تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶
کد خبر : 34828

بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی آن است

بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی آن است

معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم گفت: بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی آن است و امروز جمهوری اسلامی در مدار سیاسی کشورهای بزرگ نیست. به گزارش  دنیای اسرار: علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در آیین اختتامیه، اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان افزود: جمهوری اسلامی در مدار سیاسی کشورهای

Print Friendly, PDF & Email

معاون پژوهشی و قائم مقام رئیس فرهنگستان علوم گفت: بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی آن است و امروز جمهوری اسلامی در مدار سیاسی کشورهای بزرگ نیست.

به گزارش  دنیای اسرار: علی‌اکبر صالحی روز دوشنبه در آیین اختتامیه، اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان افزود: جمهوری اسلامی در مدار سیاسی کشورهای بزرگ نیست و با نگاهی به سایر کشورها این موضوع مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: به‌گواه تاریح، ایران همواره منشا حرکات بزرگ جهانی بوده و ایران دست کم ۲ بار شیوه حکمرانی جدیدی را در جهان ارائه داده است که اولین مورد مربوط به دوره هخامنشی، برای اداره ساتراپ‌ها بود که اولین حکمرانی مقیاس بزرگ در جهان آن روز بود.

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم خاطرنشان کرد: دومین مورد از ارایه شیوه نوین در حکمرانی توسط ایرانیان در انقلاب اسلامی عرضه شد، که به علت گذشت زمان کوتاه هنوز در تاریح منعکس نشده است.

صالحی در مورد برگزاری این همایش یادآوری کرد: کنگره بین المللی دیپلماسی ملل الگوی موفقی از یک حرکت علمی است و برگزاری این کنگره یک تجربه موفق نزد مجامع علمی است و این کنگره به موقع برگزار شد.

قائم مقام فرهنگستان علوم اظهار داشت: برگزاری چنین همایش هایی موجب توجه بیشتر به دیپلماسی علمی می شود و دیپلُماسی علمی که زیر مجوعه ای از دیپلماسی عمومی است از زبان مشترک قابل فهمی بهره می برد که خللی نمی تواند به توجیهات علمی آن وارد کرد.

وی با آوردن مثالی از دیپلماسی علمی گفت: برخی کشورها برای ۳ سال در دهه ۸۰ ایران را متهم می کردند که غنی سازی بالای ۵۰ درصد انجام داده و مخفیانه این کار را دنبال می کند ولی با یک کار علمی در طول آن سه سال ثابت کردیم غنی سازی ۵۰ درصد ربطی به ایران ندارد و این یک مصداق از دیپلماسی علمی است.

بزرگترین ویژگی جمهوری اسلامی استقلال سیاسی آن است

وی با اشاره به مشارکت جوانان در برگزاری این همایش بین المللی گفت: جوانان روحیه آرمانگرایی حقیقت بین و خیرخواه دارند که این از مهمترین نقاط مثبت دانشجویان است و در این ۲ روز در جلسه مطالب ارزشمندی مطرح شد و جوانان بدانند ایران کشور ویژه ای است و قدر کشورتان را بدانید.

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم گفت: برگزاری این همایش، مقدمه خوبی برای نقد روابط بین الملل در غالب همایش های دانشگاهی است و البته می‌توان سیاست خارجی کشور را نقد کرد آیا در این ۴۴ سال همواره در سیاست خارجی در عرصه بین المللی موفق بوده ایم و درست عمل کرده ایم یا خیر.

وی تصریح کرد: تاکنون تجارب مختلفی در شرکت در مجامع اینچنینی داشتم ولی حضور در این کنگره تجربه بسیار جالبی بود و اینکه مجامع دانشجوی بسیار فعال وب اسلیقه و پیگیر مسائل کشور باشند.

قائم مقام فرهنگستان علوم گفت: متولیان کنگره بین المللی دیپلماسی ملل باید این حرکت را نشر دهند و الگویی برای دیگر انجمن های علمی کشور شوند و مدلی برای دانشجویان سراسر کشور و حوزه های دیگر علمی باشند و کنگره های بین المللی دیگری نیز باید در حوزه های مختلف شکل بگیرد و انجمن های دیگر را دعوت کنند.

صالحی تصریح نمود: حضور سفرا و دیپلمات های کشورهای مختلف در این کنگره که می توانند نماینده ای برای انتقال مواضع سیاسی کشورمان به کشورهای خود باشند، ارزشمند است.

وی گفت: سال های پیش در مقام وزارت علوم به دانشگاه اصفهان آمده بودم و امروز از عظمت این دانشگاه شگفت زده شدم و برگزاری این همایش در زمانی که کشور نیاز به چنین حرکت های دارد، تحسین برانگیز است.

صالحی با اشاره به سخنرانی سفیر کرواسی گفت: سخنان سفیر کرواسی که مبتنی بر انسان محوری وانسان دوستی بود بسیار قابل توجه و حائز اهمیت بود.

وی افزود: سعادت بشر در گروه حرکت کردن در مسیر درست است و انتقال پیام معنویت آرام آرام جای خود را در جهان باز کرده است.

دکتر صالحی با اشاره به اینکه لازم است تامل بیشتری روی دیپلماسی شهری به عنوان بخشی از دیپلماسی عمومی داشتدر وزارت خارجه باید دیپلماسی شهرها شکل بگیرد.
به گزارش ایرنا، نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل با حضور اساتید دانشگاهی، دیپلمات‌ها و سفیران شماری از کشورها با شعار «ایران، تمدنی ماندگار»، روزهای یکشنبه و دوشنبه در دانشگاه اصفهان به مدت ۲ روز برگزار شد.

این کنگره با همکاری اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت امور خارجه، دانشگاه اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار می‌شود.

ایجاد فضایی نو برای آشنایی با فرهنگ و تمدن غنی و اصیل ایرانی‌اسلامی، ترویج فرهنگ صلح و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها، فراهم‌آوردن بستری مناسب برای دیپلماسی عمومی و علمی و بهره‌گیری از اندوخته‌های علمی میان ملت‌ها و همچنین ایجاد زمینه‌های مناسب برای گفتگوهای بین فرهنگی و ترویج ارزش‌های انسان‌دوستانه‌ای که ملت‌ها را به سمت صلح و دوستی و مقابله با خشونت سوق دهد از جمله اهداف این کنگره بود.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.