تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۵
کد خبر : 35819

تلاش برای افتتاح قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در دولت سیزدهم

تلاش برای افتتاح قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در دولت سیزدهم

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور اعلام کرد:   تلاش برای افتتاح قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در دولت سیزدهم مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که قطار سریع‌السیر اصفهان تهران در دولت سیزدهم افتتاح شود، گفت: طول مسیر این پروژه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود و منجر

Print Friendly, PDF & Email

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور اعلام کرد:

 

تلاش برای افتتاح قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران در دولت سیزدهم

مجری آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور با بیان اینکه به دنبال آن هستیم که قطار سریع‌السیر اصفهان تهران در دولت سیزدهم افتتاح شود، گفت: طول مسیر این پروژه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود و منجر به کاهش مهاجرت افراد به ویژه نخبگان و حتی مهاجرت معکوس خواهد شد.

 

به گزارش دنیای اسراربه نقل از ایمنا، علیرضا صلواتی عصر _شنبه پانزدهم مهرماه_ در نشستی با حضور خبرنگاران، اظهار کرد: ۸۰ پروژه از مرحله مطالعات، طراحی و اجرا با اعتبار مورد نیاز حدود ۵۰۰ همت اکنون در دست اقدام است که از جمله آن می‌توان به قطار سریع‌السیر اصفهان تهران و آزادراه شیراز اصفهان اشاره کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اصفهان به دلیل قرارگیری در کریدور شمال به جنوب کشور، موقعیت سوق‌الجیشی دارد، افزود: پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان یک مگاپروژه است که بسیاری معتقد بودند اجرای آن امکان‌پذیر نیست، بیش از دو سال پیگیری با رؤسای بانک مرکزی، رؤسای جمهور، معاون اول رئیس جمهور و سایر مسئولان برای اجرای این پروژه انجام شده است.

 

اخذ مصوبه شورای عالی اقتصاد برای قطار سریع‌السیر اصفهان تهران

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: مصوبه شورای عالی اقتصاد برای این پروژه اخذ شده است، قرار نیست مسیر تهران مشهد جایگزین اصفهان تهران شده و این مسیر قرار است به طور یکپارچه تحت پوشش قطار سریع‌السیر قرار بگیرد و سپس استان فارس نیز به این پروژه مجهز شود.

 

صلواتی اضافه کرد: اجرای این پروژه نقطه عطفی در توسعه عمرانی کشور و استان است و به دنبال آن هستیم که قطار سریع‌السیر اصفهان تهران در دولت سیزدهم افتتاح شود. طول مسیر این پروژه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ دقیقه خواهد بود و منجر به کاهش مهاجرت افراد به ویژه نخبگان و حتی مهاجرت معکوس خواهد شد که اصفهان را نقطه ثقل کشور خواهد کرد.

 

پیشرفت ۷۰ درصدی زیرسازی قطار سریع‌السیر اصفهان تهران

وی تصریح کرد: تمرکز اصلی پروژه اکنون بر مسیر قم اصفهان است، این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت زیرسازی دارد که آماده روسازی و ریل‌گذاری است، درواقع زیرسازی ۱۵۰ کیلومتر از مسیر انجام شده است، همچنین ۸۵ درصد معارضات تاسیساتی و ملکی در کل مسیر برطرف شده است، یکی از دو تونل مسیر به اتمام رسیده است.

 

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: معتقدیم اگر قطار سریع‌السیر اصفهان تهران ایجاد شود، برای سایر مسیرها دانش فنی بومی‌سازی شده خواهیم داشت و پروژه‌ها به صورت ریالی انجام خواهد شد، بر این اساس هشت استان کشور به شبکه سراسری قطار سریع‌السیر متصل می‌شوند.

 

 

 

لزوم راه‌اندازی قطار سریع‌السیر

صلواتی اضافه کرد: در ۲۰ سال اخیر ترافیک سالیانه بین شهری یک درصد رشد داشته است، اما در مسیر قم تهران هر سال ۳.۵ درصد و اصفهان تهران رشد ۵.۷ درصدی ترافیک را داشته‌ایم، بنابراین بدون راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در ده سال آینده نیازمند راه‌اندازی یک آزادراه دیگر در این مسیر خواهیم بود.

 

بهره‌برداری از آزادراه شیراز اصفهان در هفته جاری

وی در ادامه با اشاره به بهره‌برداری از آزادراه شیراز اصفهان در هفته جاری، تصریح کرد: شهر ایزدخواست در مرز اصفهان و شیراز قرار گرفته است، مسیر اصفهان شهرضا در یک سال آینده شش خطه خواهد شد و مسیر این آزادراه در استان اصفهان مناسب بوده است.

 

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: نیمی از مسیر آزادراه کوهستانی و نیم دیگر آن دشت است که مسیر اصفهان تا شیراز را دو ساعت کاهش می‌دهد. در سال ابتدای افتتاح این آزادراه ۱۳۰ میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت و ۱۰۵ هزار میلیارد تومان آورده ریالی خواهد داشت.

 

چشم‌انداز زیبای آزادراه شیراز اصفهان

صلواتی اضافه کرد: این آزادراه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و از مناطق بکری همچون بهشت گمشده، تنگه براق و … عبور می‌کند، حدود ۱۰ مجموعه بین راهی قرار است در این آزادراه افتتاح شود، اکنون جایگاه‌های سوخت موقتاً در این مسیر مستقر شده است.

 

وی ادامه داد: ۹ کیلومتر از قطعه هفتم آزادراه در این هفته افتتاح خواهد شد و سه کیلومتر باقیمانده نیز تا بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، آزادراه ناتمام نیست و شش قطعه‌ای که از ابتدای طرح برای آن تعریف شده بود به پایان رسیده است، در مجموع تاکنون حدود هفت هزار میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده و ارزش روز آن ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در آزادراه اصفهان شیراز

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: در گذشته اقدامی در مسیر اصفهان به ایزدخواست آزادراه اصفهان شیراز انجام نشده است، در دو سال گذشته رایزنی‌های بسیاری انجام شد تا سرمایه‌گذار بخش خصوصی به این پروژه جذب شود، طراحی این بخش انجام شده است و فولاد مبارکه، صندوق بازنشستگی کشوری، هلدینگ غدیر و چند سرمایه‌گذار دیگر در این مسیر سرمایه‌گذاری خواهند کرد و پیش‌بینی می‌شود در دو تا سه سال آینده افتتاح شود.

 

صلواتی همچنین درباره کنارگذر شرق اصفهان اضافه کرد: این مسیر به طول ۹۳ کیلومتر است که ۵۵ کیلومتر آن تا سال ۹۹ افتتاح شد و مسیر اصفهان به تهران را ۴۰ دقیقه کوتاه کرد. در مردادماه ۱۴۰۰ تا باغ رضوان افتتاح شد، از این مسیر قطعه سوم این کنارگذر در حال اجراست که موانعی از جمله پارک کلاه قاضی در مسیر آن است.

 

تهیه پیوست زیست‌محیطی برای کنارگذر شرق اصفهان

وی ادامه داد: به دنبال آن بودیم که مسیر این کنارگذر به محیط زیست آسیبی وارد نکند، از طرفی از منظر پدافند غیرعامل نیازمند راه‌اندازی این مسیر هستیم، یک پیوست زیست محیطی به ارزش ۲۵ میلیارد تومان برای مسیر تهیه شده است که باید در شورای عالی محیط زیست تصویب شود و بار مالی هزار میلیارد تومانی به پروژه اضافه خواهد کرد.

 

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: با تمهیدات در نظر گرفته شده این مسیر اولین آزادراه زیست‌محیطی کشور خواهد بود.

 

صلواتی اضافه کرد: ثابت ماندن عوارض آزادراه کاشان اصفهان در طول سال‌ها منجر شده که بازسازی آن به خوبی انجام نشود، به دنبال آن هستیم که همزمان با ایمنی، تا سال آینده لکه‌گیری آسفالت و رفع نقاط حادثه خیز این مسیر انجام شود.

 

وی ادامه داد: تمرکز ما بر این است که قطار سریع‌السیر اصفهان تهران راه‌اندازی شود و به دنبال راه‌اندازی مسیر جدید نیستیم. پیش بینی شده ۳۵ درصد مسافران اصفهان تهران به سیستم ریلی جذب خواهند شد، البته مطالعاتی برای یک مسیر جدید از اصفهان مستقیماً به تهران انجام شده است که مسیر را ۵۰ دقیقه کوتاه‌تر خواهد کرد.

 

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان و آزادراه‌های مرکز و جنوب کشور گفت: آزادراهی از مسیر نطنز، نائین، یزد، مهریز، انار، سیرجان، بندرعباس نیز طراحی شده است و پس از آن به دنبال طراحی کریدورهای ترانزیتی هستیم.

 

صلواتی اضافه کرد: دوبانده کردن مسیر دهاقان به درود و محور سمیرم به یاسوج، تقاطع قمصر و انرژی هسته‌ای در مسیر آزادراه اصفهان کاشان و محور نائین به جندق که راه اصلی را به بزرگراه تبدیل می‌کند از جمله اقداماتی است که شرکت ساخت برای رفع نقاط حادثه خیز در حال انجام آن است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.