تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
کد خبر : 37314

آگاه کردن پزشکان به توانمندی های متخصصان تغذیه یک هدف است

آگاه کردن پزشکان به توانمندی های متخصصان تغذیه یک هدف است

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سالهای گذشته اهمیت رشته تغذیه برای عموم مردم مشخص شده و تعداد مراجعات مردم به مطب های متخصصان تغذیه و بخش تغذیه بالینی و رژیم درمانی بیمارستانها روند افزایشی داشته اما کار مهمی که پیش رو داریم آگاه کردن

Print Friendly, PDF & Email

عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سالهای گذشته اهمیت رشته تغذیه برای عموم مردم مشخص شده و تعداد مراجعات مردم به مطب های متخصصان تغذیه و بخش تغذیه بالینی و رژیم درمانی بیمارستانها روند افزایشی داشته اما کار مهمی که پیش رو داریم آگاه کردن پزشکان به توانمندی های متخصصان تغذیه و نقش تغذیه در پیشگیری و درمان بیماریها است.
به گزارش دنیای اسرار: دکتر گلبن سهراب در این ارتباط اظهار داشت: ارجاع بیماران توسط پزشکان به دفاتر تغذیه می تواند نقش قابل ملاحظه ای در پیشگیری و درمان بیماریها داشته باشد.
وی با بیان اینکه مطابق با آمار سازمان نظام پزشکی در حال حاضر حدود دوازده هزار نفر کارشناس و کارشناس ارشد و دکترای تغذیه وجود دارد ، افزود: رشته تغذیه در کل دنیا از جمله ایران 4 گرایش مهم دارد از جمله تغذیه بالینی و رژیم درمانی ، تغذیه جامعه ، تغذیه سلولی و تغذیه ورزشی است .
عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: پیشگیری از بیماریها (به عنوان مثال ارایه برنامه غذایی برای پیشگیری از چاقی یا پیشگیری از سرطان)، کمک به درمان بیماریها (مثلا فردی مبتلا به دیابت است. در کنار داروهای مورد نیاز ارائه یک برنامه غذایی منطبق با بیماری فرد بسیار می تواند در بهبود روند بیماری و پیشگیری از عوارض بیماری نقش داشته باشد) و حتی درمان برخی از بیماریها فقط از طریق تغذیه و رژیم درمانی نیز از طریق تغذیه بالینی و رژیم درمانی امکانپذیر است بعنوان مثال کودکی که به طور مادرزادی مبتلا به بیماریهای مادرزادی مانند فنیل کتون اوری یا سایر بیماریهای متابولیک مادرزادی است فقط از طریق برنامه غذایی مناسب می توان از بروز عوارض مهمی مانند عقب ماندگی ذهنی در او کرد چون این بیماریها درمان دارویی ندارند.
وی خاطرنشان کرد: رژیم درمانی هم در پیشگیری و هم در درمان از بیماریها نقش موثری دارد و در بحث تغذیه بالینی ارایه برنامه غذایی مناسب در پیشگیری از عوارض بیماریها بسیار موثر است. به عنوان مثال برنامه غذایی مناسب در فرد مبتلا به دیابت می تواند از پیشگیری از ابتلا فرد به نارسایی کلیه جلوگیری کند. یا در فردی که کلیه اش نارسا شده می تواند از وابستگی فرد به دیالیز پیشگیری کند.
دکتر گلبن گفت: عمده کار تغذیه بالینی و رژیم درمانی در بیمارستان است. فارغ التحصیلان رشته تغذیه می توانند در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای تغذیه در بیمارستانها مشغول به کار باشند. فارغ التحصیلان رشته تغذیه در بیمارستانها به دو کار مهم اشتغال دارند .ارایه رژیم های غذایی در بخش های مختلف بیمارستانی و کلینیک های سرپایی و نظارت بر واحد مدیریت بخش غذا که وظیفه آن تهیه رژیم غذایی توصیه شده توسط متخصصین تغذیه و توزیع آن در بخش های مختلف بیمارستان است .
وی افزود: رژیم درمانی برای پیشگیری و درمان همه بیماریها بخصوص بیماریهای مزمن غیرواگیر توصیه می شود.
عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: اجرای کنگره های تغذیه باعث می شود همه جوانب رشته تغذیه توسط سایر رشته های پزشکی و توسط مردم بیشتر شناخته شوند، که می تواند باعث مراجعه بیشتر به دفاتر رژیم درمانی و پیشگیری و درمان بیماریها شود. همچنین محلی برای تبادل نظر متخصصان تغذیه و ارایه مطالب جدید و به روز علمی است.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.