تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹
کد خبر : 34702

اماو اگرهایی از هوش مصنوعی

اماو اگرهایی از هوش مصنوعی

اکنون در آستانه ورود جهان به دوره ای جدید که در آن هوش مصنوعی (AI)  می تواند نقش مهمی داشته باشد، ما با جهانی ناشناخته مواجه هستیم که حکایت از اما و اگرهایی مهم درباره هوش مصنوعی دارد. به گزارش دنیای اسراربه نقل ازشهرمردم: هوش مصنوعی (AI) از زمان پیدایش خود راه طولانی را پیموده

Print Friendly, PDF & Email

اکنون در آستانه ورود جهان به دوره ای جدید که در آن هوش مصنوعی (AI)  می تواند نقش مهمی داشته باشد، ما با جهانی ناشناخته مواجه هستیم که حکایت از اما و اگرهایی مهم درباره هوش مصنوعی دارد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازشهرمردم: هوش مصنوعی (AI) از زمان پیدایش خود راه طولانی را پیموده است، و اکنون تبدیل به یکی از مهمترین و به روز ترین موارد در زمینه پیشرفت‌ های فناوری جهان شده که می تواند اثرگذاری زیادی در زندگی روزمره انسان ها داشته باشد. این در حالی بوده که ادغام زندگی بشر با هوش مصنوعی مزایا و هم معایبی با خود به همراه دارد.

هوش مصنوعی چیست؟

شاید برای همه ما این سئوال مطرح شده باشد که به واقع این پدیده جدید تکنولوژی چیست؟ در این باره باید بیان کرد؛ هوش مصنوعی به شبیه‌ سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی اشاره دارد که می‌ توانند وظایفی را انجام دهند و به طور معمول به تفکری شبیه انسان نیاز دارند، به عنوان نمونه می توان به قابلیت هایی مانند یادگیری، حل مسئله و تصمیم ‌گیری اشاره کرد.

در این شرایط اگرچه چندین دهه است که هوش مصنوعی در قالب پیشرفتی شگرف در دنیای مجازی مردم سراسر جهان را مجذوب خود کرده است، ولی بسیارند افرادی که معتقدند هوش مصنوعی اگر چه می تواند به پیشرفت بشر و دستیابی به بسیاری از آرزوهایش کمک زیادی کند، اما نباید از مضرات آن نیز غافل ماند.

حجم بالای محتوا و بدون احساس بودن

واقعیت این بوده که در هوش مصنوعی ما با حجم بالایی از محتوا مواجه هستیم که حداقل برای انسان امروز غیر قابل تصور است، مواردی که به طور کامل عاری از هرگونه احساس هستند. توجه داشته باشید هوش مصنوعی فاقد لمس انسانی است که می تواند پذیرش آن را برای برخی افراد دشوار کند. این فناوری نمی تواند از قابلیت داشتن احساسات و ارتباطات انسانی که می تواند در صنایع خاصی مانند مراقبت های بهداشتی و آموزش حیاتی باشد، بهره ای ببرد. برای مثال، بیماران ممکن است ترجیح دهند به جای ماشین‌ های مجهز به هوش مصنوعی، پزشکان و پرستاران از آنها مراقبت کنند.

بروز تنبلی در کاربران

اما این همه ماجرا نیست و بهره گیری از هوش مصنوعی مضرات دیگری نیز برای بشریت دارد، اینکه به دلیل دسترسی وسیع به اطلاعات در بازه زمانی بسیار کوتاه باعث تنبلی در کاربران خود شده و تلاش ذهنی برای به یاد سپاری و به یاد آوری را به کمترین میزان می رساند.

مچنین ممکن است به طور کلی به فناوری نیز وابسته شویم. این وابستگی می تواند منجر به وضعیتی شود که در آن ما قادر به عملکرد بدون فناوری نباشیم و در صورت خرابی یا خرابی سیستم منجر به مشکلات احتمالی شود.

مقوله ای به نام حریم خصوصی و الزامات اخلاقی

در کنار کنار این موارد نگرانی های زیادی نیز در این زمینه وجود دارد، مبنی براینکه هوش مصنوعی به چه شیوه ای می تواند اطلاعات را جمع آوری کرده و چگونه آنها را به اشتراک خواهد گذاشت تا حریم خصوصی و الزامات اخلاقی خدشه دار نشود.

علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی در نظارت می‌تواند حریم خصوصی و آزادی‌های مدنی افراد را از بین ببرد و نگرانی‌هایی را در مورد نفوذ بیش از حد دولت ایجاد کند.

کاهش نیاز به نیروی انسانی در صنایع

توجه داشته باشید با خودکار شدن وظایف و کاهش نیاز به نیروی انسانی، شرکت ها می توانند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، اما به طور مثال، ماشین‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند جایگزین کارگران انسانی در کارخانه‌های تولید شوند، اگرچه این اقدام می تواند هزینه‌های نیروی کار را کاهش دهند و سرعت تولید را بهبود بخشند. اما به طور قطع موجب بیکاری بسیاری از کارگران خواهد شد.

البته این را به یاد داشته باشید که  کسب‌ و کارها می‌ توانند از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی مدیریت زنجیره تامین، کاهش هزینه‌های موجودی و بهینه‌سازی مسیرهای تحویل استفاده کنند. بنابراین آنچه که مهم بوده نحوه به کارگیری از آن است.

البته در این زمینه ایده دیگری نیز مطرح می شود اینکه مکانیزاسیون و رایانه ای کردن مشاغل می تواند نیاز به کارگران ماهر را به مناطق دیگر منتقل کند. اما اینکه این کارگران باید چه مهارت هایی را بیاموزند موضوع مهمی است که نیاز به بررسی متناسب با شرایط دارد.

آسیب پذیری در برابر حملات سایبری

سیستم های هوش مصنوعی ممکن است در برابر حملات سایبری آسیب پذیر باشند که منجر به نقض داده ها و سایر خطرات امنیتی می شود. با رواج بیشتر هوش مصنوعی، ممکن است به یک هدف جذاب برای هکرها و سایر عوامل مخرب تبدیل شود.

البته این را نباید از یاد برد که هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند با پتانسیل بالا بوده که نباید از آن غافل شد، اما به طور قطع نحوه استفاده از این ابزار هوشمند نکات مهمی دارد که توجه به آنها ضرورت دارد.

یکی از مهمترین معایب هوش مصنوعی عدم وجود خلاقیت است. برنامه ها فقط می توانند ورودی ها و الگوها را دنبال کنند و نمی توانند تصادفی هیجان انگیزی را که انسان ها از خود نشان می دهند، نشان دهند.

عدم برخورداری از خلاقیت

در حالی که ما برای رایانه‌ ها به دلیل قابلیت پیش ‌بینی ‌پذیری آنها ارزش قائل هستیم، اما عملکردشان فاقد خلاقیت خواهد بود. همچنین باید گفت؛ یکی دیگر از معایب هوش مصنوعی این است که توانایی ذاتی برای درس گرفتن از تجربیات و اشتباهات خود را ندارد. براین اساس ماشین هایی که از هوش مصنوعی بهره می برند، در بیشتر موارد تنها روی یک حوزه و در یک زمان تمرکز دارند. آنچه که البته می تواند موجب شود تا خروجی های هوش مصنوعی یک سوگیری ناخواسته را نشان دهند.

مزایایی که می توان بر شمرد

به هر حال باید پذیرفت پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی فناوری‌های زیادی مانند وسایل نقلیه خودران، دستیارهای دیجیتال شخصی، تشخیص تصویر و غیره را ممکن ساخته که بسیار کاربردی است. بنابراین فارغ از موارد اشاره شد، باید بدانیم هوش مصنوعی مزایای زیادی نیز برای ما دارد.

بهبود کارایی

یکی از مهمترین مزایای هوش مصنوعی این است که می تواند به بهبود کارایی در صنایع مختلف کمک کند. با خودکار کردن کارهای تکراری و وقت گیر، هوش مصنوعی می تواند زمان کارمندان را آزاد کند تا روی کارهای پیچیده تر و خلاقانه تر تمرکز کنند.

ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی همچنین می‌توانند وظایف را سریع ‌تر و دقیق ‌تر از انسان ‌ها انجام دهند و زمان و تلاش لازم برای تکمیل آنها را نیز کاهش دهند.

کاهش نرخ خطا

خطای انسانی می تواند پرهزینه باشد، به ویژه در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی و مالی. هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی الگوها و ناهنجاری‌هایی که ممکن است انسان‌ها از قلم بیفتند، به کاهش نرخ خطا کمک کند. سیستم های مجهز به هوش مصنوعی همچنین می توانند از اشتباهات گذشته درس بگیرند و دقت را در طول زمان بهبود بخشند.

تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده ها

هوش مصنوعی می تواند حجم وسیعی از داده ها را تجزیه و تحلیل کند و از آن داده ها برای پیش بینی و پیش بینی استفاده کند. این قابلیت می تواند در صنایع مختلف از جمله مالی و بازاریابی مفید باشد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های مشتری، هوش مصنوعی با Power BI می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا محصولات و خدمات خود را با نیازها و ترجیحات مشتری خاص تنظیم کنند.

کار بدون خستگی یا استراحت شبانه

برخلاف انسان‌ها، سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند بدون خستگی یا استراحت شبانه روزی کار کنند. این قابلیت به ویژه در صنایعی که درآن نیاز به ارائه خدمات ۲۴ ساعته به مشتری بوده بسیار مفید است.

علاوه براین ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند توصیه ‌ها و راه ‌حل‌ های شخصی‌سازی شده را ارائه دهند و تجربه کلی مشتری را بهبود بخشند. به عنوان مثال، چت بات ها می توانند به مشتریان کمک کنند تا به سرعت و کارآمد مشکلات خود را حل کنند، زمان انتظار را کاهش دهند و رضایت مشتری را بهبود بخشند.

ضمن اینکههوش مصنوعی می تواند با ارائه بینش و تجزیه و تحلیل داده ها در زمان واقعی به کسب و کارها کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. این فناوری می تواند به کسب و کارها در تجزیه و تحلیل مجموعه داده های بزرگ و شناسایی روندها کمک کند و آنها را قادر می سازد تا تصمیمات آگاهانه تری بگیرند. به عنوان مثال، بانک‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل امتیازات اعتباری و سایر داده‌ها برای تصمیم‌گیری دقیق‌تر برای وام‌دهی استفاده کنند.

به هر حال باید بدانیم که به رغم همه چالش ها و معایب هوش مصنوعی، آنچه را که باید بپذیرفت این موضوع بوده که فناوری نقش مهمی را در زندگی ما و در آینده ایفا خواهد کرد. همانطور که هوش مصنوعی پیشرفته تر می شود، ممکن است به ما در حل برخی از مهم ترین چالش هایی که با آن روبرو هستیم، مانند تغییرات آب و هوا، مراقبت های بهداشتی و آموزش کمک کند. از این رو باید تلاش کنیم تا ازهوش مصنوعی به شیوه ای مسئولانه و اخلاقی توسعه یافته و به کار گرفته شود.

این را هم باید بدانیم که تجربیات تاریخی بیانگر این امر است که هر پیشرفت تکنولوژی، مجموعه جدیدی از وظایف را برای انسان ایجاد می کند که باید نسبت به آن آگاه بود.

هوش مصنوعی می‌تواند کارایی را بهبود بخشد، نرخ خطا را کاهش دهد و تجربیات بهتری برای افراد رقم زند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان