تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۴
کد خبر : 35908

راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی تحویل پسماند خشک با روش هوشمند

راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی تحویل پسماند خشک با روش هوشمند

مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبرداد؛ راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی تحویل پسماند خشک با روش هوشمند مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی روند تحویل پسماند خشک از طریق روش‌های هوشمند در اصفهان خبر داد. به گزارش دنیای اسرار: غلامرضا ساکتی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سامانه جمع‌آوری

Print Friendly, PDF & Email

مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان خبرداد؛
راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی تحویل پسماند خشک با روش هوشمند
مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از راه‌اندازی سامانه «اصپاک» برای ساماندهی روند تحویل پسماند خشک از طریق روش‌های هوشمند در اصفهان خبر داد.

به گزارش دنیای اسرار: غلامرضا ساکتی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سامانه جمع‌آوری پسماند با نام «اصپاک» برای هوشمندسازی خدمات شهرداری اصفهان به شهروندان این کلانشهر راه‌اندازی شده که در حال حاضر حدود دو ماه از فاز آزمایشی این سامانه می‌گذرد و هم‌اکنون وارد فاز اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه امروز زباله‌گردی و تولید پسماند خشک از معضلات مهم کشور است، بیان کرد: اصفهان تاکنون در حوزه مدیریت پسماند پیشرو بوده و اقدامات شاخصی را در این زمینه انجام داده است.

وی در ارتباط با سامنه اصپاک توضیح داد: این سامانه با هدف ساماندهی روند تحویل پسماند خشک از طریق روش‌های هوشمند راه‌اندازی شده است.

ساکتی ادامه داد: شهروندان برای استفاده از سامانه اصپاک می‌توانند اپلیکیشن آن را از سامانه اصفهان من دانلود و درخواست خود را برای جمع‌آوری پسماند خشک توسط ماموران سازمان ثبت کنند.

مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: شهروندان در ازای پسماندی که به سامانه تحویل می‌دهند، امتیازهایی بنا بر تعاریف ثبت‌شده در سامانه دریافت می‌کنند که این امتیازها برای دریافت خدمات از سامانه قابل استفاده است.

وی با اشاره باینکه ایستگاه‌های دریافت پسماند همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند، بیان کرد: سامانه اصپاک در راستای پاسخ‌دهی به مطالبات مردمی و به‌منظور مدیریت زمان در زمینه تحویل پسماند خشک توسط شهروندان، از طریق روش‌های هوشمند طراحی و راه‌اندازی شد.

ارائه بیمه آتش‌سوزی منزل در ازای تحویل ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک
ساکتی گفت: در سامانه اصپاک طرح تشویقی بیمه آتش‌سوزی منزل به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در اختیار شهروندان قرار گرفته شده است.

وی افزود: در ازای پسماندی که شهروندان به سامانه تحویل می‌دهند، امتیازهایی بنا بر تعاریف ثبت‌شده در سامانه دریافت می‌کنند که این امتیازها برای دریافت خدمات از سامانه قابل استفاده است.

وی گفت: در حال حاضر شهروندان می‌توانند با کسب ۵۰ امتیاز معادل ۱۴ میلیارد ریال بیمه آتش‌سوزی یک‌ساله برای منازل مسکونی دریافت کنند.

مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان افزود: همچنین به‌زودی بیمه حوادث خانواده از طریق این سامانه ارائه می‌شود که شهروندان می‌توانند این اعتبار را به ریال تبدیل و به کارت بانکی منتقل کنند.

ساکتی گفت: در فاز توسعه سامانه اصپاک پسماندهای دیگری مانند پسماندهای ساختمانی، الکترونیکی و پسماندهای ویژه خانگی تعریف می‌شود تا شهروندان بتوانند پسماند را به‌صورت برخط ثبت کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل سازمان‌مدیریت پسماند شهرداری اصفهان اضافه کرد: اگر شهروندان به مرور زمان افزون بر ۲۵ کیلوگرم پسماند خشک را از طریق اصپاک تحویل دهند، معادل ۵۰ امتیاز دریافت می‌کنند و بیمه آتش‌سوزی منزل به آنها ارائه می‌شود.

ساکتی بیان کرد: پس از یک سال‌ونیم پیگیری، قرارداد بازیافت پسماند ساختمانی به ظرفیت روزانه هزار و ۸۰۰ تن را با یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی منعقد کردیم.

وی افزود: این پروژه شاخص پس از یک دوره ۶ ماهه و با سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان توسط پیمانکار اجرا می‌شود که یک اتفاق خوب زیست‌محیطی در اصفهان است.

ساکتی با بیان اینکه جمع‌آوری دو دسته پسماند خشک و پوست میوه در سامانه اصپاک تعریف شده، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند از طریق این سامانه در طول هفته درخواست جمع‌آوری پسماند خشک و در روزهای جمعه درخواست جمع‌آوری پوست میوه خود را ثبت کنند.

مدیرعامل سازمان‌ مدیریت پسماند شهرداری اصفهان بیان کرد: در فاز توسعه این سامانه پسماندهای دیگری مانند پسماندهای ساختمانی، الکترونیکی را جزو ویژه پسماندهای خانگی را تعریف می‌کنیم که شهروندان بتوانند پسماند را به‌صورت برخط ثبت کرده و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

مهدی بقایی معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به وجود سامانه «اصپاک» برای جمع‌آوری پسماند خشک اظهار کرد: این سامانه نماد تحول عظیم در حوزه جمع‌آوری پسماند خُشک و تَر در اصفهان است که علاوه بر جمع‌آوری پسماند خشک اقدام به جمع‌آوری پوست‌ میوه در روزهای جمعه می‌کند.

بقایی تصریح کرد: این سامانه مقدمه‌ای برای چشم‌انداز اُفق ۱۴۱۰ در حوزه خدمات شهری و کاهش ۲۰۰ تُن زباله از سطح شهر اصفهان است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: به تقریب از هر ۲۰۰ تُن زباله بیش از ۵۰ تُن شیرابه،۵۰ تُُن مواد سلولوزی، ۲۰ تا ۳۰ تُن منسوجات و حدود ۶۰ تن تُفاله چای جمع‌آوری و جداسازی‌ می‌شود.

وی همچنین از دیگر اقدامات جدید معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان را افتتاح تصفیه‌خانه «نانو اُزن» بازچرخانی پساب عنوان کرد و افزود: این اقدام که توسط یک شرکت دانش‌بیان صورت گرفته است؛ انقلاب بزرگی در تصفیه‌خانه‌های پساب ایجاد می‌کند و تا ماه آینده نخستین ماشین جارو زنی کم‌عرض تولید شده ایران در اصفهان رونمایی می‌شود.

بقایی گفت: با توجه به دغدغه‌ مدیریت شهری برای حفظ و نگهداری فضای سبز شهر، این تصفیه‌خانه با بالاترین استاندارد ممکن تا اوایل آبان سالجاری افتتاح می‌شود.

وی از دیگر مشکلات شهر اصفهان را استحصال آب‌های سطحی در این دیار عنوان کرد و گفت: در این راستا حفر چاه‌های جذبی و کانال در کنار خیابان‌ها و ایجاد اَبرمخزن‌ها برای هدایت آب‌های سطحی پیشنهاد و پروژه‌ای در همین راستا برای سال آینده طراحی شده است.

بقایی همچنین از برپایی جلسات کارگروه سیلاب دو هفته یکبار در شهرداری خبر داد و گفت: در این جلسه، تمام گذرها و سپتینگ‌های شهر برای زمان بارش‌ها آماده‌سازی و نقاط مُستعد آبگرفتگی سطح شهر شناسایی و ثبت شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به مشکلات نظافت شهری و کمبود نیروی انسانی در این زمینه گفت: بزودی با اختصاص۴۰ دستگاه خودروی نظافت کم‌عرض به کوچه‌ها، نظافت مکانیزه در سطح شهر بیشتر و از ابتدای آبان این کار بصورت آزمایشی و به مدت شش ماه انجام می‌شود.

وی همچنین از تغییر اساسی در قرارداد پیمانکاران تحت عنوان”شست‌وشوی محلات” خبر داد و خاطرنشان کرد: شیرابه‌ حاصل از باز شدن درب پلاستیک زباله‌ها توسط زباله‌گردها موجب افزایش شیرابه‌ها در سطح خیابان‌ها می شود که به همین دلیل طی ماه گذشته بیش از ۵۰ درصد از محله‌های شهر یکبار شست‌وشو شده است.

بقایی گفت: در راستای فرهنگسازی، موضوع برچسب‌زنی کیسه زباله‌های خارج از نوبت شهروندان توسط پیمانکار لحاظ شده است و افرادی که خارج نوبت اقدام به زباله‌گذاری کنند، شناسایی می‌شوند.

وی دیگر اقدام خدمات شهری در راستای جلب رضایت مردمی را ایجاد مرکزی به نام «اداره کنترل و فرماندهی» در معاونت خدمات شهری شهرداری اصفهان عنوان کرد و بیان داشت: این مرکز مطالبات فوری مردم را پس از سامانه ۱۳۷ بصورت پیام‌های فوری و مستقیم به مرکز «اداره کنترل و فرماندهی» اطلاع رسانی می‌کند تا همکاران شهرداری در کمترین زمان ممکن، آن خواسته را پیگیری کنند.

خبرنگار:محبوبه عزیز

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.