تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 37459

نمایشگاه اکسپوی قطر فرصت مناسبی برای صنعت کشاورزی اصفهان است

نمایشگاه اکسپوی قطر فرصت مناسبی برای صنعت کشاورزی اصفهان است

ارائه فرصت‌ها و دستاوردهای استان در حوزه گلخانه‌ها، دام و طیور و خدمات دانش‌بنیان نمایشگاه اکسپوی قطر فرصت مناسبی برای صنعت کشاورزی اصفهان است   دومین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفها با حضور اعضا، کارشناسان، مدیران بخش دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد. به گزارش دنیای اسرار: سید وحید

Print Friendly, PDF & Email

ارائه فرصت‌ها و دستاوردهای استان در حوزه گلخانه‌ها، دام و طیور و خدمات دانش‌بنیان
نمایشگاه اکسپوی قطر فرصت مناسبی برای صنعت کشاورزی اصفهان است

 

دومین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفها با حضور اعضا، کارشناسان، مدیران بخش دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی برگزار شد.

به گزارش دنیای اسرار: سید وحید دزفولی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان گفت: نمایشگاه اکسپوی قطر که دو سال گذشته در عربستان و امارات برگزار شده بود، امسال با وسعت بیشتری برگزار می‌شود و این یک فرصت مناسب برای صنایع کشاورزی کشور و اصفهان است که با حضور و مشارکت در این نمایشگاه به ارائه دستاوردها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بپردازند. در همین راستا اتاق بازرگانی اصفهان نیز به‌منظور گسترش تبادلات و مذاکرات فعالان بخش کشاورزی اصفهان با مشتریان خارجی در حال برنامه‌ریزی برای اعزام هیئتی به این نمایشگاه است و امیدواریم بتوانیم در سه حوزه صنایع و محصولات گلخانه‌ای، محصولات دام و طیور و خدمات دانش‌بنیان مرتبط با بخش کشاورزی نتایج و دستاوردهای خوبی از این نمایشگاه کسب کنیم.
وی در ادامه افزود: کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان در کنار بخش دولتی با جدیت و قدرت پیگیر مسائل و مشکلات فعالان این حوزه بوده و تاکنون اقدامات خوبی نیز توسط کمیته‌های تخصصی ذیل این کمیسیون انجام شده است. همچنین کارگروه تخصصی آب نیز باتوجه‌به اهمیت مسئله بحران آب در استان با حضور چهار نفر از اعضای هیئت نمایندگان اتاق و اساتید و کارشناسان برجسته و مطرح این حوزه در اتاق تشکیل شده و در تلاشیم که در این کارگروه نقشه راه احیای دائمی زاینده‌رود تهیه و تدوین شود.

محمدرضا برکتین، رئیس کمیسیون صنعت و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: بحران آب اصفهان اکنون به یک معضل همگانی در سطح ملی تبدیل شده است و همه باید دست‌به‌دست هم دهیم تا این مشکل را حل کنیم. ازاین‌رو صنعتگران و تولیدکنندگان اصفهان نیز در کنار کشاورزان استان برای احیای دائمی زاینده‌رود تلاش می‌کنند و هیچ اختلافی در این میان وجود ندارد. همچنین تمام توان و ظرفیت‌های استانی و ملی را نیز به کار گرفته‌ایم به‌عنوان نمونه بنیاد نصف جهان که از مدیران ارشد ملی اصفهانی تشکیل شده نیز با جدیت دنبال مطالبه‌گری احیای زاینده‌رود در سطح کلان حاکمیتی است.

محمدحسین عمادی، نماینده و سفیر سابق ایران در فائو نیز گفت: فناوری و نوآوری در کنار همکاری و تعامل دو راه‌حل کلی برای غلبه بر مشکلات موجود است. این دو راه‌حل لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کنند. تا سال ۲۰۵۰ جمعیت دنیا به 5/9 میلیارد نفر می‌رسد که عمده این جمعیت شهرنشین خواهند بود و ازاین‌رو تأمین غذا برای این افراد بسیار دشوار می‌شود.
وی تصریح کرد: اتاق بازرگانی یک محل مناسب برای تضارب آرا و ایجاد ایده‌های جدید است. همچنین اتاق‌های بازرگانی می‌توانند در انتقال تجارب کشورهای موفق در مواجهه با خشکسالی و توسعه پایدار کشاورزی مؤثر باشند.

مهدی بصیری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و فعال محیط‌زیست اظهار داشت: فرونشست زمین در اصفهان نیازمند توجه فوری و اورژانسی است چرا که باعث آسیب به آثار تاریخی اصفهان می‌شود و این آثار اگر از بین بروند دیگر قابل ‌جایگزینی نیستند. شاید در آینده بتوان بحران آب را حل کرد؛ ولی اگر امروز برای بحران فرونشست راه‌حلی پیدا نکنیم تبعات آن در آینده قابل‌جبران نیست.

اسفندیار امینی، دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی استان اصفهان نیز در این جلسه اظهار داشت: نقشه راه احیای دائمی رودخانه زاینده و تالاب گاوخونی شامل دو بخش عمده بررسی دلایل خشکی و راهکارهای احیای زاینده‌رود می‌شود. تاکنون سه دلیل اصلی برای خشکی زاینده‌رود مشخص شده است که عبارت‌اند از بارگذاری‌ها و تخصیص‌های اضافی از آب‌های سطحی و زیرزمینی در حوضه گاوخونی و برداشت آب از محل حقابه‌ها برای مصارف، لجام‌گسیختگی حاکم بر حوضه گاوخونی و بالابودن مصارف بهره‌بردارانی که دسترسی مستقیم و آسان به منابع آب متصل به زاینده‌رود و سرشاخه‌ها از سراب تا پایان حوضه را دارند و مختل‌شدن وضعیت چرخش و گردش طبیعی و استفاده چندباره از آب در تبادل آب‌های سطحی و زیرزمینی.
وی در ادامه تصریح کرد: سه راهکار کلی نیز برای احیای دائمی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی وجود دارد. بر اساس بررسی‌ها این راهکارها عبارت‌اند از توقف بارگذاری‌های جدید و تعیین تکلیف و تأمین منابع آب لازم برای بارگذاری‌های اضافی انجام‌ گرفته و ممانعت از برداشت آب از محل حقابه‌های کشاورزان و محیط‌زیست برای سایر مصارف، ساماندهی رودخانه و سرشاخه‌ها و حفاظت کامل و نظارت بر برداشت‌ها با مشارکت بهره‌برداران در قالب قوانین و مصوبات موجود و در نهایت اعمال محدودیت بر برداشت آب از سفره‌های آب زیرزمینی و توقف برداشت آب از طریق پمپ‌زنی مستقیم از رودخانه و سرشاخه‌ها و چاه‌های حریمی.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.