تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
کد خبر : 22528

چرخ احداث قطار برقی اصفهان- بهارستان با سرعت میچرخد.

چرخ احداث قطار برقی اصفهان- بهارستان با سرعت میچرخد.

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبرداد: پروژهقطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان، از لحاظ زیرسازی و ابنیه فنی با مبلغ هزینهشده بالغ بر یکهزار و ۲۴۹ میلیارد ریال دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و از لحاظ عملیات روسازی و ریل گذاری با هزینهبالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال، ۳۰ درصد

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار:مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خبرداد: پروژهقطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان، از لحاظ زیرسازی و ابنیه فنی با مبلغ هزینهشده بالغ بر یکهزار و ۲۴۹ میلیارد ریال دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و از لحاظ عملیات روسازی و ریل گذاری با هزینهبالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

شهر جدید بهارستان در ۱۵ کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در امتداد محور اصفهان – شیراز و دامنه کوههای لاشتر واقع شده است. این شهر از سمت جنوب به رشته کوه کم ارتفاع میانکوه و از شمال ابتدا به جاده کبوتر آباد و در ماورای آن به دشت زاینده‌رود و زمینهای زراعی محدود شده است همچنین حداقل فاصله شهر با رودخانه زاینده رود در ضلع شمالی سه کیلومتر است.

علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص موقعیت شهر جدید بهارستان اظهار کرد: این شهر از سمت غـرب به جـاده اصفهان–شیراز و از سمت شرق به اراضی موات و غیر قابل کشت محدود میشود. که محدوده قانونی آن سه هزار و ۲۰۰ هکتار و دارای حریم استحفاظی به وسعت ۱۵ هزاد هکتار است.

وی افزود: از اواخر دهه ۶۰ ساخت و ساز در شهر جدید بهارستان انجام شده است. و در حال حاضر جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر دارد که بیش بینی می شود پس از احداث قطار شهری (مترو بهارستان-اصفهان)، جمعیت این شهر تا سال ۱۴۲۵ به ۳۲۰ هزار نفر برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه شهر جدید بهارستان یکی از سه شهر جدیدی است که در قالب طرح جامع منطقه اصفهان در دهه ۶۰ به تصویب رسیده است گفت: تسهیل دسترسی و ایجاد حمل‌ونقل مناسب از نکات ضروری در تحقق اهداف شهرهای جدید این استان بوده. که یکی از بهترین روشها در گسترش سیستم حمل ونقل عمومی بین کلانشهر و محیط پیرامونی توسعه شبکه ریلی در حومه و شهرهای اقماری و جدید است.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان ۳ خط مترو مصوب دارد، عنوان کرد: پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان از ایستگاه صفه (امتداد خط یک متروی اصفهان) شروع میشود و عمدتاً در کنار بزرگراه وحید دستجردی به سمت شهر جدید بهارستان طی مسیر مینماید. که بدین ترتیب ۱۵ کیلومتر در قالب سه ایستگاه (سپاهان شهر، راه آهن و بهارستان)  به خط یک اضافه می‌شود.

قاری‌قرآن افزود: با توجه به اینکه ابتدای این پروژه ایستگاه صفه در امتداد خط یک متروی اصفهان است، در کیلومترهای ۵۶۰+۳ دارای یک ایستگاه برای سپاهان شهر، در کیلومتر ۷۴۰+۴ نیز دارای یک ایستگاه برای راه آهن و ایستگاه شهر جدید بهارستان در کیلومتر ۱۰۰+۱۴ قراردارد.

وی با بیان اینکه افق بهره برداری از این طرح تا سال ۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است اذعان داشت: ساخت این پروژه تاثیرات مثبت مالی _اقتصادی، ترافیکی وزیست محیطی به همراه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: در طول دوره بهره برداری ۲۵ ساله از این طرح، در مجموع ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال درآمدهای مالی از طریق فروش بلیت و تبلیغات حاصل می‌شود. و در مجموع ۱۳۳ هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال در هزینه های اقتصادی شامل (هزینه مصرف سوخت، هزینه اختلاف کرایه به دلیل کاهش سفر، هزینه ناشی ازآلودگی هوا، هزینه نگهداری با توجه به  افزایش عمر راه‏های موجود) صرفه‌جویی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد مطابق با تقسیم بندی انجام شده این پروژه در دو قطعه در حال انجام است که قطعه (الف) از ایستگاه صفه  تا ایستگاه راه آهن را شامل می‌شود و قطعه (ب) در امتداد مسیر تا شهر جدید بهارستان است.

قاری قرآن در خصوص عملیات اجرایی و پیشرفت فیزیکی پروژه اظهار کرد: پروژه قطار مسافربری اصفهان- شهر جدید بهارستان، از لحاظ زیرسازی و ابنیه فنی با مبلغ هزینه شده بالغ بر یکهزار و ۲۴۹ میلیارد ریال دارای حدود ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی است و از طول کل مسیر  تنها یک کیلومتر و ۷۰۰ متر باقیمانده است.

وی افزود: این پروژه از لحاظ عملیات روسازی و ریل گذاری با هزینه بالغ بر ۳۱۲ میلیارد ریال، ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ایستگاه بهارستان و راه آهن در مرحله برگزاری مناقصه و انتخاب پیمانکار است که به لطف خدا در کمتر از یکماه دیگر تعیین تکلیف می‌شود و شاهد آغاز عملیات اجرایی این دو ایستگاه خواهیم بود.

وی در پایان گفت: مطابق با برنامه زمان‌بندی مشخص شده، تا پایان ۱۴۰۰ عملیات ساخت خط مترو بهارستان تکمیل می‌شود. این پروژه پس از بهره‌برداری، علاوه بر تاثیرات مثبت زیست محیطی، مشکل ترافیکی و تردد یکی از گلوگاه‌های لاینحل اصفهان به نام پل دفاع مقدس را حل می‌کند و در پی آن انشالله هدف نهایی که سرریز جمعیت اصفهان به بهارستان بوده است محقق می‌شود

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.