تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر : 36505

قلعه رودخان سازه پنهانش را عیان کرد

قلعه رودخان سازه پنهانش را عیان کرد

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر عیان شدن سازه ای پنهان از قلعه رودخان را اعلام کرد. به گزارش دنیای اسراربه نقل ایرنا گیلان-:ولی جهانی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی هایی که پژوهش گران پایگاه قلعه رودخان از محدوده اطراف قلعه داشتند به یک سازه

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر عیان شدن سازه ای پنهان از قلعه رودخان را اعلام کرد.

به گزارش دنیای اسراربه نقل ایرنا گیلان-:ولی جهانی شامگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس بررسی هایی که پژوهش گران پایگاه قلعه رودخان از محدوده اطراف قلعه داشتند به یک سازه عجیب کاملا مخفی که دارای پوشش ساروجی است دست یافتند که زیر درختان مخفی بوده است.

وی اظهار کرد:این سازه عجیب بی ارتباط با قلعه رودخان نیست و به نظر می رسد احتمالا این سازه می بایست جایگاه اختصاصی یکی از نیروهای زبده مربوط به فرمانروایی قلعه بوده باشد .

وی ادامه داد: نقش این سازه و نگهبانی که در داخل آن حضور داشته ارتباط تنگاتنگی با قلعه تاریخی یادشده داشته و به احتمال هرگونه هجوم دشمنان از این طریق رصد و اطلاع رسانی می شده است.

جهانی گفت: با توجه به ویژگی هایی که این سازه دارد این احتمال وجود دارد که سازه بزرگتر است ؛آثار ملات آهک و خاک دستی در کف این سازه به نظردستکند مشهود است .

مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان افزود:دهانه این سازه حدود ۶ متر مربع و عمق بخش مشخص آن چهار متر است.

جهانی اضافه کرد: این احتمال وجود دارد این سازه بخشی از تونل یا راه ورودی به قلعه یا غاری طبیعی در نزدیکی این بنای تاریخی باشد.

وی افزود:نظریه دقیق این کشف پس از بررسی های بیشتر و دقیق باستان شناسی اعلام می شود.

قلعه رودخان در مسیر ماسوله بر فراز جنگل‌های هیرکانی هزاران ساله به جا مانده از دوره سلجوقیان استوار و سهمگین نظاره‌گر سده‌ها و هزاره هاست که برای رسیدن به آن از رشت، باید تونلی از درختان آزاد جاده فومن را طی کرد و در هیاهوی رود و جنگل های انبوه نزدیک به یک هزار پله را پشت سر نهاد تا به قلعه‌ای استوار رسید. می‌گذریم از اینکه این دژ نظامی به اسامی دیگری چون قلعه حسامی، قلعه هزار پله و قلعه سگسگال نیز معروف است؛ وسعت بنا ۲.۶ هکتار بوده و از سه بخش اصلی شرقی، میانی و غربی تشکیل شده و طول باروی قلعه یک هزار و ۵۰۰ متر و ارتفاع آن بین پنج تا ۱۲متر متغیر است؛ باروها و برج های متعدد قلعه با مصالح سنگ، آجر و ملات آهکی ساخته شده اند و این اثر ارزشمند ملی به شماره ۱۵۴۶ و در تاریخ سی ام مردادماه سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.