تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
کد خبر : 37881

استقبال ۴۷ درصدی از برنامه ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال

استقبال ۴۷ درصدی از برنامه ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال

  معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقبال مشمولان از برنامه ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال خبر داد و گفت: در مرحله اول میزان مشارکت ۴۱۵ هزار و ۵۶ خانوار مشمول بیش از ۴۷ درصد بوده است.     به گزارش دنیای اسرار:«علیرضا عسگریان» در گفت‌وگویی افزود:

Print Friendly, PDF & Email

 

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استقبال مشمولان از برنامه ارتقای امنیت غذایی کودکان زیر پنج سال خبر داد و گفت: در مرحله اول میزان مشارکت ۴۱۵ هزار و ۵۶ خانوار مشمول بیش از ۴۷ درصد بوده است.

 

 

به گزارش دنیای اسرار:«علیرضا عسگریان» در گفت‌وگویی افزود: جهت اجرای این برنامه، جلسات متعدّدی با سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار و مقرّر شد اعتبار خرید سبد غذایی رایگان مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشتمل بر ۱۶ قلم کالا از جمله؛ لبنیات، پروتئین، غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات و مغزدانه و … از طریق طرح الکترونیکی کالابرگ به حساب یارانه سرپرست خانوار کودکان زیر پنج سال مبتلا به سوءتغذیه در دهک‌های یک تا هفت درآمدی واریز شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: اعتبار ماهانه در نظر گرفته‌شده برای هر خانوار مبتنی‌بر تعداد کودک مشمول است؛ برای هر کودک در خانوار دهک‌های یک تا پنج درآمدی، اعتبار یک میلیون تومانی و برای هر کودک در دهک‌های ۶ و هفت درآمدی، اعتبار ۶۰۰ هزار تومانی شارژ می‌شود.

وی گفت: ابتدا اطلاعات کودکان زیر پنج سالی که نیازمند حمایت هستند، از طریق پایش شاخص‌های تن‌سنجی کودک (اندازه‌گیری قد، وزن و BMI و مقایسه با منحنی‌های رشد) در مراکز وخانه‌های بهداشت شهری و روستایی به منظور کاهش نیازهای غذایی تغذیه (برای رفع لاغری شدید، کم وزنی و کوتاه قدی) شناسایی شده و پس از جمع‌بندی داده‌ها توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی و پس از وسع‌سنجی اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در مرحله اول حدود ۱۴۵ هزار کودک به وزارت متبوع معرفی و پس از وسع سنجی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ کودک در دهک‌های یک تا هفت ( ۱۱۹هزار و ۸۰۴ سرپرست خانوار) مشمول برنامه شدند.

معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر تعاون اضافه کرد: در مرحله دوم و سوم نیز در حدود ۱۵۱ هزار کودک به وزارت متبوع معرفی و پس از وسع سنجی در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ۱۳۵هزار و ۱۰۷ کودک (۱۳۰ هزار و ۵۴۷ سرپرست خانوار) مشمول این برنامه شدند.

وی بیان کرد: بر اساس آمارهای موجود استان‌های گیلان، قم و البرز، با توجه به تعداد مشمولین دارای کمترین کودک مشمول و استان‌های خراسان، کرمان، سیستان و بلوچستان دارای بیشترین کودک مشمول هستند.

عسگریان افزود: تاکنون در سه مرحله این اعتبار به خانوار مشمول طرح تخصیص یافته است. اعتبار اول در پنجم آبان‌ماه و مرحله دوم و سوم به صورت همزمان در پنجم دی‌ماه در حساب سرپرستان خانوار شارژ شد. در صورتی که خانوار از شارژ اعتبار ماهانه خود تا دو ماه استفاده نکند، اعتبار شارژ شده قبلی در حساب خانوار می‌ماند، اما شارژ بعدی انجام نخواهد شد؛ لذا لازم است در فرصت تعیین شده نسبت به خرید کالا اقدام کنند.

وی تصریح کرد: عملکرد اجرای این طرح از ابتدا تاکنون در مجموع بیشترین تراکنش‌ها در سه مرحله مربوط به دهک دو بوده است.

معاون رفاه و امور اقتصادی گفت: در مرحله اول بیشترین میزان کالای خریداری شده مربوط به برنج، روغن، گوشت سفید و گوشت قرمز بوده و پنیر با رتبه هشتم یکی از کم مصرف‌ترین کالاها بوده است.

وی بیان کرد: در مرحله دوم و سوم بیشترین میزان کالای خریداری شده به ترتیب مربوط به برنج، پنیر، گوشت سفید و روغن بوده در هر سه مرحله برنج در صدر جدول مصرف کالایی قرار دارد.

عسگریان خاطرنشان کرد: استان‌های کرمان (۲۱ درصد)، خراسان‌رضوی (۱۷ درصد) و سیستان و بلوچستان (۱۵ درصد) به ترتیب بیشترین درصد مشارکت و میزان خرید در کشور را داشته‌اند و استان‌های البرز، گیلان و قم کمترین میزان مشارکت در مرحله دوم و سوم را داشته‌اند.

معاون وزیر رفاه یادآور شد: با شارژ همزمان مرحله چهار و پنج در پنجم بهمن‌ماه سال‌جاری مصادف با میلاد حضرت علی(ع)، حدود ۱۳۱هزار و ۸۳۰ خانوار مشمول می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد کالابرگ خرید کنند. در این مرحله ۱۵۳ هزار و ۴۰۰ کودک از سوی وزارت بهداشت معرفی شده و ۱۳۶ هزار و ۵۵۵ کودک در دهک‌های ۱ تا ۷ درآمدی مشمول این برنامه شده‌اند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.