تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۲
کد خبر : 35911

بازاریابیb2b

بازاریابیb2b

  به گزارش دنیای اسرار:درحال حاضر بازاریابی یکی از مهم ترین ابزار های موفقیت هر کسب و کار میباشد. بازاریابی در واقع به توانایی مشتری یابی و ایجاد بازار هدف در بین جامعه و معرفی و فروش محصول به آن ها بازاریابی می گویند. به عبارتی دیگر بازاریابی یا مارکتینگ، پروسه متقاعدکردن مشتری در این

Print Friendly, PDF & Email

 

به گزارش دنیای اسرار:درحال حاضر بازاریابی یکی از مهم ترین ابزار های موفقیت هر کسب و کار میباشد. بازاریابی در واقع به توانایی مشتری یابی و ایجاد بازار هدف در بین جامعه و معرفی و فروش محصول به آن ها بازاریابی می گویند. به عبارتی دیگر بازاریابی یا مارکتینگ، پروسه متقاعدکردن مشتری در این باره است که چرا باید از میان تمام رقبا، محصول یا خدمات شما را انتخاب کند؟ به‌بیان دیگر، به نحوه برقراری ارتباط در راه قانع‌کردن مشتری، بازاریابی گفته می‌شود که در نهایت اگر درست انجام شود باعث افزایش فروش و نهایتا افزایش سود دهی شما خواهد شد. اما بازاریابی مفهومی کاملا فراتر است و در تعریفی کوتاه توسط کاتلر “بازاریابی”؛ مدیریت روابط سومند با مشتری تعریف شده است.

انجمن بازاریابی آمریکا بازاریابی را فعالیت، مجموعه ای از موسسات، فرآیندهایی برای خلق، ارتباط برقرار کردن، تحویل و داد و ستد ارزشمند برای مشتریان، شرکا و اجتماعی به صورت کلی بیان کرده اند.به طور خلاصه، بازاریابی تلفیقی از هنر و دانش برای ایجاد و ارائه ارزش‌ها است. هدف بازاریابی شناسایی نیاز و کسب سود به طور همزمان است. باتوجه به توسعه علم اقتصاد و بازاریابی روز به روز روش ها و متد های جدید بازار یابی پا به عرصه بازار مینهند که یکی از مهم ترین متد های بازاریابی روش بازاریابیb2bمیباشد که به آن بازاریابی شرکت به شرکت نیز گفته می شود با انکه قدمتی بسیار دارد اما در حال حاضر نیست قابل استفاده میباشد. قدمت این نوع بازاریابی به گذشته‌های بسیار دور که انسان‌ها برای تأمین نیازهای خود کالا مبادله می‌کردند، می‌رسد.

بازاریابی ‌b2b کوتاه شده عبارت بازاریابی Business To Business یا شرکت به شرکت است بازاریابی B2B،نوعی کسب‌و کار است که محصولات و خدماتش را برای دیگر کسب و کارها تبلیغ می کند. در این بازاریابی، بازار هدف و مشتریان مدنظر ما، تیم‌ها و شرکت‌های مختلف هستند. با یک تعریف ساده باید گفت که بازاریابی تجارت به تجارت همانطور که از نامش پیداست، به تعاملات تجاری بین دو بیزینس و کسب‌وکار مختلف با یکدیگر گفته می‌شود. در واقع در بازاریابی شرکت به شرکت، ما تلاش می‌کنیم تا محصولاتمان را به یک شرکت یا کسب و کاری دیگر بفروشیم. بعنوان مثال اگر ما یک شرکت تولید و بسته بندی ظروف یکبار مصرف را در نظر بگیریم در بازاریابی معمولی جامعه هدف ما تمام افراد عادی و فروشندگان لوازم یکبار مصرف خواهد بود اما در روشb2bبازار هدف ما تمامی رستوران دار های شهر خواهد بود چرا که بجای فروش تکی یا حداقلی به سایر اقشار مستقیما تعداد مصرفی این رستوران ها توسط این روش بازاریابی به فروش خواهد رفت و یا در مثال گسترده تر برای این موضوع میتوان بیان کرد که بجای فروش تکی و مستقیم محصولات را به صورت عمده به صاحبان شرکت ها و کسب و کار ها بفروشیم‌.
از مزایای مهم بازاریابی به رو شb2bمیتوان به افزایش قابل توجه حجم فروش در مقایسه با فروش ساده اشاره کرد. وقتی کمپین بازاریابی ‌b2b را به خوبی اجرا کنید، درنهایت موفق به فروش عمده محصولات خود می‌شوید. در این حالت گرچه در ظاهر شما تنها موفق به جذب یک مشتری شده‌اید؛ اما به دلیل فروش عمده و حجم بالای معامله گویی چندصد مشتری فعال جذب کرده‌اید. به طوری که حتی اگر برای بستن قرارداد مجبور به کاهش نرخ و دریافت حداقل سود از این قرارداد به جهت سبقت گرفتن از سایر رقبا نیز شویم اما در نهایت با توجه به افزایش چشمگیر میزان فروش امکان افزایش سود نیز وجود دارد.
از دومین مزیت این روش میتوان به ایجاد مشتریان وفادار و ثابت نیز اشاره کرد که باتوجه به اینکه مشتریان مان هم شرکت هایی هستند که به دیگران خدمات ارائه میدهند ملزم به تهیه و سفارش محصول خاصی هستند.
مورد سوم از اهمیت بازاریابیb2b این‌است که باتوجه به اینکه محصول ما توسط سایر شرکت ها استفاده میشود از ۲جهت میتواند تاثیر مثبت بر بروش مستقیم بر اشخاص عادی نیز بگذارد:به طوری که اولا در صورت موفیقت به اخذ قرارداد با شرکت های معتبر و خوشنام میتوانیم اعتباری برای محصولاتمان کسب کنیم. و دوما باتوجه به ارائه خدمات شرکت ها به عموم مردم این روش باعث میشود که افراد زیادی با محصولات و برند ما آشنا شوند.
مورد چهارم از اهمیت این نوع بازاریابی صرفه جویی در هزینه ها و منابع است زیرا در این نوع بازاریابی حجم فروش بالاتر از روش های معمولی خواهد بود.
مورد پنجم کنترل هزینه های سربار از مزایای این بازاریابی میباشد چرا که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های شما در این نوع بازاریابی به صورت خودکار و از قبل برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود، هزینه‌های زیادی نیز قابل صرفه‌جویی هستند و نیاز به صرف منابع برای مشتریان جدید ندارد.
به طور کلی این نوع بازاریابی باتوجه به وجهه اجتماعی بالا که در اثر افزایش فروش و فروش های فراعمده باعث ایجاد اعتماد به نفس فروشندگان میشود که شرکت‌ با افزایش اعتماد به نفس خود روز به روز پیشرفت خواهد کرد.
اما در این روش بازاریابی باید به این دو مورد نیز توجه کرد مورد اول باید کیفیت محصولاتمان به قدری بالا باشد که اولا شرکتی تمایل به بستن قرار دارد با ما داشته باشد تا بعد از آن تمامی مراحل طی شود اما مورد دوم که اهمیت به سزایی در این قضیه دارد این است که قیمت های ما باید به قدری منصفانه و منعطف باشد که توانایی رقابت با سایر رقبا را داشته باشیم.
به قلم: دکتر ملیکا ملک آرا – مولف و پژوهشگر

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان