تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۹
کد خبر : 36514

در اصفهان از هر 7نفر یک نفر مبتلا به دیابت است

در اصفهان از هر 7نفر یک نفر مبتلا به دیابت است

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان:  در اصفهان از هر 7نفر یک نفر مبتلا به دیابت است مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان بیان کرد: میانگین قند خون مردم اصفهان روی ۱۰۳ است که در واقع می‌توان از آن به‌عنوان پره دیابتی یاد کرد. به گزارش دنیای اسرار :رامش حسین‌خانی در نشست خبری

Print Friendly, PDF & Email

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان:

 در اصفهان از هر 7نفر یک نفر مبتلا به دیابت است

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان بیان کرد: میانگین قند خون مردم اصفهان روی ۱۰۳ است که در واقع می‌توان از آن به‌عنوان پره دیابتی یاد کرد.

به گزارش دنیای اسرار :رامش حسین‌خانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی دیابت با بیان اینکه در جهان از هر ۱۰ نفر، یک نفر مبتلا به دیابت است، گفت:  در اصفهان از هر ۷ نفر یک نفر مبتلا به دیابت می‌شود که این آمار با کشوری نیز برابری می‌کند.

وی با بیان اینکه ۲۳ آبان روز کشف انسولین در جهان به‌نام روز دیابت نام‌گذاری شده، افزود: شعار انجمن خیریه دیابت استان اصفهان آموزش آموزش، کنترل و پیشگیری است، هدف و تلاش بر این است که افراد سالم به افرادی دیابتیک تبدیل نشوند.

وی گفت: جایگاه استان اصفهان در کشور از نظر تعداد مبتلایان به دیابت ۱۳ است و شهرهای شمالی به جهت چاقی بالاترین جمعیت مبتلایان به دیابت را دارد.

مسئول بخش دیابت واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت اصفهان، افزود: اعتقاد بر این است که آموزش در راستای آگاهی افراد جامعه باید در کتاب‌های درسی جای گیرد، ورزش و تحرک در جامعه بالا رود.

وی گفت: حفظ ثبات رقم ۶۸.۱۱ درصد هدفی است که از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ برای دیابت در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تعریف شده است.

حسین‌خانی اضافه کرد: متاسفانه این رقم در طول دو سال نه‌تنها ثابت نماند، بلکه ۲ درصد در استان اصفهان (۶۸.۱۳) و ۴ درصد در کل کشور (۶۸.۱۵) افزایش داشته است.

وی ادامه داد: طبق مطالعه پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در ایران (استپس) سال ۱۳۹۹، در استان اصفهان از میان ۴۵۰ هزار نفر مبتلا به دیابت، ۸۶ درصد آنها از دیابت خود آگاه هستند.

مسئول بخش دیابت واحد مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت اصفهان بیان کرد: افراد با سابقه دیابت در خانواده، فشار خون بالا، خانم‌های دارای تنبلی تخمدان، تغذیه نامناسب، اضافه وزن و چاقی، مصرف دخانیات و الکل و استرس در معرض ابتلا به دیابت هستند.

حسین‌خانی گفت: در ایران طی ۴ سال درصد افزایش مبتلایان دیابت ، ۴ درصد بوده که در اصفهان در این مدت ۲ درصد با افزایش بیماری دیابت مواجه بودیم.

وی افزود: در سال ۱۳۹۳ اضافه وزن و چاقی میان دانش‌آموزان ۱۴ درصد گزارش شد که این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد و این زنگ خطری برای ابتلاء به دیابت است.

مسئول بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی استان اصفهان  بیان کرد: طبق پیش‌بینی برای سال ۲۰۴۵، میزان مبتلایان به دیابت در خاورمیانه به ۸۷ درصد افزایش خواهد یافت.

در ادامه این نشست خبری، رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان با بیان اینکه شعار امسال سازمان جهانی بهداشت “دیابت شناخت خطرات، اقدام موثر” است، گفت: با آموزش و آگاهی می‌توان از آن جلوگیری کرد. انجمن دیابت استان اصفهان برای حساس‌سازی و آگاهی افراد نسبت به دیابت تشکیل شده  تا افراد تست دیابت بدهند.

محمدعلی عطاری اظهار کرد: افرادی که چاق هستند، سابقه فامیلی دیابت دارند، افراد فشار خونی و خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند در معرض خطر بیماری دیابت هستند.

وی با بیان اینکه هزینه دیابت در ایران سالانه حدود ۱۰ تا ۱۰ میلیارد دلار است، افزود: اگر مشکلات کلیوی و قلبی مبتلایان به دیابت به این هزینه‌ها اضافه شود، این رقم به ۱۰ تا ۲۰ برابر خواهد رسید.

وی ادامه داد: با غربالگری می‌توان افراد در معرض خطر دیابت را شناسایی کرده و به آنها آموزش داد تا از بروز دیابت در آنها جلوگیری شود.

عطاری با اشاره به اینکه پرخوری، بی‌تحرکی، استرس و سیگار باعث ابتلا به دیابت می‌شود، گفت: نارسایی کبد و کلیه، زخم پا و کوری از خطرات بیماری دیابت است.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان، اضافه کرد: سردسته بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت است. فرد دیابتی ۲ تا ۳ برابر یک فرد غیردیابتی، دچار مرگ‌ومیر قلبی‌عروقی می‌شود.

محمدعلی عطاری بیان کرد: هر بیمار دیابتیک ۲ تا ۳ برابر افراد عادی در بیمارستان بستری می‌شود و خدمات بیمارستانی آنها پرهزینه است که در این میان کمبود تخت‌های CCU موضوع نگران‌کننده‌ای است.

وی با اشاره به‌اینکه شیرینی هیچ خاصیت و مزیتی به‌جز چاق کردن فرد ندارد، افزود: از شیرینی‌فروشی‌ها نیز مانند سیگارفروش‌ها باید دو برابر مالیات دریافت شود.

عطاری با بیان اینکه خط اول درمان دیابت، تغییر سبک زندگی افراد است، ادامه داد: فست‌فودها غذاهای پرکالری هستند که چربی فراوانی دارند، از سویی روغن‌های استفاده شده برای تهیه آنها به علت سودجویی برخی افراد بارها حرارت داده می‌شوند.

رئیس هیئت مدیره مؤسسه خیریه دیابت اصفهان گفت: اگر در بدن انسولین وجود نداشته باشد، بافت چربی، پروتئین و ذخایر کبدی تجزیه شده، فرد لاغر می‌شود و در مقابل قند خون بالا می‌رود؛ هنگامی که میزان قند خون از 180 بالاتر برود، قند خون همراه آب با ادرار دفع می‌شود و فرد نمی‌تواند از مواد غذایی بهره کافی ببرد.

خبرنگار: علیرضا هژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

اجتماعی

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان