از نیروگاههای خورشیدی تا اتوبوسهای برقی؛ روایت تحقق اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰

از نیروگاههای خورشیدی تا اتوبوسهای برقی؛ روایت تحقق اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ مدرس دانشگاه با اشاره به اهداف برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» گفت: توسعه نیروگاههای خورشیدی، راهاندازی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، ورود تاکسیها و اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی، نشاندهنده حرکت مدیریت شهری اصفهان بهسوی توسعهای پایدار و انسانمحور است. به گزارش دنیای
از نیروگاههای خورشیدی تا اتوبوسهای برقی؛ روایت تحقق اهداف برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰
مدرس دانشگاه با اشاره به اهداف برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» گفت: توسعه نیروگاههای خورشیدی، راهاندازی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی، ورود تاکسیها و اتوبوسهای برقی به ناوگان حملونقل عمومی، نشاندهنده حرکت مدیریت شهری اصفهان بهسوی توسعهای پایدار و انسانمحور است.
به گزارش دنیای اسرار ،علی باقری در گفتوگو با خبرنگار دنیای اسرار اظهار کرد: در آستانه ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس برقی به شهر اصفهان در ۲۶ آذر «روز حمل و نقل و رانندگان» باید به این نکته اشاره کنم که در برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰، پنج هدف کلان برای شهر اصفهان تعریف شده است که هدف کلان نخست عبارت است از بهبود کیفیت زیست شهری با تاکید بر کاهش آلودگیها و مخاطرات زیست محیطی و هدف کلان چهارم برنامه راهبردی اصفهان ۱۴ در ارتقای کارآمدی هوشمندی و هماهنگی در راستای تحقق حکمروایی خوب شهری است.
وی افزود: با توجه به افزایش روزافزون جمعیت شهرنشین و تغییرات روز افزون موضوعات و مشکلات و چالشهای شهرها، مدیریت شهرها پیچیدهتر از گذشته شده و برای مقابله با چالشها و حل مشکلات ناشی از افزایش جمعیت شهرها از جمله مشکلات ترافیک آلودگی هوا، تأمین انرژی و منابع، نیازمند تدبیر و نوع جدیدی از مدیریت در کلان شهرهایی همچون اصفهان هستیم؛ مدیریتی که مجهز به علم و فناوری روز بوده و به جهت حل چالشهای شهرنشینی قرن ۲۱ لازم است از تکنولوژیها و دانش قرن ۲۱ استفاده کند.
مدرس دانشگاه با بیان اینکه شهر اصفهان و مدیریت شهری آن با کمک و مشارکت نخبگان و اندیشمندان و با همراهی و همکاری شهروندان آگاه میتواند گامهای بلندی در نیل به اهداف و سیاستهای تعیین شده در برنامه راهبردی اصفهان بردارد، اظهار داشت: بهمنظور جلب مشارکت شهروندان و همراهی بیشتر آنها باید از ابزار و امکانات رسانهای امروز به جهت تبیین و آگاهیبخشی به آنها و طرح موضوعات و چالشهای مدیریت شهری، همچنین اطلاعرسانی محدودیتها و کمبود منابع و امکانات در اختیار شهرداریها و سایر دستگاهها بهره برد و همه مردم شهر را در جریان کم و کیف امور قرار داد.
باقری ادامه داد: یکی از مؤلفههای مشارکت ایجاد شفافیت و به تبع آن اعتمادسازی و افزایش حس تعلق در تک تک شهروندان است، شهروندانی آگاه که در تمام امور شهر خود از ایده و پیشنهادها، تولید طرح و برنامه و اجرای آن و سپس بهرهبرداری و نگهداری و نظارت در کنار خادمان خود بوده و به واسطه حس تعلق و مشارکت در امور همواره حامی و راهنما و قدردان کارگزاران و مسئولان هستند؛ ویژگی که با تاکید بر استفاده از نظرات تمام ذینفعان در فرایند برنامهریزی مبتنی بر خواستهها و نیازهای ذینفعان متمرکز است و در همه کارها از صفر تا صد آن به دنبال جذب مشارکت حداکثری کلیه شهروندان و طبقات مختلف جامعه از دانشگاهی تا اصناف و کارگران و کارمندان است.
وی با بیان اینکه شهر مربوط و متعلق به مردم آن است و بدون مردم اصلاً معنا و مفهومی ندارد، تاکید کرد: شهر مردممحور، شهری است که جز جز آن بر اساس خواست و مشارکت مردم آن ساخته میشود و اولویت اول و اصلی مدیران آن، مردم و نظرات و نیازهای آنها است؛ در این شهر مردم حرف اول و آخر را میزنند.
مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: امروز در دنیا به ویژه شهرهای پیشرفته و توسعه یافته که به عنوان شهرهای هوشمند میتوان از آنها نام برد؛ مدل الگوی حکمروای آنها مشارکت مبنا و مردم محور است؛ الگویی که پس از سه دهه حاکمیت مدل شهرهای هوشمند در جهان به این نتیجه رسیده است که شهر هوشمند با مردم هوشمند معنا و مفهوم پیدا میکند.
باقری گفت: شهر هوشمند بدون مردم یعنی حرکت به سمت شهری بیروح که فقط کالبد و ظاهر دلفریب آن در حالی خودنمایی میکند، شهری که از درون و محتوا خالی و پوچ است و مردمان آن در عین حال که همه نوع امکانات رفاهی و تفریحی و راحتی برای آنها فراهم است، اما همواره احساس تنهایی و افسردگی میکنند؛ در این شهر به رغم جنب و جوش و فعالیتهای فراوان تقریباً همه با هم بیگانه و غریبه هستند و حس تعلق در این شهر در پایینترین حد است و به همین دلیل است که برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد چشم انداز جهانی شهرهای هوشمند در سال ۲۰۲۴ را چهارچوبی برای توسعه انسان محور شهرهای هوشمند تعریف میکند.
وی با بیان اینکه در عصر تحول دیجیتال که شهرها در سراسر جهان با چالشها و فرصتهای بیسابقهای روبهرو هستند، ادامه داد: فناوریهای نوظهور از جمله هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و دادههای کلان ظرفیت آن را دارند که خدمات شهری را متحول کنند، بهرهوری را افزایش دهند و کیفیت زندگی شهروندان را ارتقا ببخشند، اما شرط اساسی و مهم آن است که این تحولات باید با رویکردی انسان محور هدایت شوند تا از تشدید نابرابریها نقض حقوق بشر وحذف گروههای آسیبپذیر جامعه جلوگیری شود و در خدمت عدالت اجتماعی تاب آوری و پایداری باشند.
مدرس دانشگاه تاکید کرد: به جهت دستیابی به این اهداف پیش از هر زمان شهرها، نیازمند مشارکت فعال شهروندان شفافیت و پاسخگویی هستند؛ حال مدیریت شهری اصفهان با توجه به سند راهبردی ۱۴۱۰ و با شعار «اصفهان من، شهر زندگی» به جهت جامع عمل پوشیدن به این رویکردها طی این دوره از مدیریت با یک برنامهریزی راهبردی و پویا با انجام بعضی از اقدامات و اجرای طرحها و پروژهها تلاش کرده است که روز به روز و گام به گام به اهداف کلان برنامه نزدیک شود و در افق پیشرو یعنی ۱۴ ۱۰ بتواند به ۱۰۰ آن دست پیدا کند.
باقری اظهار داشت: در این راستا با توسعه نیروگاههای خورشیدی و تأمین برق پایدار برای نیازهای خود، همچنین ورود و فعالیت ۱۸۰ دستگاه تاکسی برقی که برای تأمین برق مورد نیاز شارژ خود روهای برقی با نصب و راهاندازی حدود ۷۸ نقطه ایستگاه شارژ خودرو برقی و امروز با ورود ۱۵ دستگاه اتوبوس برقی به شهر اصفهان در ۲۶ آذر «روز حمل و نقل و رانندگان» گامهای بلند و مستحکم در دستیابی به اهداف توسعه پایدار هوشمند برداشته است؛ گامهایی که در عین حالی که رفاه و آسایش مردم امروز و نسل حال را برآورده میسازد، در حفظ و حراست سهم نسل آینده نیز متعهد و خود را ملزم میداند.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری و همراهی یکدیگر میتوان هر روز چند قدم به شهر آرمانی، شهر زیستپذیر «شهر زندگی» نزدیک و نزدیکتر شد.
برچسب ها :شهرداری منطقه 6 اصفهان
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.












ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0