تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
کد خبر : 34760

دانشگاه اصفهان میزبان دیپلمات ها و سفرای برجسته ۱۰ کشور شد

دانشگاه اصفهان میزبان دیپلمات ها و سفرای برجسته ۱۰ کشور شد

  دبیر کل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویان علوم سیاسی ایران از میزبانی اصفهان از دیپلمات ها و اساتید و پژوهشگران برجسته ۱۰ کشور در دو روز از زمان برگزاری نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل خبر داد.     به گزارش دنیای اسرار: سید محمد علی سیدحنایی در این ارتباط اظهار داشت: ایده اولیه

Print Friendly, PDF & Email

 

دبیر کل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویان علوم سیاسی ایران از میزبانی اصفهان از دیپلمات ها و اساتید و پژوهشگران برجسته ۱۰ کشور در دو روز از زمان برگزاری نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل خبر داد.

 

 

به گزارش دنیای اسرار: سید محمد علی سیدحنایی در این ارتباط اظهار داشت: ایده اولیه برگزاری نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل حدود یکسال پیش از سوی تعدادی از اساتید و دیپلمات های برجسته کشور مطرح شد .

 

وی دیپلماسی خط یک، خط یک و نیم و خط دو را سه نوع از دیپلماسی خواند و گفت: نام دیگر دیپلماسی خط دو، دیپلماسی ملل است که اثرگذاری آن بیش از دو نوع قبلی است و تلاش شده ازطریق دیپلماسی غیر رسمی و دیپلماسی ملل ارتباط موثری با جامعه جهانی برقرار کنیم و در راستای بازنمایی و نشان دادن چهره درست از کشو ر و از شر ایط سیاسی و اجتماعی کشور قدم بر داریم.

 

دبیر کل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویان علوم سیاسی ایران با اعلام اینکه دیپلماسی ملل یا دیپلماسی میان ملت ها امروز مغفول مانده است، بیان داشت: دراین نوع دیپلماسی، مقامات دولتی هیچ نقشی ندارند و خبرنگاران، دانشگاهیان،صاحب نظران، اندیشمندان و چهره های برجسته علمی و اجتماعی و پژوهشگران و چهره های برجسته کاملا مستقل و علمی اقدام به ارائه و تبیین مواضعی یک کشور در دنیا می کنند.

 

سید حنایی با اظهار اینکه دیپلماسی خط دو کاربرد بالایی دارد، ادامه داد: نخستین کنگره دیپلماسی ملل بدنبال ایجاد فضای نو در فضای علمی و دانشگاهی کشور هست که دیپلماسی خط دو را گفتمان سازی کنیم و مانور بیشتری بدهیم .

 

تحقق شعار «ایران، تمدنی ماندگار» رویکرد کنگره است

 

وی دیپلماسی ملل را گفتمانی نو در فضای علوم سیاسی و روابط بین المللی ایران دانست و گفت: هدف از برگزاری کنگره تحقق شعار «ایران، تمدنی ماندگار» و با دنبال کردن ایجاد فضایی نو در جهت آشنایی با فرهنگ غنی و اصیل ایرانی بر مبنای دو ستون و پایه استوار است.

 

دبیر کل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویان علوم سیاسی ایران ستون اول را فرهنگ ایرانی و تمدن ایرانی نام برد که در طول تاریخ در مقابل هجمه ها ماندگار بوده و چه بسیار افرادی که به فرهنگ ایرانی علاقه‌مند شدنند و حل شدند.

 

وی تصریح کرد: ستون دیگر منطق علمی و دانشگاهی مستقل و غیر دولتی و با نگاه تخصص محور است که با تکیه بر آن اهداف کنگره دیپلماسی ملل را دنبال کردیم.‌

 

سید حنایی اظهار داشت: ترویج فرهنگ صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها،فراهم کردن بستر در جهت دیپلماسی علمی و دیپلماسی فرهنگی، بهره گیری از اندوخته های علمی و فرهنگی میان ملت ها برای ایجاد زمینه های مناسب برای گفتگو،تعاملات میان فرهنگی و ترویج ارزش های انسان دوستانه که انسان ها را برای پرهیز از خشونت سوق دهند .

 

وی مطرح کرد: برنامه کنگره به دوبخش علمی و فرهنگی تقسیم شده است که فردا مصادف با ۱۸ تیرماه، مراسم افتتاحیه کنگره بر گزار می شود و در طول دو روز از برگزاری ، دو پنل تخصصی در قالب دیپلماسی عمومی و علمی با حضور دیپلمات های برجسته کشور، دانشجویان و سفرا برگزار میشود و روی موضوعات پنل به مباحثه می پردازند.

 

برگزاری کنگره دیپلماسی ملل در شهری غیر از پایتخت ایران

 

دبیر کل اتحادیه انجمن های علمی دانشجویان علوم سیاسی ایران انتخاب اصفهان به عنوان شهر میزبان به جهت چهره فرهنگی و ثبت آن در یونسکو بود و افزود: از آنجایی که بدنبال تغییر دیپلماسی رسمی میان دولت ها و پایتخت ها به دیپلماسی میان ملت ها (ملل)هستیم بنابراین نیاز به به برگزاری آن در شهری بغیر از پایتخت ایران(تهران) بود بنابراین اصفهان انتخاب شد.

 

وی مهمان های کنگره را سفرا و نمایندگان دیپلماتیک تعداد محدودی از کشورهای شاخص نام برد که سابقه دارند و در مرحله بعدی و دومین کنگره بین المللی با تعداد بیشتری از کشورها برگزار میشود، ادامه داد: اساتید برجسته علوم سیاسی و روابط بین المللی دانشگاه های سراسر کشور ، رئوسای پژوهشکده ها و اندیشکده های برجسته ، دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل، دبیران انجمن های علوم سیاسی و روابط بین الملل سراسر کشور از مهمان های این کنگره خواهند بود.

 

سید حنایی گفت: روز دوشنبه مصادف با ۱۹ تیرماه اختتامیه کنگره را خواهیم داشت و بیانیه پایانی قرائت می شود

خبرنگار:علیرضاهژبری

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.