تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر : 39372

شيوه هاي اثرگذار در تذکر به افراد بد پوشش

شيوه هاي اثرگذار در تذکر به افراد بد پوشش

کارشناسان معتقدند کار فرهنگي بهترين و مؤثرترين شيوه مقابله با بدپوششي بانوان است و بنابر اين بايد با روش هاي مؤثر و مفيد تذکر به افراد بدپوشش و نحوه اقناع سازي آنان براي پذيرش حجاب آشنا شويم. به گزارش دنیای اسرار:تجربه ثابت کرده که اگر کودک، نوجوان يا جواني را ازچيزي نهي کرديم در مقابل

Print Friendly, PDF & Email

کارشناسان معتقدند کار فرهنگي بهترين و مؤثرترين شيوه مقابله با بدپوششي بانوان است و بنابر اين بايد با روش هاي مؤثر و مفيد تذکر به افراد بدپوشش و نحوه اقناع سازي آنان براي پذيرش حجاب آشنا شويم.
به گزارش دنیای اسرار:تجربه ثابت کرده که اگر کودک، نوجوان يا جواني را ازچيزي نهي کرديم در مقابل آن جبهه گرفته و به انحاي مختلف سعي کرده تا از انجام فرمان تمرد کند. در خصوص حفظ حجاب و پوشش هم همين گونه است و حقيقتاً نمي توان کسي که از ابتداي کودکي در درون خانواده با فرهنگ حجاب آشنا نبوده و اصلاً خانواده او اعتقادي به حجاب و رعايت احکام و حدود شرعي نداشته را با زور وادار به حفظ حجاب کرد.
حال که دريافتيم کار فرهنگي بهترين و مؤثرترين شيوه مقابله با بدپوششي در جامعه است بايد با روش هاي مؤثرو مفيد تذکر به افراد بدپوشش و نحوه اقناع سازي آنان براي پذيرش حجاب نيز آشنا شويم چرا که تذکر لساني به افراد بدپوشش اگر با رفتارهاي پرخاشگرانه همراه باشد اين روش نيز نه تنها اثري در فرد ايجاد نمي کند بلکه باعث بروز تنش در جامعه و حمايت از فرد متخلف مي شود و قطعاً اين کار جامعه اسلامي را متضرر خواهد کرد.
شيوه هاي تذکر به افراد بدپوشش از نظر رهبر معظم انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامي 22 ارديبهشت سال 82 در جلسه با دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي خطاب به دانشجويي که پرسيده بود، مشکل بدحجابي و مقابله با فرهنگ هاي غلط در دانشگاه ها دغدغه بسيج اين دانشگاه ها است،نظر حضرت عالي چيست؟ فرمودند: «گفتن و تذکّر دادن، خوب است ،با اخلاق خوب تذکّر دهيد،؛ با رفق و مدارا امر و نهي کنيد. امر و نهي، يعني دستور دادن غير از تمنا کردن است؛ اما همين را با رفق، مدارا و محبّت، نه با خشونت انجام دهيد.به نظرم اين طوري بايد عمل شود… اما برخورد فيزيکي و جسماني،اين که درست نيست و ما اصلا اين را توصيه نمي کنيم »
مردم چگونه قانون را مي پذيرند
هرگاه انسان بداند که احکام و دستورات الهي منافاتي با نيازهاي طبيعي و فطري او ندارد زودتر در مقابل احکام سر تسليم فرود مي آورد . از طر في تشريع بايد همراه بيان فلسفه احکام باشد زيرا انسان هنگامي که دليل و فلسفه عمل به قانوني را بداند و قانونگذار منافع عمل به قانوني را براي او روشن کند و از خطرات و مضراتي که سرباز زدن از قانون مي تواند براي او به وجود آورد آگاه شود ، با رغبت بيشتري قانون را پذيرفته و به آن ملتزم مي شود .
بي اطلاعي اکثر بد پوشش ها از فلسفه حجاب
بايد قبول کنيم که بيشتر بدپوشي ها و بي حجابي ها به خاطر نوع تربيتي است که افراد بدپوشش دارند و يا اينکه فلسفه حجاب براي آنها روشن نشده و مطمئناً با يک صحبت منطقي متقاعد مي شوند. بايد توجه داشته باشيم که انسان ها در برخورد با حق، 3 دسته اند. دسته اول انسان هاي حق گرا هستند. چنين افرادي در صورتي که اشتباه خود را دريابند،نه تنها ناراحت نمي شوند, بلکه بسيار خرسند و شادمان مي شوند.
دسته دوم انسان هايي هستند که در مقابل حقيقت بي تفاوتند. چنين افرادي از اين که کسي روي اشتباهاتشان انگشت بگذارد، استقبال نمي کنند. دسته سوم اما انسان هاي حق ستيزند. اين افراد مسلماً در برابر حرف حق، واکنش منفي نشان مي دهند. البته اين گروه اندکند و غالب افراد جزو گروه اول و دوم هستند.
در اينجا يک نکته اساسي وجود دارد و آن هم نحوه امر به معروف و نهي از منکر افراد است. مسلما اگر، با درک درستي از طرف مقابل اقدام شود عکس العمل مثبت طرف مقابل، بسيار بالا خواهد بود.
روش هاي اثر گذار در تذکر به افراد بدپوشش
1-به اعتقادات شخصي افراد نبايد بي احترامي کرد و بهترين اقدام استدلال منطقي وايجاد انگيزش و بينش در افراد است.
2-يادتان نرود براى تغيير در رفتار فرد بد پوشش اولاً؛ بايستى بسيار با مدارا و نرمى برخورد کنيد ثانياً؛ انتظار تغيير سريع نداشته باشيدو ثالثاً؛ با بيان فلسفه حجاب و نتايج دنيوى و اخروى او را نسبت به اين موضوع متقاعد کنيد.
3-اگر فردي نمي‌تواند به اعصاب خود مسلط باشد نبايد امر به معروف و نهي از منکر کند و با افراد بد پوشش درگير شده و ممکن است مرتکب فعل حرام شود.
4-براي اينکه افراد به حجاب علاقه‌مند شوند بايد سعي کنيم آنان را مورد تشويق کلامي و مادي قرار دهيد.
5-به افراد بد پوشش کتاب هاي مناسب در مورد دلايل حفظ عفاف و حجاب هديه دهيد.
6– براي اينکه تذکر ما تأثيرگذار باشد بايد با ادب و احترام افراد بد پوشش را به خود جلب کنيم، در صورت علاقه‌مندي، آنها به تقليد از کارهاي شما خواهند پرداخت.
7- از تحقير و سرزنش کردن و منت گذاشتن خودداري کنيد.
8-يکى از چيزهايى که باعث مى شود انسان در رعايت حجاب کوتاهي کند و يا ديد مناسبي نسبت به آن نداشته باشد، اين است که فلسفه حجاب برايش جانيفتاده است، لذا از چنين افرادي بخواهيد با مطالعه کتاب هايى که در اين زمينه نوشته شده است، آگاهى و شناخت خود را درباره فلسفه حجاب افزايش دهند.
9- به آنها بگوييد که حجاب به خانم ها کمک مي کند که به طور ناخواسته و خارج از چارچوب ها وسيله لذت انگاري مردان نامحرم و هوس باز قرار نگيرند و احترام آنان در جامعه خدشه دار نشود.
10- به اين نکته مهم يادآور شويد که اگر چه حجاب از يک سو براي خانم ها محدوديت است و موجب خستگي و زحمت يا گرما در تابستان مي باشد اما از سوي ديگر اوج احساسات را سالم نگه مي دارد و عاطفه ها و محبت ها را در کانون گرم خانواده متمرکز مي سازد و زن و مرد را از بي تفاوتي نسبت به همديگر در نظام خانواده نجات مي دهد.
چگونه به شبهه افکني در خصوص حجاب پاسخ دهيم
امروز بسياري از شبکه ها و رسانه هاي بيگانه با مطرح کردن اين شبهه که حجاب يک امر اختياري است هشتگ ها و پويش هاي نه به حجاب اجباري راه انداخته و از اين طريق به تحريک دختران و بانوان کشور مي پردازند. در اين ميان وقتي به برخي از دختران جوان از پوشش و حجاب شرعي برخوردار نيستند تذکر مي دهيم پرخاش کرده و مي گويند موي خودم است و به کسي ربطي ندارد، دلم مي خواهد آن را به نمايش بگذارم! در پاسخ به اين عده بايد مثَل معروف سوراخ کردن کشتي که فردي مي‌گفته من جايي را که مخصوص نشستن خودم است را سوراخ مي‌کنم و کار به بقيه ندارم را مثال بزنيم و بگوييم حال اگر قبول کنيم چنانکه او بر سوراخ نکردن کشتي از طرف ديگران اشکال نمي‌گيرد ديگران نيز نبايد به او اشکال بگيرند؟!
مسلم است که همه ما سوار بر يک کشتي هستيم که اگر يک نفر به اشتباه يا به عمد آن را سوراخ کند بقيه را هم با خود غرق خواهد کرد. ما هم براي حفظ نظام کلي زندگي اجتماعي در جامعه اسلامي خود به حجاب نيازمنديم و دلايل لزوم آن همه انسانها را به رعايت آن مجبور مي‌کند و سخن بر سر افراد مختلف نيست. ما نيز قبول داريم که هيچ کسي نبايد ديگري را بر هيچ امري مجبور کند اما در اينجا اگر مذهب را حاکم مي‌دانيم بايد قبول کنيم که در اين مذهب خداوند است که حکم مي‌کند و او نيز رعايت حجاب را در قرآن خود به زنان مسلمان حکم کرده و اگر عقل بشري را حاکم مي‌دانيم بايد بدانيم که اين نظام احسن اجتماعي است که حکم مي‌کند و دختران و زنان به فرمان عقل و منطق خود حجاب و عفاف را در جامعه رعايت کنند.
تهيه و تنظيم: سرتيپ دوم پاسدار حميد علينقيان پور، فرمانده انتظامي استان اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 4 در انتظار بررسی : 4 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان