تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر : 35914

توسعه دانش بنیان ها یعنی توسعه دانش و ثروت

توسعه دانش بنیان ها یعنی توسعه دانش و ثروت

به گزارش  دنیای اسرار:درگذشته ، دوران مدرسه این موضوع که «علم بهتر است یا ثروت» همیشه برای معلمان موضوع جذاب درس ادبیات و انشاء نویسی و بهانه ای برای تشویق دانش آموزان به علم آموزی بود. اکنون با توسعه و تحولات سریعی که در همه رشته های دانش رخ داده این حقیقت برای معلمان عزیز

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش  دنیای اسرار:درگذشته ، دوران مدرسه این موضوع که «علم بهتر است یا ثروت» همیشه برای معلمان موضوع جذاب درس ادبیات و انشاء نویسی و بهانه ای برای تشویق دانش آموزان به علم آموزی بود. اکنون با توسعه و تحولات سریعی که در همه رشته های دانش رخ داده این حقیقت برای معلمان عزیز و همه روشن است که با علم می توان تولید ثروت نمود.
از این رو شرکت دانش بنیان یک شرکت کسب وکار بر پایه دانش است. یعنی شرکتی که هدفش افزایش توامان علم و ثروت یا تجاری سازی نتایج تحقیق وتوسعه می باشد. انواع این نام شامل شرکت، سازمان یا شرکت دانش‌محور است. با این حال، به گفته صاحبنظران، دامنه و منشأ دقیق این اصطلاح نامشخص است. این اصطلاح را می‌توان با این موضوع که چقدر یک شرکت به دانش وابسته است و چقدر این وابستگی در شرکت نقش دارد، تعریف کرد. هیچ اتفاق نظری در مورد اینکه یک شرکت چقدر باید وابستگی داشته باشد تا یک شرکت دانش بنیان محسوب شود، وجود ندارد. با این حال، بین شرکت‌های دانش‌بنیان با سایر شرکت های کارآفرینی از این جهت که هر دو، نیروی کار و نیروی دانشی وجود دارد، تفاوت است‌. بنابراین شرکت‌های دانش‌ بنیان اقتصادهای مبتنی بر دانش را توسعه می دهند و انگیزه‌های بیشتری برای حرکت و کار خلاقانه دارند. به همین دلیل است که توسعه شرکت های دانش بنیان باعث شده تا منابع انسانی از کشورهای در حال گذار به کشورهایی که مزیت رقابتی حقوق و دستمزد دارند تخلیه می شود.
بنابراین اساسا بنگاه‌های دانش‌بنیان‌، محصولات مبتنی بر دانش روز را به بازار عرضه می کنند. محصولات و خدمات می توانند از طرح ها تا نمونه های اولیه یا محصولات تولید انبوه که در آن هزینه های تحقیق و توسعه بخش بزرگی از آن است، را در برگیرد. شرکت‌های دانش‌بنیان، به دلیل مشخصات فنی بالای خود، تقریباً به طور انحصاری مبتنی بر فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی جدید هستند. این شامل استفاده از سخت‌افزار و نرم‌افزار برای انجام فرآیندهای مدیریتی و سازماندهی محیط‌هایکاری برای همه کارکنان، از اجرا گرفته تا مدیریت ارشد است. به همین دلیل توسعه نرم افزار برای وجود و تکامل شرکت های دانش بنیان، بسیار مهم و ضروریست.
همچنین در شرکت های دانش بنیان نسبت کارگران دستی (علمیاتی) به کارگران غیر دستی(دانشی) اندک است. این شرکت ها اهداف و عملکردشان، مبتنی بر مشتری و تمرکز استراتژیک بر حل خلاقانه مسئله و نوآوری دارند و منابع به صورت تیمی تخصیص می یابد. به عنوان مثال می توان به شرکت های تبلیغاتی فرا رسانه ای و شرکت های توسعه نرم افزارهای تحت وب ۲ و ۳ اشاره کرد.
بنابراین به طور کلی می توان نتیجه گرفت: یک شرکت دانش بنیان با توسعه یافته های علمی و دست یابی به یک ایده یا خدمات ناب و منحصر به فرد که بر پایه دانش است محصول یا خدمتی را ارائه می دهد که برطرف کننده نیاز اساسی مشتریان و همواره در حال ارتقاء است. از طرفی به دنبال اصطلاح شرکت دانش بنیان، اقتصاد دانش بنیان یا به عبارتی اقتصاد دانش محور نیز مطرح است که یک نظام مصرف و تولید مبنی بر سرمایه فکری به ویژه، توانایی سرمایه گذاری بر اکتشافات علمی و تحقیقات پایه و کاربردی است. از این رو اقتصاد دانش بنیان ارائه دهنده بخش بزرگی از فعالیت‌های اقتصادی بیشتر کشورهای توسعه یافته را در برگرفته است.
بدین ترتیب هر چه برنامه ریزان، مسئولان دانشگاهی و اقتصادی کشور با همگرایی در جهت توسعه فعالیت ها و افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان عمل نمایند، شاهد توسعه اقتصاد دانش بنیان و جهش سود و سرمایه درکشور خواهیم بود.
به قلم: دکتر سید محمدرضا حسینی علی آباد – نویسنده و پژوهشگر

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.