تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
کد خبر : 14857

کشاورزی قراردادی؛ راهی برای پیوستن به بازارهای جدید

کشاورزی قراردادی؛ راهی برای پیوستن به بازارهای جدید

درچهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد: کشاورزی قراردادی؛ راهی برای پیوستن به بازارهای جدید به گزارش دنیای اسرار:کشاورزی قراردادی می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آنها را به بازارهای جدید پیوند دهد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی در این جلسه که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی و

Print Friendly, PDF & Email

درچهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد:

کشاورزی قراردادی؛ راهی برای پیوستن به بازارهای جدید

به گزارش دنیای اسرار:کشاورزی قراردادی می‌تواند برای کشاورزان سودآور باشد و آنها را به بازارهای جدید پیوند دهد. به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی در این جلسه که با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان و رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد، رئیس کمیسیون کشاورزی و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان از دریافت موافقت اولیه طرح پیشنهادی کمیسیون کشاورزی با عنوان بورس اقلیمی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.
محمد صادقی افزود: برای پیگیری و کمک به حل مشکلات آب در جرقویه علیا نیز جلساتی با  سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اصفهان برگزار شده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کمیسیون مذکور پیگیر موضوع تغییر کاربری اراضی کشاورزی نیز هست، تصریح کرد: متاسفانه کشاورزان به دلیل مشکلات مالی ناشی از کم آبی به فروش این اراضی پرداخته و خریداران نیز به تخریب و تغییر کاربری آنها می‌پردازند.
صادقی با بیان اینکه جهاد کشاورزی و فرمانداری اصفهان با تعامل یکدیگر، ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی را تخریب می‌کنند، از رایزنی درخصوص ورود استانداری به این موضوع خبر داد.
در ادامه مهدی تقی‌پور بروجنی، رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان نیز از برگزاری همایش «معرفی کشاورزی قراردادی و تبیین سیاست‌های دولت» در هفته‌های آینده در محل اتاق بازرگانی اصفهان خبر داد و افزود: این همایش با حضور مدیران وزارت جهاد کشاورزی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور و با همکاری کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.
وی مقصود از کشاورزی قراردادی را انعقاد قراردادی با مدت معین بین کشاورز و یک شرکت، پیش از آغاز فرایند تولید دانست و گفت: در این نوع قرارداد، سرمایه‌گذار و کشاورز در قالب شروطی در زمینه تامین نهاده‌های تولید، مشاوره، بازاریابی و فروش، محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند.
تقی‌پور ثبات درآمد کشاورزی، دسترسی به بازار قابل اتکا و جدید و امکان دسترسی به اعتبارات به اشکال مختلف را از جمله مزایای کشاورزی قراردادی بیان کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی و منابع طبیعی استان همچنین گفت: برای نخستین بار در کشور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی اقدام به آموزش بیش از ۲۰۰ نفر کارشناس عضو سازمان در زمینه فناوری استفاده از پهباد نموده‌است.
وی افزود: استفاده از پهباد در سم پاشی زمین‌های زراعی، صرفه‌جویی ۹۵ درصدی مصرف آب را در پی خواهد داشت.
تقی‌پور تصریح کرد: در حال حاضر ۳۰ درصد از مراکز خدمات کشاورزی غیردولتی کشور که ۷۴ مرکز هستند، در استان اصفهان مستقر شده‌اند.
 مسعود تقوی، رئیس کمیته محصولات سالم و امنیت غذایی نیز با بیان اینکه از۵۳۰ واحد تولیدی محصولات غذایی در استان۴۳۰ واحد فعال هستند، گفت: با وجود این، به دلیل تمرکز بیشتر استان بر روی فولاد و کانی‌ها تعداد محصولات غذایی برند استان نسبت به سایر استان‌ها کم است.
وی مشکلات مربوط به نقدینگی، مواد اولیه، تجهیزات، نیروی انسانی، بسته‌بندی، نبودِ آزمایشگاه‌های مجهز و بی‌ثباتی مقررات را از مشکلات امروز صنایع غذایی کشور دانست.
عباس زال بیگ، عضو تیم مدیریتی کمیته دام، طیور و شیلات ذیل کمیسیون نیز به شرح مشکلات موجود در بخش دام بزرگ پرداخت و گفت: عدم خرید تضمینی گوشت قرمز توسط دولت، به کاهش رونق پرواربندی منجر شده است.
وی مشکل اساسی در زمینه طیور را نیز شامل عدم ساماندهی مناسب در حوزه تولید، عرضه و قیمت‌گذاری با حضور واسطه‌ها در این بخش دانست و افزود: عدم برنامه‌ریزی منسجم در زمینه بیماری‌های ویروسی، قوانین مالیاتی و مشکلات مربوط به حمل و نقل نیز بر معضلات این بخش افزوده است.
زال بیگ، ورود دام‌های خارجی بدون اطلاع از شرایط زیست محیطی را از مشکلات دام سبک و تراکم بیش از اندازه کلنی‌های زنبور عسل در مناطق خاص، سنتی بودن زنبورداری و بیماری‌های شایع را نیز از مشکلات زنبورداری کشور دانست.
مازیار مومنی، دیگر عضو کمیسیون نیز با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی در روزهای گذشته میزبان هیاتی چینی بوده است، گفت: این هیات به منظور ثبت پتانسیل‌های مشترک میان چین و ایران در زمینه کشاورزی نوین مبتنی بر قرارداد، حمل و نقل، تامین مالی و خرید محصول از ایران به اصفهان سفر کرده بودند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.