تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
کد خبر : 36354

پیش بینی‌ حوزه‌های فناوری، رسانه و ارتباطات جهانی‌ در ۲۰۲۳

پیش بینی‌ حوزه‌های فناوری، رسانه و ارتباطات جهانی‌ در ۲۰۲۳

گزارش TMT شرکت دی‌لویت ،یکی از گزارش‌های جالب و آموزنده‌ای است که به صورت سالانه منتشر می‌شود و در آن دی‌لویت، پیش‌بینی‌های مربوط به سه حوزه‌ی Technology و Telecommunication و Media را برای سال پیش‌‌رو بیان می‌کند.   به گزارش دنیای اسرار، اگر یکی از این سه حوزه برای شما جذاب باشد، قاعدتاً مطالعه و

Print Friendly, PDF & Email

گزارش TMT شرکت دی‌لویت ،یکی از گزارش‌های جالب و آموزنده‌ای است که به صورت سالانه منتشر می‌شود و در آن دی‌لویت، پیش‌بینی‌های مربوط به سه حوزه‌ی Technology و Telecommunication و Media را برای سال پیش‌‌رو بیان می‌کند.

 

به گزارش دنیای اسرار، اگر یکی از این سه حوزه برای شما جذاب باشد، قاعدتاً مطالعه و مرور این گزارش برایتان مفید خواهد بود: هوش مصنوعی،‌ طراحی تراشه‌‌ها، ماهواره‌‌های باند پهن، خدمات استریم، شبکه‌‌های ۵G و رشد فنآوری بازی و واقعیت مجازی (VR)، رشد محاسبات لبه از جمله موضوعاتی هستند که در این گزارش به آن‌ها پرداخته شده است.

 

بر اساس گزارش جدید Deloitte Global، در حالی که فضا مملو از ماهواره‌ها می‌شود، ابزارهای هوش مصنوعی تراشه‌ها را بهتر و سریع‌تر طراحی می‌کنند. از آنجایی که فشارهای تورمی، مسائل زنجیره تامین و سایر رویدادهای جهانی هم‌‌چنان باعث عدم اطمینان می‌‌شوند، مصرف‌‌کنندگان و کسب و کارهای مختلف به دنبال راه‌‌هایی برای انجام کارهای بیش‌‌تر با کم‌‌تر هستند. این بر اساس گزارش پیش‌بینی‌های ۲۰۲۳ فناوری، رسانه و ارتباطات از راه دور شرکت Deloitte Global است که بزرگ‌ترین روندهای جهانی در TMT و تأثیر آن‌ها بر تجارت و مصرف‌کنندگان در سال آینده را نشان می‌دهد.

 

کوین وستکات، نایب رئیس TMT و رهبر جهانی ارتباطات، رسانه و سرگرمی ایالات متحده در Deloitte LLP می-گوید: مصرف کنندگان به دنبال راه های مقرون به صرفه تر برای برقراری ارتباط، سرگرم شدن و بهره وری هستند، در حالی که کسب و کارها به دنبال راه های کارآمد برای نوآوری، رقابت، متمایز شدن و رشد درآمد هستند.

 

بر اساس این گزارش، چهار روند برجسته خواهند شد:

 

شرکت های نیمه هادی برای طراحی تراشه‌‌های آینده به هوش مصنوعی و مواد پرقدرت روی می‌‌آورند. شرکت‌های تولید تراشه از هوش مصنوعی برای کمک به طراحی سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر تراشه‌ها استفاده می‌کنند. Deloitte انتظار دارد که شرکت‌‌های نیمه هادی پیشرو در جهان بتوانند ۳۰۰ میلیون دلار برای ابزارهای هوش مصنوعی داخلی و دیگر شرکت‌‌ها برای طراحی تراشه‌‌ها در سال ۲۰۲۳ هزینه کنند و این تعداد ممکن است سالانه ۲۰ درصد در چهار سال آینده رشد کند و در سال ۲۰۲۶ از ۵۰۰ میلیون دلار فراتر رود.

 

هوش مصنوعی احتمالاً بسیار فراتر از پولی است که برای ابزارهای طراحی هوش مصنوعی صرف می‌‌شود، که می‌‌تواند به سازندگان تراشه اجازه دهد تا مرزهای قانون مور را پشت سر بگذارند، در زمان و هزینه صرفه‌‌جویی کنند و حتی طرح‌‌های تراشه‌‌های قدیمی را به دوران مدرن بکشانند.

 

پل سیلورگلیت، نایب رئیس و رهبر بخش فناوری ایالات متحده در شرکت Deloitte LLP می‌‌گوید: «کمبود نیمه هادی‌‌ها نیاز به تولید سریع تر و کارآمدتر تراشه ها را برای پاسخگویی به تقاضا نشان داده است. طراحی به کمک هوش مصنوعی می‌تواند برای رفع این نیاز مورد استفاده قرار گیرد و هم‌‌چنین می‌تواند تراشه‌های قدیمی‌تر را با حرکت به سوی فرآیند پیشرفته‌تر بهتر کند و حتی به بسته شدن شکاف استعداد تراشه‌ها کمک کند. با سریع‌تر کردن طراحی تراشه توسط هوش مصنوعی، شرکت‌های نیمه‌رسانا می‌توانند از چالش‌های فعلی بازار فراتر رفته و بیش‌‌تر بر روی آینده تمرکز کنند.

 

نیمه هادی‌‌های سوپرشارژ که از مواد پرقدرت ساخته شده‌‌اند، توسعه تراشه را به سطح جدیدی ارتقاء می‌‌دهند. جایگزین سیلیکون، این مواد که عمدتاً «نیترید گالیم» و «کاربید سیلیکون» هستند که برای ولتاژهای بالاتر و سطح توان و انعطاف‌پذیری مورد نیاز طراحی گردیده‌‌اند که برای کاربردهای رایج مانند باتری خودروهای الکتریکی، شارژرهای الکترونیکی مصرفی فوق‌العاده کارآمد، پنل‌های خورشیدی قدرتمند و کاربردهای نظامی پیشرفته مناسب هستند.

 

بخش فناوری فضایی و انرژی هسته ای. Deloitte پیش‌بینی می‌کند که تراشه‌های ساخته شده از مواد نیمه‌رسانای پرقدرت در سال ۲۰۲۳ مجموعاً ۳٫۳ میلیارد دلار به فروش برسند که تقریباً ۴۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش را نشان می‌‌دهد. در سال ۲۰۲۴، احتمالاً بیش از ۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد خواهد شد. شرکت های فناوری ۱۳ درصد بیش‌‌تر از سایرین احتمال دارد تا سال ۲۰۳۰ خالص صفر را هدف قرار دهند.

 

ماهواره‌‌های باند پهن باید در آسمان شلوغ حرکت کنند. Deloitte پیش‌‌بینی می‌‌کند که بیش از ۵۰۰۰ ماهواره پهن باند تا پایان سال ۲۰۲۳ در مدار پایین زمین (LEO) قرار خواهند گرفت و این به دلیل رشد استقرار ماهواره‌‌های تجاری برای ارائه اینترنت پرسرعت به هر گوشه از جهان است. آن‌‌ها می‌‌توانند دو صورت فلکی فعال را تشکیل دهند که اینترنت پرسرعت را برای نزدیک به یک میلیون مشترک در تمام نقاط کره زمین، صرف نظر از این‌‌که چقدر دور هستند، فراهم نمایند.

 

اگر هر سازمانی که در حال حاضر قصد ساخت یک صورت فلکی LEO را دارد، در کار خود موفق شود، می تواند هفت تا ۱۰ شبکه رقیب تا سال ۲۰۳۰ را عملیاتی و اجرایی نماید و در مجموع ۴۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ ماهواره به بیش از ۱۰ میلیون کاربر نهایی خدمات‌‌رسانی کند. این رشد احتمالاً برای محافظت از مشترکات فضا، از جمله افزایش همکاری در حوزه‌‌ صنعت و ایجاد قابلیت‌های جدید، به آگاهی از موقعیتایی، سرویس‌دهی ماهواره‌ای در مدار و حذف زباله‌های فضایی، نیاز دارد.

 

ورزش‌‌های زنده: عرصه بعدی برای ارائه دهندگان استریم میلیاردها دلار برای ورزش های زنده است که با خرید حقوق در طیف رویدادهای ورزشی در راستای تلاش برای جذب مخاطبین، حفظ و کسب درآمد از مخاطبان خود از طریق این محتوای محبوب، هزینه کنند. دیلویت پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳، استریمرها می‌توانند بیش از ۶ میلیارد دلار را برای حقوق اصلی ورزش در بزرگ‌‌ترین بازارهای جهانی هزینه کنند.

 

رشد جهانی در خدمات استریم، شامل افزایش ویدیوهای تبلیغاتی بر اساس تقاضا (AVOD) است. Deloitte پیش‌بینی می‌کند که سرویس‌های پخش عمده که بدون آگهی بوده‌اند، گزینه‌های AVOD را اضافه خواهند کرد. در حالی که اشتراک‌های بدون آگهی از بین نمی‌روند، Deloitte پیش‌بینی می‌کند که تا پایان سال ۲۰۲۳، همه سرویس‌های اصلی اشتراک ویدیو بر اساس تقاضا در بازارهای توسعه‌یافته احتمالاً سطوح جدیدی با بودجه تبلیغات راه‌اندازی خواهند کرد که تا پایان سال ۲۰۲۴، نیمی از این ارائه دهندگان احتمالاً یک سرویس پخش تلویزیونی رایگان با پشتیبانی از تبلیغات را نیز در اختیار خواهند داشت. تا سال ۲۰۳۰، Deloitte انتظار دارد که اکثر اشتراک‌های سرویس ویدیوی آنلاین به طور جزئی یا کامل از طریق تبلیغات تأمین شود.

 

هم‌‌چنین در این گزارش؛ شبکه‌‌های۵G اتصال و ارتباطات سازمانی را متحول خواهند کرد. Deloitte انتظار دارد تعداد اپراتورهای شبکه تلفن همراه که در شبکه های مستقل ۵G سرمایه گذاری می‌‌کنند از بیش از ۱۰۰ اپراتور در سال ۲۰۲۲ دو برابر شود و تا پایان سال ۲۰۲۳ به حداقل ۲۰۰ نفر برسد.

 

تولید مجازی جلوه‌‌های بصری را بلادرنگ روی مجموعه می‌‌آورد. ابزار و تکنیک‌‌های تولید مجازی، فیلم و سینما را متحول می‌‌کند. Deloitte پیش‌بینی می‌کند که بازار ابزارهای تولید مجازی در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۲ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که ۲۰ درصد بیش‌‌تر از ۱٫۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ است.

 

M&A بازی و فناوری بازی رشد می‌کند

 

Deloitte پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۳، تعداد ادغام‌ها و تملک‌های شرکت‌های بازی‌های ویدیویی حدود ۲۵ درصد افزایش می‌یابد که اندکی کندتر از رشد ۳۰ درصدی برآورد شده در سال ۲۰۲۲ است.

 

واقعیت مجازی (VR) شتاب بیش‌‌تری می‌‌گیرد. Deloitte پیش‌بینی می‌کند که بازار VR در سال ۲۰۲۳ هفت میلیارد دلار درآمد در سطح جهان ایجاد خواهد کرد که ۵۰ درصد افزایش نسبت به ۴٫۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. با افزایش محبوبیت واقعیت مجازی، ۹۰ درصد از این درآمد احتمالاً از فروش کیت هدست به دست می‌آید و انتظار می‌رود ۱۴ میلیون دستگاه با میانگین ۴۵۰ دلار هر کدام در سال ۲۰۲۳ به فروش برسند.

 

خرید اجتماعی می شود. Deloitte انتظار دارد که هزینه کالاها و خدمات در رسانه های اجتماعی در سال ۲۰۲۳ از ۱ تریلیون دلار در سطح جهان فراتر رود و سالانه ۲۵ درصد رشد کند و بیش از ۲ میلیارد نفر در سال گذشته از این طریق خرید کنند

محاسبات لبه سازمانی رشد می کند. امروزه حجم داده‌‌هایی که توسط حسگرها، نودها، برنامه‌‌های کاربردی، و … در اینترنت اشیاء تولید می‌‌شوند به میزان قابل ملاحظه‌‌ای گسترش یافته است. برای کاهش حجم داده‌‌های ارسالی، ترافیک شبکه و مسافتی که داده‌‌ها باید طی کنند تا به مقصد برسند، می‌‌توان از مفهومی به نام محاسبات لبه‌‌ای یا Edge Computing استفاده کرد.

 

پردازش داده‌‌های اینترنت اشیا معمولاً در سیستم رایانش ابری و از طریق منابع محاسبات ابری انجام می‌‌شود و به همین علت مواردی مثل پهنای باند شبکه و زمان تاخیر به مشکلات مهمی تبدیل شده‌‌اند. به همین علت توصیه می‌‌شود که به‌‌جای محاسبات ابری، محاسبات لبه‌‌ای مورد استفاده قرار بگیرد.

 

محاسبات ابری چندین دیتاسنتر مختلف را درگیر می‌‌کند و پردازش در آن‌‌ها انجام می‌‌شود، اما در محاسبات لبه‌‌ای پردازش تنها در داخل منبع صورت می‌‌گیرد. در واقع هدف از طراحی محاسبات لبه‌‌ای یا همان Edge Computing این است که پردازش‌‌ها اطراف منبع انجام شوند و به دیتاسنترهای مختلف نیازی نداشته باشند.

 

Deloitte پیش‌بینی می‌کند که بازار سازمانی برای محاسبات لبه در سال ۲۰۲۳- ۲۲%رشد خواهد کرد، زیرا شرکت‌های ابر، مخابراتی، تجهیزات و پلت‌فرم‌ها برای سهمی از سرمایه‌گذاری سازمانی در خدمات و محصولات لبه‌ای که محاسبات را سریع‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر می‌کنند، رقابت می‌کنند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.