تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷
کد خبر : 34741

بومی سازی دانش نوینِ بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب در آبفای اصفهان

بومی سازی دانش نوینِ بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب در آبفای اصفهان

برای نخستین بار در صنعت آبفای کشور با استفاده از توان علمی نخبگان شرکت های دانش بنیان، آبفای استان اصفهان موفق به بومی سازی دانش نوین بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شد. به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل آبفای استان اصفهان با تاکید بر لزوم اجرای دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ مبنی بر حمایت از شرکت

Print Friendly, PDF & Email

برای نخستین بار در صنعت آبفای کشور با استفاده از توان علمی نخبگان شرکت های دانش بنیان، آبفای استان اصفهان موفق به بومی سازی دانش نوین بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شد.

به گزارش دنیای اسرار:مدیرعامل آبفای استان اصفهان با تاکید بر لزوم اجرای دستور مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ مبنی بر حمایت از شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: با دور اندیشی وزیر محترم نیرو و تاکید معاون آب و آبفا و دستور مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در چند سال اخیر، آبفای استان اصفهان با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و با پشتوانه علمی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه اصفهان، با بیش از یک سال تلاش شبانه روزی و سعی و خطا موفق به ساخت اولین لاینر بومی با کیفیت استاندارد بین المللی ASTM شد و شب گذشته تا بامداد امروز، شبکه فرسوده فاضلاب در خیابان گل نرگس بطول ۲۴ متر در عمق ۳٫۸ متری و به قطر ۵۰۰ میلی متر با روش نوین دنیا به واسطه نخبگان ایرانی اصلاح و بازسازی شد.
حسین اکبریان به بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب اصفهان به روش CIPP اشاره کرد و اظهار داشت: دانش اجرای اصلاح شبکه فرسوده به روش CIPP متعلق به کشور آلمان است و نخبگان ایرانی توانستند پس از چندین سال تلاش و مطالعه، عملیات ترمیمی در شبکه فاضلاب به روش های نوین نظیر CIPP-UV ، Pipe Bursting را بومی سازی کنند و هم اکنون اجرای این عملیات به وسیله دانشمندان ایرانی میسر شده است.
وی با بیان اینکه بخشی از شبکه فاضلاب اصفهان به عنوان نخستین شهر در کشور به روش های نوین بازسازی شد، اعلام کرد: در سال ۱۳۹۴ عملیات بازسازی شبکه فرسوده اصفهان به روش نوین CIPP-UV اجرایی شد و درحالی صورت گرفت که تکنولوژی این روش در انحصار کشور آلمان و تیم اجرایی آن از کشور چین بود و بدین ترتیب حدود هفت کیلومتر از کلکتورهای اصلی شبکه فاضلاب شهر اصفهان (قطر ۵۰۰ میلیمتر به بالا ) ترمیم و نوسازی شد.
اکبریان به فرایند بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب به روش نوین پرداخت و خاطرنشان ساخت: در این روش ابتدا لاینر که یک نمد چند لایه آغشته به رزین مخصوص است، به شکل، ابعاد و طول کلکتور فرسوده دوخته، هم زمان کلکتور فرسوده شستشو، رسوب زدایی و کاملا پاکیزه و آماده می شود و لاینر با تجهیزات مخصوص به داخل کلکتور فرسوده کشیده و با فشار مداوم دمنده های ویژه که حجم زیادی از هوا را با فشار ثابت به داخل لاینر ارسال کرده آنرا به دیواره کلکتور فرسوده می چسباند.
مدیرعامل آبفای استان اصفهان گفت: همزمان با دمش هوا یک ربات به داخل لاینر وارد شده و با کمک لامپ های اشعه فرابنفش رزین را پخته و عمل آوری میکند ، با اینکار لاینر شکل کلکتور را گرفته و آماده بهره برداری می شود. یکی از مهم ترین مزایای این روش این است که حدود یکصد متر از کلکتور های فرسوده در مدت زمان فقط ۶ تا ۸ ساعت بدون هیچگونه حفاری و مزاحمت برای شهروندان ترمیم و نوسازی می گردد و شبکه فرسوده فاضلاب عمری تازه تا حداقل پنجاه سال خواهد یافت.
اکبریان به تولید لاینرها توسط دانشمندان ایرانی اشاره کرد و افزود: با به کار گیری پتانسیل بالای اساتید در سطح کشور و تلاش های صورت گرفته در صنعت آبفای کشور و مشارکت گروه مهندسین مشاور، پروژه روش کنترل کیفی و تست لاینرهای عمل آوری شده بومی سازی شد و این مهم تاثیر به سزایی در سرعت بخشیدن به روند رو به رشد شرکت دانش بنیان در دست یابی به این دانش گردید.
وی با بیان اینکه این لاینرها مقاومتی بالاتر از فولاد داشته و در رده High-Tec هستند تصریح کرد: به منظور کنترل کیفی عملیات توسط تیم های بین المللی در زمان اجرا از لاینرها نمونه برداری به عمل آمده و نمونه هابه آزمایشگاه IKT کشور آلمان ارسال می شود.اما از این پس همین عملیات به وسیله نخبگان ایرانی در شرکت دانش بنیان انجام می شود که بسیار صرفه اقتصادی دارد و علاوه بر ممانعت خروج ارز از کشور، در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.
اکبریان خاطرنشان ساخت: هم اکنون میتوان با افتخار اعلام کرد که شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان و صنعت آبفای کشور با کمک اساتید، مهندسین و صنعت گران جوان سرافراز، پرتلاش و سخت کوش استان شهید پرور اصفهان، در زمینه بومی سازی و اجرای عملیات ترمیمی کلکتورهای فاضلاب به روش نوین CIPP-UV به موفقیت دست یافته است.

 

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.