تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
کد خبر : 34787

دیپلماسی علمی بدون توجه به ظرفیت های دانشجوی شدنی نیست

دیپلماسی علمی بدون توجه به ظرفیت های دانشجوی شدنی نیست

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دیپلماسی علمی بدون تجه به ظرفیت های دانشجویی شدنی نیست به گزارش  دنیای اسرار، دکترعبدالحسین کلانتری در مراسم افتتاحیه کنگره اظهار داشت: امروز بخش عظیمی از تبادلات و مراودات علمی در سطح شبکه های از طریق دانشجویان صورت می گیرد و باید از این ظرفیت استفاده و

Print Friendly, PDF & Email

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دیپلماسی علمی بدون تجه به ظرفیت های دانشجویی شدنی نیست
به گزارش  دنیای اسرار، دکترعبدالحسین کلانتری در مراسم افتتاحیه کنگره اظهار داشت: امروز بخش عظیمی از تبادلات و مراودات علمی در سطح شبکه های از طریق دانشجویان صورت می گیرد و باید از این ظرفیت استفاده و تقویت کرد .
وی بیان داشت: تاریخ ایران تاریخ تبادلات علمی بوده است و مستشرین در تاریخ ایران به ان اذعان کردند که متفکران در ایران اهل تبادل علمی بودند
معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دیپلماسی علمی بدون فرهنگ و تعامل و بدون گفتگو امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: ما در مسیر هموار گام بر نمی داریم . اهل علم دچار زحمات زیادی شدند، تحریم های ظالمانه ای صورت گرفته به طوری که در تاریخ جهان اهل علم از این تحریم ها معاف بودند اما امروز دانشجویان ما گرفتار شده اند و امیدوارم روزی برسد که عرصه‌های سیاست و تنگ‌نظری‌های استکباری فضای علمی را مخدوش نکند و ایران بتواند همچون گذشته در جهان خوش بدرخشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در چند دهه اخیر تغییرات بزرگی در جهان صورت گرفته است که شکل‌گیری بازیگران جدید در عرصه دیپلماسی علمی در این بین چشمگیر است. امروزه بخش عظیمی از تبادلات و مراودات علمی توسط دانشجویان رقم می‌خورد و باید به ظرفیت آنان توجه کرد و از این ظرفیت در مسیر تبادلات علمی گسترده‌تر استفاده کرد.
کلانتری اضافه کرد: تاریخ ایران تاریخ تبادلات علمی بوده است. متفکران ایرانی اهل تعامل و تبادل بوده‌اند؛ از برزویه طبیب تا متاخرین ما، آثار علمی خود را در همین تبادلات علمی تدوین کرده‌اند. مستشرقین نیز بر این موضوع تاکید دارند.

وی ادامه داد: بنابراین دیپلماسی علمی مشق شب ایرانیان بوده و به واسطه حقیقت‌جویی ایرانیان همه سخنان علمی، پیگیری شده است؛ دیپلماسی علمی بدون فرهنگ تعامل و گفت‌وگو امکان‌پذیر نیست و این موضوع در تار و پود ایران زمین وجود داشته است.
این برنامه باید در اصفهان که در مقاطع مختلف تاریخ ایران و جهان خوش درخشیده و زیبنده دیپلماسی علمی است، برگزار می‌شد؛ اگر هرنوع تعاملی که در بستر نهادهای ابتدایی علمی شکل می‌گیرد را دیپلماسی علمی بدانیم، شهر اصفهان از این حیث بی‌بدیل است.
وی افزود: نگارگری، صنایع دستی و حکمت، فلسفه و فقه اصفهان بی‌نظیر است. متفکرانی همچون ملاصدرا، میرفندسکی و شیخ‌بهایی از بزرگانی هستند که در تاریخ علمی اصفهان ایفای نقش کرده‌اند و صاحب کرسی بوده‌اند.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری گفت: امروز فقه، فلسفه و حکمت متعالیه متأثر از اندیشه ملاصدرا است. مدارسی که در اصفهان وجود داشت، مملو از متفکرانی بود که از اقصی نقاط جهان از جمله عراق، لبنان و بغداد به اصفهان می‌آمدند و تدریس داشتند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.