تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
کد خبر : 35087

ارزش واقعی ضربان برق از نگاه اعداد

ارزش واقعی ضربان برق از نگاه اعداد

به گزارش دنیای اسرار-مجید دهقان- مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای یزد:برای اینکه ارزش هر نعمتی را بدانیم در ابتدا باید بدانیم چقدر برای آن نعمت، هزینه شده و به لحاظ مادی چه میزان از سهم هر ایرانی خرج این بخش شده تا بتوانیم در صرفه جویی و امانتداری، جانب احتیاط را رعایت کنیم. یکی از

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش دنیای اسرار-مجید دهقان- مدیر روابط عمومی برق منطقه‌ای یزد:برای اینکه ارزش هر نعمتی را بدانیم در ابتدا باید بدانیم چقدر برای آن نعمت، هزینه شده و به لحاظ مادی چه میزان از سهم هر ایرانی خرج این بخش شده تا بتوانیم در صرفه جویی و امانتداری، جانب احتیاط را رعایت کنیم.
یکی از نعمت‌هایی که عمدتا قدر آن را نمی‌دانیم و نقش کلیدی در تمام بخش‌های جامعه و زندگی دارد، انرژی برق است که به عنوان یکی از نهاده‌های مهم تولید در حیات اقتصاد صنعتی جوامع، نقش زیربنایی ایفا می‌کند.
در واقع در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور به ویژه در استان‌های صنعتی برای افزایش تولید و رشد اقتصادی و تداوم آن، نیازمند تامین به موقع انرژی برق هستیم. این مهم به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند بر افزایش رفاه عمومی در کشور تأثیرگذار باشد.
به عبارت دیگر تامین برق از عوامل افزایش تولید (رشد اقتصادی)، رشد اشتغال، افزایش درآمد خانوارها و کاهش فقر و نابرابری در کشور محسوب می‌شود.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها با ۴ درصد کاهش مصرف برق کشور در بخش خانگی می‌توان تا ۱۲۰۰ مگاوات معادل ظرفیت یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی، در مصرف انرژی برق صرفه جویی انجام داد.
تامین انرژی برق وابسته به سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی است و لازم است به هزینه‌های ساخت نیروگاه نیز توجه شود ؛ به عنوان مثال هزینه ساخت یک نیروگاه ۱۵۰۰ مگاواتی که قادر به تولید ۱۲۰۰ مگاوات ساعت برق باشد، در حدود ۱٫۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.
حال تصور کنید با پیش بینی هایی که برای تولید برق امسال شده و باید بیش از ۳۵۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی برق برای تأمین نیاز‌های کشور تولید شود، تنها با صرفه جویی چهار درصدی در بخش خانگی می‌توان از طریق جلوگیری از سوخت مازاد و هزینه‌های تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها معادل ۳٫۵ میلیارد متر مکعب در سوخت نیروگاهی و نهایتاً ۱۴ میلیارد کیلووات ساعت در انرژی الکتریکی برق معادل ۷۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی فقط در سال جاری برای کشور رقم زد؛ هزینه ای که می توان از آن در بخشهای سلامت و بهداشت، آموزش، ورزش، فرهنگ و سایر مباحث اجتماعی استفاده کرد.
از همین قیاس قیمت می توان به تأثیر و اهمیت انرژی برق در تمام شئون زندگی و در سطح کلان نیز در سیاستهایی مانند سرمایه گذاری در بخشهای مختلف کشور در زمینه انرژیهای نو و زیرساختهای مناسب جهت تولید و بهره برداری این نوع از انرژی و فناوریهای برتر مرتبط با آن پی برد.
از سوی دیگر با توجه به تأثیر مثبت مصرف انرژی بر رشد اشتغال، افزایش درآمد خانوارها و کاهش فقر در بخش خدمات، در وهله نخست سیاستهای مدیریت انرژی در این بخش نباید موجب کاهش مصرف انرژی خانوارها از طریق عدم مصرف انرژی شود، بلکه باید با فرهنگسازی مناسب از طریق افزایش اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت رو به گسترش فضای مجازی، زمینه تقویت مصرف بهینه به عنوان بخشی مثبت، در نظام نهاد خانواده را فراهم کنیم و بهترین گزینه برای این بخش، مراکز آموزشی بویژه مدارس ابتدایی و متوسطه، مساجد و هیأتهای مذهبی در راستای دسترسی خانوارها به وسایل و امکانات لازم برای استفاده بهینه از انرژی و نحوه صرفه جویی در ساعات مختلف مصرف است.

روابط عمومی شرکت توزیع برق استان اصفهان

Print Friendly, PDF & Email
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

املاک یاسان برق اصفهان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان املاک یاسان