تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر : 34260

اختتامیه نخستین همایش شبیه خوانی خورزوق

اختتامیه نخستین همایش شبیه خوانی خورزوق

درتاریخ ۱۸ خرداد ماه نخستین همایش شبیه خوانی خورزوق بر سرمزار شهدای شهرستان با گل افشانی مزار این مردان خدا رسما آغاز شد . به گزارش دنیای اسرار:در این مراسم که با حضور شهردار و اعضا شورای شهر ,فرمانده ناحیه امام حسن برخوار مدیر کل ارشاد برخوار امام جمعه شهر خورزوق و دکتر داوود فتحعلی

Print Friendly, PDF & Email

درتاریخ ۱۸ خرداد ماه نخستین همایش شبیه خوانی خورزوق بر سرمزار شهدای شهرستان با گل افشانی مزار این مردان خدا رسما آغاز شد .
به گزارش دنیای اسرار:در این مراسم که با حضور شهردار و اعضا شورای شهر ,فرمانده ناحیه امام حسن برخوار مدیر کل ارشاد برخوار امام جمعه شهر خورزوق و دکتر داوود فتحعلی بیگی برگزار گردید ، امام جمعه محترم شهر خورزوق به بیان نکاتی در مورد قرابت رشادهای شهدای دفاع مقدس و قیام عاشورا پرداختند حجت الاسلام حق شناس گفتند رشادت ها و جان افشانی های اهل بیت و یارانشان را بخوبی به ما نشان میدهد و یادآور لحضات سخت اباعبدالله الحسین و یارانش است .
پس از آن در تکیه بیت العباس شهر خورزوق مجلس تعزیه حضرت عباس نسخه برخوار توسط ذاکرین ( حاج علیرضا مرادمند حاج مصطفی ذوبی مرشد اسماعیل عارفیان علی عکاف ، مرتضی سعیدی حسین صابری و دیگر ذاکرین به نوازندگی استاد نورالله سروانی برگزار گردید در میان مجلس تقدیری از ذاکر اهل بیت آقای حاج مصطفی ذوبی توسط دکتر داوود فتحعلی بیگی و مسئولین حاضر به عمل آمد .
در ادامه استاد فتحعلی بیگی به زیارت مزار استاد میرزا حسین طاهری خورزوقی و استاد حسین بابایی در محل امام زاده سلطان حضرت خورزوق رفتند .
در شب ۱۸ خرداد آقای دکتر فتحعلی بیگی به همراه مسئولین اجرایی همایش به تماشای مجلس حضرت عباس(ع) یا اجرای استاد حاج حسن نرگسخوانی ، آقای حسن برکتی پور و آقای رسول خدابخش نشستند .
در صبح روز دوم همایش ۱۹ خرداد ماه از ساعت ۹ صبح در محل تکیه بیت العباس شهر خورزوق نشست آسیب شناسی با مدیریت هادی کیانی و حضور استاد داود فتحعلی بیگی و استاد مهدی دریایی از پژوهشگران شبیه خوانی و دوتن از شبیه خوانان منطقه برخوار آقایان عبدالعلی داوری و ابوالفضل نجفی منش برگزار گردید ، این نشست به بررسی زوایا و نکات نسخه برخوار اصفهان و اهمیت و جایگاه نسخه برخوار ، اهمیت لباس و پوشش در شبیه خوانی جایگاه موسیقی آوازی در زمینه برخوار اصفهان و اهمیت موسیقی سازی در شبیه خوانی پرداخته شد .این نشست با پرسش و پاسخ شبیه خوانان و اساتید و بیان تجربیات شبیه خوانان به پایان رسید.
در شب ۱۹ خرداد ماه اختتامیه نخستین همایش شبیه خوانی با حضور مسئولین و هنرمندان و شبیه خوانان استان در محل سالن همایش های دانشگاه سپهر برگزار گردید .
احمد سهی دبیر نخستین همایش شبیه خوانی این اتفاق را حاصل ۹ ماه تلاش و پیگیری دانست و گفت همین کافیست تا تعزیه مارا در سلامت و صلح گرد هم آورد دقایقی که فارغ از هر تفاوت و تمایزی کنار هم به این هنر خیره میشویم . سهی اضافه کرد که با هماهنگی های انجام شده این همایش سال آینده در تاریخی دیگر انشالله با شرایط بهتر و وسعت بیشتر برگزار خواهد شد .
احمد سهی این همایش را مرهون حضور و تلاش عزیزان بسیاری، که تعزیه را برای بالندگی فرهنگی می خواهند و با اشتیاق می بینند دانست و گفت این همایش، حاصل کوشش بسیاری انسان شریف است. از صدر تا ذیل گرامیان کوشنده در اداره محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ، کوشش عزیزان در شهرداری و شورای شهر خورزوق و انجمن هنرهای نمایشی استان بسیج هنرمندان استان انجمن ملی شبیه خوانی کشور و به ویژه همکاران سخت‌کوشم در دبیرخانه این همایش، کسانی که همدلی را به من آموختند و خستگی‌ناپذیری را. دست‌مریزاد دوستان.
در ادامه از خانواده شهدای تعزیه خوان اکبری و کریمی و آزاده احمد جزی از تعزیه خوان شهر خورزوق تقدیر به عمل آمد .
حاجی دلیگانی نماینده محترم مجلس لحضاتی به سخنرانی پرداخت . او تعزیه را مهم ترین سنت ها و یکی از قدیمی ترین فرهنگ های منطقه برخوار دانست و زندیاد طاهری را از مفاخر تکرار نشدنی این هنر در ایران نامید . درادامه استاد داود فتحعلی بیگی از حاجی دلیگانی درخواست کرد که در مجلس پیگیر تشکیل یک نهاد مدیریتی و متخصص برای هنر ارزنده شبیه خوانی باشند تا بشود این هنر فاخر را سالم کامل و درست نگهداری کرد و از این آسیب های هر روزه و هرساله که به علت گسترده گی اجراهای این هنر در سطح کشور و نبود مدیریت درست و آگاه و نداشتن نهادی مشخص و فراگیر در سطح کشور این آسیب ها هر روز بیشتر میشوند و این هنر را به سمت پایان و نابودی میبرند .و حاجی دلیگانی ابراز کرد که این نکته بسیار مهمی است و باید حتما بررسی شود و انشالله در یک مسیر کارشناسی و با حضور افراد متخصص این مهم اتفاق بی افتد. آقای حاجی دلیگانی قول مساعدت و همکاری برای چاپ نسخ تعزیه زمینه اصفهان و راه اندازی مرکز پژوهش و آفرینش نمایش های ایرانی را با همکاری دبیرخانه همایش را داد.

در اختتامیه این همایش از استاد نریمانی نسخه نویسان حال حاضر زمینه برخوار که سراینده شعر فراگیر ( حجاب شب را سحر دریده ،نسیم صبح ظفر وزیده ) برای گوشه زره پوشی امام حسین در مجلس شبیه شهادت امام تقدیر به عمل آمد و در ادامه با حضور آقای هادی کیانی و بیان نکاتی از فعالیت های ۵۰ ساله استاد داوود فتحعلی بیگی در تحقیق پژوهش و تلاش خستگی ناپذیر ایشان در حفظ نمایش های آیینی سنتی کشور عزیزمان بزرگداشتی با حضور مسئولین از ایشان به عمل آمد
استاد مهدی دریایی در مورد زندیاد میزا حسین طاهری گفت : استاد طاهری به معنای واقعی کلمه استاد بودند ایشان علاوه بر آگاهی و تسلط کامل بر نسخ زمینه های مخلف ایران در شبیه گردانی ( کارگردانی تعزیه ) هم بسیار حاذق و مسلط بودند . دریایی از مهم ترین صفات زنده یاد طاهری را وقت شناسی و مدیریت زمان ایشان در اجرای هر مجلس دانست پس از آنان با دعوت از مسئولین حاضر در سالن به رسم یادبود تقدیری از فرزند ارشد استاد طاهری به عمل آمد .


در پایان لوح یادبودی به شبیه خوانان مجلس افتتاحیه تقدیم شد و توسط امام جمعه محترم در انتهای اختتامیه هم رونمایی از پوستر دومین دوره این همایش توسط مسئولین و هنرمندان صورت پذیرفت .

خبرنگار:منصور ه عزیز

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.