تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۹
کد خبر : 34358

پیگیری و احیای موقوفات ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد

پیگیری و احیای موقوفات ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد

مدیرکل اوقاف اصفهان: پیگیری و احیای موقوفات ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان در دیدار با اسقف اعظم کلیسای وانک گفت: پیگیری و احیای موقوفات مربوط به ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد و لازمه آن، اتخاذ تصمیمات مناسب است. به گزارش دنیای اسرار، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک،

Print Friendly, PDF & Email

مدیرکل اوقاف اصفهان:
پیگیری و احیای موقوفات ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد
مدیرکل اوقاف و امور خیریه اصفهان در دیدار با اسقف اعظم کلیسای وانک گفت: پیگیری و احیای موقوفات مربوط به ارامنه در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد و لازمه آن، اتخاذ تصمیمات مناسب است.

به گزارش دنیای اسرار، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان در دیدار با اسقف اعظم ارامنه اصفهان و بازدید از کلیسای وانک اظهار کرد: امور  موقوفات که نیاز به پیگیری و اقدام داشته باشد، در دستورکار سازمان اوقاف قرار دارد. با پیگیری‌های اخیر مشخص شد موقوفاتی متعلق به ارامنه اصفهان وجود دارد که شاید اطلاعات زیادی درباره آن نداشته باشید، ولی مدیریت سازمان با همان جدیتی که موقوفات مسلمانان را پیگیری می‌کند، رسیدگی به موقوفات ارامنه را نیز در دستورکار دارد. با توجه به الزامات مذهبی و قانونی این مسائل، باید آنها را پیگیری و احیا کنیم که لازمه آن، اتخاذ تصمیمات مناسب است.

وی ادامه داد: نقش بزرگ شخصیت‌های مذهبی و عبادتگاه‌های ارامنه در مسائل اجتماعی کشور برای ما اهمیت فراوانی دارد. آموزه‌های اسلامی همواره ما را به احترام به مقدسات ادیان ابراهیمی فراخوانده، چنانکه حضرت علی(ع) به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های دین ما از حضرت عیسی(ع) و عظمت‌ و منش‌ اخلاقی ایشان فراوان سخن گفته‌ است و ما نیز این علاقه قلبی را عمیقاً احساس می‌کنیم. بر اساس آموزه‌های قرآن، حفظ و درک اشتراکات با پیروان ادیان آسمانی دیگر، از جمله وظایف مسلمانان محسوب می‌شود.

این مقام مسئول گفت: تلاش می‌کنیم هم‌افزایی دینی در جامعه حاکم شود. افراد بسیاری در کیش و مذهب شما هستند که به مقدسات مسلمانان احترام می‌گذارند و در برنامه‌های ما شرکت می‌کنند که نشان‌دهنده نقش ارزشمند و قابل احترام شما و دیگر روحانیون ارمنی در تقویت دیدگاه مذهبی این افراد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: آمادگی کامل داریم تا در خصوص وظایف اداری وقف با شما همکاری کنیم. علاوه بر آن، وظیفه تبلیغی و مذهبی نیز در این زمینه به عهده ماست. سازمان اوقاف امانتدار مردان نیک‌اندیشی است که قصد خدمت به جامعه را دارند. بنابراین، با جدیت به این مسائل می‌پردازیم و می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی در این زمینه تنظیم کرد.

وی ادامه داد: در خصوص سند موقوفات نیز با کسانی که به کمک سازمان اوقاف نیاز دارند، همکاری می‌کنیم و بانک اطلاعاتی ما می‌تواند در شناسایی موقوفات قدیمی بسیار کمک‌کننده باشد. بنابراین، در هر موردی که به دریافت مجوز نیاز داشته باشید، کمااینکه ما نیز برای قانونی‌بودن همه اقدامات به مجوز نماینده مقام معظم رهبری نیاز داریم، پیگیر آن هستیم و با کمال میل همراهی خواهیم کرد.

بلک بیان کرد: با استفاده از این فرصت، سلام نماینده ولی‌فقیه، حجت‌الاسلام سیدمهدی خاموشی را به اسقف اعظم کلیسای وانک و اعضای شورای خلیفه‌گری ارامنه ابلاغ و اعلام می‌کنم هر موضوعی که در حیطه اقدامات و اختیارات ایشان باشد، بررسی و اجرا می‌شود.

سیپان کاشچیان، اسقف اعظم ارامنه اصفهان نیز با ابراز خرسندی از این دیدار اظهار کرد: حضور برادران ما در این مکان، مودت قلبی ما به یکدیگر را نشان می‌دهد و رابطه صمیمانه‌ متقابلی میان ما و سازمان اوقاف برقرار است، به‌گونه‌ای که با وجود مشغله زیاد مسئولان این سازمان، زمانی برای این ملاقات در نظر گرفته شد و این نشان از محبت و دوستی آنان دارد.

وی افزود: ما به‌عنوان فرزندان ایران در کنار برادران مسلمان خود بر اساس قوانین جمهوری اسلامی به مسائلی مثل وقف می‌پردازیم و در این مسیر، از راهنمایی دوستان خود به‌ویژه در سازمان اوقاف بهره می‌بریم. تلاش می‌کنیم با استفاده از توصیه‌های کارشناسانه و برادرانه آنها به مسائل مربوط به موقوفات خود رسیدگی‌ کنیم. همچنین تشکر قلبی‌ام را از مقام معظم رهبری، دولت، مجلس، قوه قضائیه، سازمان اوقاف و امور خیریه و به‌ویژه کسانی که در اینجا حضور یافتند، بابت همه دوستی‌ها و مودت‌هایی که برای خدمت به مردم داشتند، ابراز می‌‌کنم و اطمینان دارم که این دوستی‌ها عمیق‌تر و باعث خدمت بیشتر به مردم خواهد شد.

اسقف اعظم ارامنه اصفهان ادامه داد: یکی از کارویژه‌های شورای خلیفه‌گری ارامنه، رسیدگی به موقوفات همسو با وظایف سازمان اوقاف در قبال موقوفات مسلمانان است. اگر به تاریخ حضور و روابط ارامنه در این سرزمین نگاه کنیم، مخصوصاً بعد از انقلاب اسلامی، جامعه ارامنه به‌عنوان بخشی از مردم این سرزمین شاهد منش بزرگوارانه‌ای از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و ما همکاری‌های بسیاری با سازمان اوقاف داشته‌ایم.

کاشچیان تأکید کرد: اختیاراتی که قانون در خصوص موقوفات، ارث و… به شورای خلیفه‌گری ارامنه داده، زمانی اجرایی و قانونی می‌شود که از طرف محاکم قضایی و سازمان‌های دولتی تنفیذ شود. همکاری‌های نزدیکی که میان دو طرف وجود دارد، باعث می‌شود تا در خصوص موقوفات مربوط به کلیسا مدیریت خوبی داشته باشیم. اخیراً نیز مشکلاتی برای موقوفات ارامنه ایجاد شده بود که در حال رسیدگی به آنها هستیم.

خبرنگار:منصوره عزیز

Print Friendly, PDF & Email

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.