تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷
کد خبر : 36331

موفقیت مخترع دهه هفتادی در ساخت ربات انسان‌نما

موفقیت مخترع دهه هفتادی در ساخت ربات انسان‌نما

محمدرضا بهمنی یکی از جوانان نخبه دهه هفتادی اهل استان فارس است که با بهره‌گیری از دانش خود و تلاش فراوان موفق به طراحی و ساخت رباتی انسان‌نما شده و در ۲۶ المپیاد بین المللی مقام کسب کرده و حالا در فاز تجاری‌سازی این محصول وارد شده است.   به گزارش دنیای اسراربه نقل ازفارس:شیراز،

Print Friendly, PDF & Email

محمدرضا بهمنی یکی از جوانان نخبه دهه هفتادی اهل استان فارس است که با بهره‌گیری از دانش خود و تلاش فراوان موفق به طراحی و ساخت رباتی انسان‌نما شده و در ۲۶ المپیاد بین المللی مقام کسب کرده و حالا در فاز تجاری‌سازی این محصول وارد شده است.

 

به گزارش دنیای اسراربه نقل ازفارس:شیراز، گسترش علم، فناوری و دنیای رباتیک باعث شده است انسان دست به اختراعاتی در زمینه های مختلف بزند و تکنولوژی های جدیدی را خلق کند.

تکنولوژی‌هایی عجیب و جالب که ممکن است در سال های آینده جایگزین فعالیت های انسانی شود.

مخترعین و نوآوران زیادی در کشور عزیزمان و استان فارس وجود دارند که با ایده های قابل توجه خود اختراعاتی نوین کرده اند و حتی موفق به تجاری سازی آن شده اند.

محمدرضا بهمنی یکی از جوانان دهه هفتادی است که با بهره گیری از دانش خود و تلاش فراوان موفق به طراحی و ساخت رباتی انسان نما شده است که می‌تواند برخلاف انسان که انرژی محدودی در زمینه پاسخگویی و اطلاع رسانی دارد در مدت زمان کمتری اطلاعات جامع و کامل تری را ارائه بدهد، این دستگاه بیشتر در مراکزی قابل استفاده است که مراجعه کنندگان زیادی دارند.

این فناور نخبه علاوه بر آن اختراعات و فعالیت های شاخص دیگری دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

 

 

این مخترع جوان در گفتگو با خبرگزاری فارس ابتدا خود را معرفی کرد و گفت: محمدرضا بهمنی، متولد ۱۳۷۰ در شهر زرقان هستم و در حوزه رباتیک و هوش مصنوعی فعالیت می‌کنم.

بهمنی ادامه داد: در حدود ۲۶ المپیاد بین‌المللی و چند جشنواره علمی شرکت و مقام کسب کرده ام، همچنین چندین ثبت اختراع دارم و درحال حاضر با یک استارت آپ جدید به نام نخبه شو وارد بازار آموزش رباتیک و ساخت ربات انسان نما شده ام‌.

او از مدارک و سوابق تحصیلی اش سخن گفت: مقطع دبیرستان در مدرسه نمونه دولتی زرقان رشته ریاضی و فیزیک خواندم سپس کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی در دانشگاه شیراز بودم.

کسب مقام در ۲۶ المپیاد بین‌المللی

مخترع جوان به مقام هایی که کسب کرده اشاره کرد و افزود: مسابقات روباتیک لیگ های مختلفی دارد، من بیشترین دستاورد هایم را در لیگ ربات های نمایشی و اختراعات نوین هوش مصنوعی در کشور هایی مثل ترکیه، امارات، برزیل و غیره به دست آوردم، در سال ۲۰۱۴ اولین مقام بین‌المللی جهانی را کسب کردم و از سال ۲۰۱۷ به بعد همه مقام هایی که کسب کردم اول بود.

وی در خصوص کسب و کارش توضیح داد و افزود: امروزه دنیا به سمت رباتیک مدرن امده و بخش بزرگی از شرکت ها و دستگاه ها مبتنی بر هوش مصنوعی و ترکیبی از علم رباتیک شده است و این باعث شده که ما در استارت آپ جدیدمان در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت کنیم و سعی کردیم با دیدی در بحث آموزش و ربات های انسان نما ورود کنیم که مبتنی بر هوش مصنوعی باشد.

تجاری سازی ربات انسان نما

او با اشاره به اینکه شرکت دانش بنیان هستند و فعالیت هایی در این راستا دارند گفت: ما جزء معدود شرکت‌هایی هستیم که ربات انسان‌نما را به صورت تجاری کار میکند، درواقع ما برای کسب و کار ها مثل رستوران‌ها، هتل‌ها، مراکز خرید و مکان‌هایی که نیاز به پاسخگویی سریع دارند این ربات را طراحی کرده که محصول دانش بنیان ما است و شروع به تجاری سازی آن کرده ایم.

بهمنی ادامه داد: درواقع ما برای مبحث دیگری در سال ۹۷ شرکتی تاسیس و شروع به فعالیت کردیم و بعد از آن من با یک گروه دیگر ایده ربات های انسان نما را اجرا و راه اندازی کردیم تا امسال که یک شرکت جدید برای این زمینه با ساختاری متفاوت تاسیس و پیاده سازی کردیم.

وی افزود: خودم به تنهایی در ابتدا این کار را آغاز کردم و اکنون ۱۵ نفر نیرو مشغول به کار به صورت حضوری و دورکاری داریم.

ورود به دنیای رباتیک

مخترع استان فارسی علاقه به شرکت در المپیاد را دلیل ورودش به حوزه رباتیک دانست و توضیح داد: از سال دوم دانشگاه به شرکت در المپیاد بسیار علاقه مند شدم و پیگیری کردم و این پیگیری ها باعث شد به دنیای رباتیک وارد شوم و آن را ادامه دهم و تا امروز ادامه دادم.

این مخترع در خصوص ایده تولید ربات انسان نما سخن گفت و افزود: پارسال که اولین قدم برای ساخت ربات انسان نما را برداشته بودیم چند نمایشگاه شرکت کردیم و آنجا احساس کردیم توانمان برای توضیح همه مطالب به مخاطبان کم است و نمی‌توانیم به همه آنها اطلاعات کافی را در مدت زمان کم به طور کامل بدهیم بنابراین به این فکر کردیم که رباتی طراحی کنیم که بتواند به مراجعه کنندگان پاسخی باکیفیت و کامل بدهد، از همان زمان نسخه های ابتدایی آن را طراحی کردیم تا الان که به نتیجه قابل قبولی رسیده است.

او از صادرات این محصول گفت و بیان کرد: مدتی پیش با شخصی در امارات آشنا شدیم و به واسطه ایشان قرار شد برای یکی از دانشگاه های امارات یک نمونه از همین رباتی که داریم به زبان عربی طراحی کنیم و به دست آنها برسانیم.

ویلچر هوشمند؛ اختراعی که دستاورد علمی بود نه تجاری

مدیرعامل شرکت دانش بنیان از به اختراعات دیگرش اشاره کرد و گفت: در زمینه ردیاب ماهواره ای یا Gps، ربات های مبتنی بر سیستم عامل اندروید اختراعاتی داشتم همچنین ویلچر هوشمندی برای افرادی که ناتوانی جسمی دارند ساختم؛ به این صورت که افراد ناتوان می‌توانستند با حرکات مردمک چشمشان ویلچر را کنترل کنند.

بهمنی ادامه داد: اختراع GPS به مرحله تولید و تجاری سازی رسید اما ویلچر هوشمند به خاطر هزینه های بالایی که داشت و اینکه معمولا افراد دارای ناتوانی جسمی از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستند و اکثرا تحت پوشش بهزیستی هستند به نتیجه نرسید و بیشتر یک دست آورد علمی برای ما بود تا تجاری.

همسرم در مسیر موفقیت بسیار من را یاری کرد

او ضمن معرفی مشوقانش گفت: جو دانشگاه بسیار در روند موفقیت من تاثیر گذار بود، سه استاد بسیار من را یاری کردند و فردی که در این یه سال گذشته بسیار من را یاری کرد و باعث افزایش موفقیتم شد همسرم بود که همه جوره در همه شرایط پشت من بود و همچنان این حمایت ها ادامه دارد.

نخبه دهه هفتادی عوامل موفقیت خود را بیان کرد و گفت: اگر بخواهم کار ها و فعالیت هایم را موفقیت حساب کنم میتوانم بگویم تلاش فراوان و تلاش هدفمند عامل آن بوده است.

وی دلیل عدم مهاجرتش رابیان کرد و افزود: من فرصت های زیادی برای مهاجرت داشتم و افراد زیادی از من دعوت کردند تا ایده هایم را به کشور‌های دیگر ببرم و اجرایی کنم اما نپذیرفتم و خواستم در کشور خودم برنده باشم، وقتی میبینم با آموزش می‌توانم نسل جدید را رشد و پرورش دهم و آنها می‌توانند در تکنولوژی تاثیر گذار باشند بسیار لذت میبرم و فکر به ترک این کار باعث عذاب وجدان من می‌شود و نمی‌توانم خودم را برای مهاجرت قانع کنم.

راز موفقیت ترک عادت ها است

بهمنی در آخر با استفاده از تجربیات خود به جوانان توصیه ای کرد و تصریح‌داشت: یک جمله همیشه در زندگی من تاثیر بسزایی گذاشت و آن این بود، راز موفقیت ترک عادت ها است، برای رسیدن به موفقیت باید برخی از عادت ها را ترک کرد و توجه را بر روی اهداف اصلی گذاشت تا به جایگاهی که می‌خواهیم برسیم.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.