تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۲
کد خبر : 16614

حذف ۹۹ درصدی آلاینده پساب بیمارستانی با نمک‌طعام

حذف ۹۹ درصدی آلاینده پساب بیمارستانی با نمک‌طعام

حذف ۹۹ درصدی آلاینده پساب بیمارستانی با نمک‌طعام محققان یکی از شرکت‌های مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را برای گندزدایی آب عرضه کردند که به گفته آنها با استفاده از آن توانستند پساب بهداشتی را تا بیش از ۹۹ درصد گندزدایی کنند. به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایسنا:محمدجواد نوروزخانی از محققان این

Print Friendly, PDF & Email

حذف ۹۹ درصدی آلاینده پساب بیمارستانی با نمک‌طعام

محققان یکی از شرکت‌های مستقر در برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر دستگاهی را برای گندزدایی آب عرضه کردند که به گفته آنها با استفاده از آن توانستند پساب بهداشتی را تا بیش از ۹۹ درصد گندزدایی کنند.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایسنا:محمدجواد نوروزخانی از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا حوزه فعالیت‌های این شرکت را در حوزه محیط زیست و تولید گندزداهای نوین در بخش آب و فاضلاب دانست و گفت: در این راستا موفق به ارائه نرم‌افزارهای بحران آب و همچنین دستگاه‌های تصفیه آب در شرایط بحرانی شدیم. دستگاه تصفیه آب ساخته شده می‌تواند در شرایط بحرانی چون جنگ، زلزله و سیل هر نوع آبی با هر کیفیتی و حتی آب‌هایی از چشمه‌های لب شور را با کیفیت استاندارد تصفیه کند.

وی با اشاره به جزئیات دستگاه تصفیه آب با بیان اینکه اساس این دستگاه بر اساس الکترولیز غشایی نمک طعام است، اظهار کرد: اساس کار این سیستم به این صورت است که با استفاده از غشایی که توسط محققان این شرکت تولید شده، سدیم از کلر تفکیک می‌شود و از این طریق قادریم یک ماده گندزدا با خصوصیات چهار اکسیدکننده بسیار قوی “کلر”، “ازن”، “دی‌اکسید کلر” و “اکسیژن” تولید کنیم.

نوروزخانی از کاربردی کردن این دستگاه برای تصفیه پساب‌های بیمارستانی خبر داد و در این باره گفت: شایع‌ترین آلودگی پساب‌های بهداشتی و بیمارستانی شاخص “توتال کلی‌فرم” (یکی از پارامترهای میکروبی آب آشامیدنی) است و در بررسی‌ای که بر روی نمونه‌ پساب بیمارستانی در آزمایشگاه دانشگاه تهران انجام دادیم، مشاهده کردیم که میزان این شاخص قبل از انجام فرآیند گندزدایی حدود ۵۰۰ هزار MPN بود، ولی با گندزدایی با استفاده از این دستگاه به مدت سه دقیقه، اثربخشی این فرآیند بررسی شد و نتایج نشان داد که با استفاده از این روش غلظت توتال کلی‌فرم به ۴۰ MPN رسید.

این محقق تاکید کرد: نتایج به دست آمده نشان داد که این روش گندزدایی می‌تواند ۹۹.۹۶۳ درصد توتالی کلی‌فرم را در مدت سه دقیقه حذف کند. استاندارد محیط زیست برای دفع فاضلاب‌های بیمارستانی در فاضلاب‌های شهری هزار MPN است؛ از این رو این روش می‌تواند راهکار مناسبی برای گندزدایی بیمارستانی باشد.

وی از اخذ مجوزها برای کاربردی شدن این دستگاه برای یک بیمارستان خبر داد تا از آن برای تصفیه پساب و گندزدایی ابزارهای بیمارستانی استفاده شود.

نوروزخانی همچنین از تجاری‌سازی این دستگاه در یکی از شهرهای جنوبی کشور خبر داد و خاطر نشان کرد:  با قراردادی که با شرکت آب و فاضلاب جنوب کشور منعقد شد، تعداد ۱۳ دستگاه از این سیستم در منطقه‌ای در شهر آبادان نصب شد و با بهره‌برداری از آن، آب شرب جمعیت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفری گندزدایی شد، ضمن آنکه با این روش توانستیم ۱۰ سیلندر یک تنی گاز کلر را از این مجموعه حذف کنیم.

به گفته وی، تا قبل از آن گزارش‌هایی از نشت گاز کلر و خفگی افراد و پرسنل ناشی از نشت گاز کلر ارائه شده بود.

این محقق این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این دستگاه در اتاق تصفیه خانه‌ها و پس از آنکه آب از فیلترهای مختلفی عبور می‌کند و گل و لای آن ته‌نشین می‌شود، نصب خواهد شد، ادامه داد: با کاهش میزان کدورت آب، به منظور گندزدایی میکروبی آن از آب گاز و پودر کلر و سایر مواد استفاده می‌شد که این سیستم در این مرحله نصب می‌شود و آب را بدون استفاده از کلر و با استفاده از نمک خوراکی، گندزدایی می‌کند.

وی پیاده‌سازی نرم‌افزار مدیریت بحران آب را از دیگر دستاوردهای تحقیقاتی این شرکت ذکر کرد و یادآور شد: این نرم‌افزار، در هر نقطه از خط انتقال آب نصب می‌شود و عوارضی چون نشت کلر و یا آب را عارضه‌یابی می‌کند و در هر نقطه‌ای که دچار افت کلر شده باشد، اعلام خواهد شد. علاوه بر آن این نرم‌افزار مجهز به سنسورهای خاصی است و می‌تواند آلودگی‌های آب را نیز تشخیص دهد و اعلام کند.

به گفته این محقق، این نرم‌افزار تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.