعات کوچکتر آغاز شود به عنوان مثال در اردوهای دانش آموزی که در طبیعت برگزار می شود، نیاز است تا کودکان و نوجوانان را با نحوه حفاظت از این سیاره منحصر به فرد آشنا کرد. افرادی مانند دانش آموزان، کشاورزان، زنان و کوهنوردان می توانند به خوبی دوستی با محیط زیست را به دیگران آموزش داده و در جهت پاکسازی سیاره آبی تلاش کنند. از بین رفتن انرژی تنها قسمت کوچکی از پیامدها و مشکلات آلودگی های زیست محیطی و رها کردن زباله در طبیعت است که در روز جهانی زمین پاک در سطح جهانی مورد استقبال قرار می گیرد. لازم است، بدانیم که هر یک از ما با فعالیت هایی به ظاهر کوچک می توانیم دوستی خود را با این سیاره آبی اثبات کرده و این احساس را در روز جهانی زمین پاک به اشتراک بگذاریم.

آموزش و تحقیق: شناسایی مخاطرات و مسائل و مشکلات و ارائه راهکارهای علمی برای حل مسئله در دو سطح عمومی و تخصصی بهترین راه می تواند باشد.

آموزش عمومی مثل سایر علوم پایه (زیست شناسی، ریاضی، شیمی و فیزیک): راه اندازی خانه زمین شناسی در شهر اصفهان با همکاری شهرداری در دست اقدام است. بدون همراهی و همکاری عموم مردم و سیستم های حاکمیتی، نتیجه مطلوب حاصل نمی شود. نقش سازمان های مردم نهاد و مدارس بسیار مهم می تواند باشد.

آموزش تخصصی به منظور استفاده بهینه و درست از منابع موجود با کمترین آسیب و بیشترین بهره وری که جزو وظایف دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی است. استفاده از فیلترها جهت جلوگیری از پخش مواد آلوده کننده، بازیافت (فاضلاب های شهری، زباله ها) ، ترمیم (درخت کاری)، سدسازی های اصولی، کارخانه و تجهیزات پیشرفته با کمترین مصرف انرژی و بیشترین بازدهی، استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیر مثل باد و خورشید به جای سوختهای فسیلی آلوده کننده و… راه های می تواند باشد که به کاهش آلودگی می تواند کمک نماید.

زمین متعلق به همه نسل های بشری است و ما در این میان بیشتر از بقیه سهمی نداریم.

و چه خوش گفت سهراب سپهری که …

یادم باشد کاری نکنم که به قانون زمین بر بخورد.

گفتنی است دکتر حمایت جمالی، دارای مدرک دکتری زمین شناسی اقتصادی از دانشگاه خوارزمی است که از سال ۱۳۹۱ به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان مشغول به فعالیت می باشد. وی ۱۳ سال سابقه کار در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور دارد.تا کنون ۱۲ مقاله علمی پژوهشی و ۱۵ مقاله فارسی و بیش از ۴۰ سخنرانی در همایش های ملی و بین المللی و مجری طرح های پژوهشی در کارنامه علمی و اجرایی ایشان دیده می شود.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان