تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
کد خبر : 28920

“غار چال‌نخجیر”غاری زنده باقدمتی حدود ۷۰ میلیون سال

“غار چال‌نخجیر”غاری زنده باقدمتی حدود ۷۰ میلیون سال

غار چال‌ نخجیرغاری واقع در شهرستان دلیجان در استان مرکزی کشور ایران است. به گزارش دنیای اسرار:این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع شده است. غار در سال ۱۳۶۸ در به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان

Print Friendly, PDF & Email

غار چال‌ نخجیرغاری واقع در شهرستان دلیجان در استان مرکزی کشور ایران است.

به گزارش دنیای اسرار:این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر، و در دامنه کوه تخت واقع شده است.

غار در سال ۱۳۶۸ در به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان آب دلیجان کشف شد. قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. غار چال‌نخجیر از جمله غارهای طبقاتی است و از سه طبقه تشکیل شده است.

سنگ‌های تزئینی با اشکال متنوع مانند عقاب، لاک پشت، گوزن، انسان، کبوتر و تندیس‌های غول پیکر بلورین ایجاد شده‌است که بیشتر آنان از جنس آهک است.. تالارهای «عروس»، «گل کلمی»، «آبشارگلی»، «فرسنگ» و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است.

این غار در سال ۱۳۸۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

تهویه طبیعی هوای درونی غار در فصول تابستان و زمستان یکی دیگر از ویژگی‌ های این غار است. هوای درون غار در تابستان خنک و در زمستان گرم است و بازدیدکنندگان هیچگاه در آن با کمبود اکسیژن روبرو نمی‌ شوند.

این غار نهشته‌ های زیبایی دارد که برخی از آنها در دیگر غارهای ایران دیده نشده است. از جمله آنها می‌ توان به نهشته‌ های بزرگ کاج مانند اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌ های مهم غار، زنده بودن آن است، یعنی اگر جایی از آن تخریب شود و یا ترک بخورد در طول سال‌های متمادی ترمیم خواهد شد.

با توجه به قرار گرفتن غار در دامنه کوه دسترسی به آن بسیار آسان بوده و بازدیدکنندگان به راحتی قادر به بازدید این محل می‌ باشند.

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.