تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
کد خبر : 35408

رشته مهندسی الکترونیک هوانوردی در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد

رشته مهندسی الکترونیک هوانوردی در دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شد

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان از راه‌اندازی رشته “مهندسی اَویونیک”(الکترونیک هوانوردی) در مقطع کارشناسی در این دانشگاه خبر داد. به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا: “اویونیک” (Avionics) یا الکترونیک هوانوردی مربوط به طراحی و ساخت سامانه‌های مخابراتی، ناوبری، الکترونیکی، کنترل و هدایت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انواع پرنده‌های مسافربری، نظامی، بدون سرنشین و همانند

Print Friendly, PDF & Email

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان از راه‌اندازی رشته “مهندسی اَویونیک”(الکترونیک هوانوردی) در مقطع کارشناسی در این دانشگاه خبر داد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازایرنا: “اویونیک” (Avionics) یا الکترونیک هوانوردی مربوط به طراحی و ساخت سامانه‌های مخابراتی، ناوبری، الکترونیکی، کنترل و هدایت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انواع پرنده‌های مسافربری، نظامی، بدون سرنشین و همانند آن است.

حُجت‌الله سعیدی، افزود: نخستین گروه از دانشجویان در این رشته برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پذیرفته می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نخستین بار است که رشته مهندسی اویونیک در مقطع کارشناسی در یکی از دانشگاه های جامع کشور راه‌اندازی می‌شود.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با بیان‌اینکه این رشته در دفترچه کنکور امسال، درج و برای پذیرش دانشجو در آن اقدام شده است، اظهار داشت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ۲ سال گذشته ماموریت تدوین برنامه درسی این رشته را به این دانشگاه واگذار کرد و اصفهان، نخستین دانشگاهی است که بطور دقیق برای تدوین برنامه آن اقدام کرده و دانشجو پذیرفته است.

وی با اشاره به اینکه این رشته در گروه مهندسی هوا و فضا در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان راه‌اندازی شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس مُصوبه هیات رییسه دانشگاه، گروه مهندسی هوا و فضا از گروه مهندسی مکانیک تفکیک شد.

سعیدی با بیان اینکه توسعه و ارتقای رشته‌های راهبردی مانند مهندسی هوا و فضا یکی از اولویت‌های دانشگاه اصفهان است، گفت: گروه مهندسی هوا و فضای این دانشگاه در زمان حاضر هفت عضو هیات علمی و رشته‌هایی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا نیز دارد.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان نیز در باره راه‌اندازی رشته مهندسی اویونیک اظهار داشت: حدود ۷۰ درصد دروس این رشته از مهندسی برق و ۳۰ درصد ترکیب مهندسی هوافضا و مکانیک است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه اصفهان، مهدی مُرتضوی افزود: دانشجویان در این رشته با استانداردهای هوایی، سیستم خلبان خودکار و سازه‌های پرواز آشنا می شوند و نحوه طراحی و استفاده از آنها را می‌آموزند.

وی گفت: افراد متخصص تربیت شده در این رشته می‌توانند در شرکت‌های هواپیمایی(ایرلاین‌ها)، دفاتر طراحی هواپیما و بالگرد و امور تعمیر و نگهداری سیستم های الکترونیکی و الکتریکی هواپیما مشغول کار شوند.

مدیر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان تصریح کرد: این رشته در دانشگاه‌های دنیا تا مقطع دکترا پیش رفته ولی در دانشگاه‌های ایران به آن زیاد پرداخته نشده است.

مرتضوی اضافه کرد: دانشگاه اصفهان بعنوان نخستین دانشگاه جامع کشور برای پذیرش دانشجو در این رشته پیشقدم شد و هدف این است که این دانشگاه به قطب هوایی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به استقرار شرکت صنایع هواپیماسازی ایران(هسا) در اصفهان خاطرنشان کرد: اویونیک بعنوان صنعت پیشرو و جزو صنایع بزرگ این شرکت محسوب می شود و این همخوانی می‌تواند آیندهٔ خوبی را برای دانشگاه و صنعت رقم بزند.

مرتضوی ادامه داد: مجموعه کارگاه‌ها و آزمایشگاه های این رشته با حمایت شرکت هسا در حال تجهیز است.

به گزارش ایرنا، دانشگاه اصفهان با احتساب دانشکده‌های خوانسار و شهرضا دارای حدود ۱۹ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی در ۴۱۰ رشته تحصیلی، یکی از دانشگاه‌های جامع برتر کشور است.

تنها پژوهشکده اویونیک زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در دانشگاه صنعتی اصفهان که یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر مستقر در استان است، فعالیت دار

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.